Trzy firmy wezmą udział w konkursie na prezentacje multimedialne i filmy dla Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Zwycięzca będzie mógł zrealizować ponad 200 prezentacji, które będą częścią wystawy głównej placówki.
- Chęć udziału w międzynarodowym konkursie ogłoszonym 18 października zgłosiły cztery firmy, z których jedna nie spełnia warunków ustalonych przez organizatora – wyjaśnia kierownik działu informacji i promocji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku Anna Kądziela-Grubman.
Muszą wykonać prezentacje i filmy
Trzy dopuszczone firmy to hiszpańska Chemtrol Division Teatro S.A. oraz dwie firmy polskie - No Label Sp. z o.o. z Krakowa i Qumak-Sekom S.A. z Warszawy.
Spółki te do 21 stycznia przyszłego roku powinny wykonać dwie prezentacje multimedialne i dwa filmy. Tematyka tych prac została ściśle określona przez organizatorów, a dotyczyć one mają m.in. dokonanego w maju 1942 r. zamachu na protektora Czech i Moraw z ramienia III Rzeszy - Reinharda Heydricha, najważniejszych starć polskich wojsk z kampanii z wrzesień 1939 oraz powstania warszawskiego.
Pula wszystkich nagród w konkursie wynosi 80 tys. zł, z czego 55 tys. zł przypadnie zwycięskiej firmie, a reszta zostanie podzielona według uznania jury. Laureaci mają zostać ogłoszeni w końcu stycznia.
Oprócz nagrody zamówienie na filmy
Oprócz nagrody głównej zwycięzca otrzyma też zaproszenie w formie zamówienia z wolnej ręki do przygotowania wszystkich filmów i prezentacji multimedialnych zaaranżowanych na wystawie głównej - a będzie to materiał na: 118 stanowisk interaktywnych, 65 stanowisk filmowych, 18 miejsc z nagraniami dźwiękowymi i 40 miejsc z pokazami slajdów.
W jury konkursu znajdą się historycy Piotr Majewski i Janusz Marszalec będący jednocześnie wicedyrektorami Muzeum II Wojny Światowej, reżyserzy Maciej Drygas i Jacek Bławut, specjaliści od animacji i nowych technologii - Mariusz Frukacz i Konstanty Młynarczyk oraz artysta grafik Andrzej Pągowski.
Otwarcie w 2015 roku
Muzeum II Wojny Światowej powstaje przy ulicy Wałowej w Gdańsku na usytuowanej nad Motławą działce liczącej 1,7 ha powierzchni. Budowa placówki rozpoczęła się w sierpniu br., a jej otwarcie planuje się na 2015 r. Prace mają kosztować w sumie 358 mln zł. Pieniądze na ten cel zagwarantował polski rząd w ramach wieloletniego programu "Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku".
Autorem projektu siedziby muzeum jest Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni, które w 2010 r. wygrało międzynarodowy konkurs. Zgodnie z założeniami architektów duża część obiektu ma znaleźć się pod ziemią. W sierpnia ruszyły prace budowlane przy tzw. suchym wykopie - zanurzonej w ziemi betonowej wannie, w której znajdzie się podziemna część muzeum, w tym wystawa główna.
Betonowa wanna
- Zakończono już prace nad instalacją ścian szczelinowych tworzących boki betonowej wanny. Ściany trzeba teraz ustabilizować za pomocą kotew. Po zakończeniu tego etapu budowlańcy pogłębią wykop, który automatycznie wypełni się wodami gruntowymi – wyjaśnia Kądziela-Grubman. - Wtedy dno wykopu zamieni się w wielkie jezioro, po którym będzie pływała barka ze specjalnym sprzętem do podwodnego betonowania. Wykonany tą metodą korek betonowy uszczelni dno i wówczas wykonawca robót odpompuje wodę, przekształcając jezioro w suchy wykop - dodaje.
Wystawa główna muzeum ma zająć ok. 7 tys. m kw. powierzchni i - będzie jedną z największych tego typu ekspozycji na świecie. Wystawa ma w nowoczesny sposób prezentować II wojnę światową zarówno z perspektywy ówczesnej wielkiej polityki, jak i przeżyć zwykłych ludzi. Ekspozycja ma pokazywać nie tylko losy Polaków, ale też doświadczenia innych narodów.
Poza wystawą stałą w gdańskim muzeum znajdzie się także około tysiąca metrów powierzchni na wystawy czasowe. Oprócz funkcji wystawienniczych muzeum ma pełnić rolę ośrodka edukacji, kultury i nauki. Placówka będzie prowadzić badania naukowe i działalność wydawniczą oraz pełnić funkcję centrum spotkań krajowych i międzynarodowych.
Autor: aja//ec/k / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni