Psy coraz częściej mają do czynienia z telewizją i nie pozostają wobec niej obojętne, co więcej - w zależności od charakteru reagują na nią inaczej. Naukowcy z USA zbadali zwyczaje psów oglądających telewizję i opublikowali swoje obserwacje w czasopiśmie "Scientific Reports".
Badanie przeprowadzone przez Lane Montgomery z Uniwersytetu Auburn w Alabamie i jej współpracowników dotyczyło trendów w nawykach oglądania telewizji przez psy. Naukowcy pytali właścicieli o to, czy próbowali nauczyć swoich pupili oglądania telewizji, o średnią liczbę godzin tygodniowo, przez które w ich domu włączony jest telewizor, oraz o średnią liczbę sekund, przez które pies był skupiony na odbiorniku. Zwierzęta oceniano pod kątem reakcji na bodźce zwierzęce i niezwierzęce oraz stopnia, w jakim śledziły obiekty na ekranie.
Montgomery zrekrutowała do badania ponad 650 właścicieli psów i skonstruowała skalę oglądania telewizji, aby zaobserwować zwyczaje czworonogów w oparciu o odpowiedzi ich właścicieli. Zwierzęta były w różnym wieku - od dwóch miesięcy do 16 lat. Badano zarówno psy należące do ras uznawanych przez Amerykańskie Towarzystwo Kynologiczne (AKC), jak i kundelki.
Różne psy oglądają telewizję w różny sposób
Wyniki badania zawierają kilka ciekawych wniosków. Uczestniczące w nim psy oglądały telewizję średnio przez 14 minut i 8 sekund dziennie. Ogólnie rzecz biorąc, częściej reagowały na widok zwierząt na ekranie niż na inne bodźce. Około 45 procent czworonogów zawsze zwracało uwagę na psie odgłosy, takie jak szczekanie i wycie.
Badacze zauważyli także, że sposób interakcji psa z telewizją zależy od jego charakteru. Zwierzaki określane przez swoich właścicieli jako pobudliwe częściej wodziły wzrokiem za obiektami na ekranie, tak jakby istniały one w rzeczywistości. Psy uznawane za lękliwe lub niespokojne częściej reagowały z kolei na bodźce inne niż zwierzęce, takie jak klaksony samochodów lub dzwonki do drzwi. Zauważone różnice mogą wpłynąć na podejście szkoleniowe do korygowania problematycznych zachowań psów wobec telewizorów.
Naukowcy zaznaczyli jednak, że w badaniu wzięły udział zwierzęta, które często mają do czynienia z telewizją, więc wyniki mogą nie być reprezentatywne dla wszystkich psów. Ponadto podsumowując swoje obserwacje, stwierdzili, że zaangażowanie w telewizję może być dla czworonogów wzbogacającym i znaczącym doświadczeniem.
Źródło: phys.org
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock