Z Szanghaju do San Francisco łodzią podwodną w 100 minut

Badania nad zjawiskiem superkawitacji
Badania nad zjawiskiem superkawitacji
Źródło: University of Minnesota
Łodzie podwodne są jednym z najwolniejszych środków transportu. Rekordowa prędkość wyniosła prawie 84 km/h, co jak na odległości przez nie pokonywane, jest wynikiem bardzo słabym. Instytut Technologiczny w Harbinie w Chinach chce stworzyć taki okręt, który prześcignie samoloty odrzutowe.

Naukowcy pracują nad projektem łodzi, która poruszać się będzie z prędkością 6000 km/h. W sto minut dotarłaby z Szanghaju do San Francisco.

Superkawitacja

Do osiągnięcia takiej prędkości naukowcy chcą wykorzystać tak zwaną superkawitację, czyli zjawisko fizyczne polegające na tym, że wokół zanurzonego w cieczy obiektu na skutek prędkości lub wibracji powstaje bąbel gazowy. Zmiana ciśnienia powoduje, że ciecz przemienia się w gaz. Bąbel powoduje zmniejszenie tarcia, woda z łatwością i przy pomocy odpowiedniej budowy dzioba łodzi będzie rozchodzić się na boki.

Broń

Głównym celem badań jest osiągnięcie prędkości przy której powstanie zjawisko superkawitacji, następnym krokiem będzie utrzymanie tej szybkości. Dotychczas wykorzystywana była ta właściwość do broni, nigdy wcześniej nie próbowano wykorzystać tego do środka transportu.

Technologie

Wypuszczanie gazu z przodu okrętu teoretycznie jest dobrym pomysłem, ale raczej jest niewykonalne. Naukowcy wynaleźli membranę, która umieszczona na dziobie zmniejszy tarcie i pomoże osiągnąć odpowiednie prędkości.

- Nasza metoda jest zupełnie inna od pozostałych - powiedział profesor Li Fengchen. - Połączenie membrany i superkawitacji może sprawić, że uruchamianie i kontrola łodzi podwodnej staną się wykonalne - dodał. Póki co nie jest jasne jak Li chce utrzymać superkawitację w wodzie. Jest jeszcze wiele problemów technicznych.

Autor: mab/mk / Źródło: IFL Science

Czytaj także: