Samolot bez paliwa krążył nad San Francisco

Solar Impulse wykonał lot próbny w USA
Solar Impulse wykonał lot próbny w USA
Źródło: Solar Impulse
Samolot zasilany wyłącznie energią słoneczną krążył we wtorek nad zatoką San Fransisco. To jeden z lotów próbnych, które mają przygotować pilotów i maszynę do lotu dookoła świata bez użycia paliwa.

W kwietniu wystartował program lotów techniczych samolotu Solar Impulse. W sumie zostaną przeprowadzone cztery takie próby w Kalifornii. Loty mają sprawdzić manewrowość samolotu i przygotować go do misji "Across America", czyli przelotu z Zachodniego do Wschodniego Wybrzeża.

Seria lotów technicznych ma przygotować maszynę i pikotów do najważniejszej misji - do lotu dookoła świata.

Lot nad Kalifornią

HB-SIA wystartował we wtorek o godz. 7 rano lokalnego czasu z Lotniska Federalnego Moffett i latał nad zatoką San Fransisco. Samolot krążył nad symbolem miasta - mostem Golden Gate. Pilot maszyny i jego pomysłodawca Bartrand Piccard, przelatując nad czerwonym mostem, specjalnie obniżył lot do tysiąca metrów.

Maszyna nie miała na pokładzie żadnych pasażerów, ale - jak twierdzą jego szwajcarscy konstruktorzy - niosła ze sobą ważne przesłanie, żeby nie marnotrawić energii.

- Jeśli technologia, którą zastosowaliśmy w Solar Impulse, byłaby używana wszędzie na świecie, moglibyśmy zmniejszyć o połowę produkcję i konsumpcję energii - powiedział Bertrand Piccard.

Solar Impulse

Największym marzeniem konstruktorów samolotu jest przelot dookoła Ziemi bez użycia paliwa. W lipcu ubiegłego roku samolot Solar Impulse po raz pierwszy przeleciał z Hiszpanii do Maroka. "Across America" ma być próbą generalną przed lotem okołoziemskim.

Autorem pomysłu budowy samolotu namędzanego wyłącznie energią słoneczną jest szwajcarski psychiatra Bertrand Piccard, który w 1999 roku wraz z Brianem Jonesem okrążył balonem Ziemię.

Szwajcarski Solar Impulse jest jednoosobowym, wolnonośnym samolotem napędzanym czterema silnikami elektrycznymi. Na skrzydłach i stateczniku pionowym maszyny zamontowano ponad 11,6 tys. monokrystalicznych ogniw słonecznych. Zapewnia to 250 W energii dostarczanej przez słońce na każdy metr kwadratowy samolotu.

Autor: pk/mj / Źródło: tvnmeteo.pl, avweb.com, ENEX

Czytaj także: