Odkopują niemiecki okręt podwodny. U-Boot trafi do Twierdzy Wisłoujście

Odkopany i odrestaurowany U-Boot trafi do Twierdzy Wisłoujście
Odkopany i odrestaurowany U-Boot trafi do Twierdzy Wisłoujście
Źródło: TVN 24

Podziemny schron zbudowany z elementów niemieckiego okrętu podwodnego jest już częściowo odkopany. Od środy trwają prace, których celem jest wydobycie, a potem odrestaurowanie konstrukcji. Muzeum Historyczne Miasta Gdańska liczy, że U-Boot szybko stanie się jedną z atrakcji Twierdzy Wisłoujście.

W pobliżu bramy nr 4 Stoczni Gdańskiej znajduje się podziemny schron zbudowany z elementów niemieckiego okrętu podwodnego z czasów II wojny światowej.

Trwają prace

Zapomnianym obiektem zainteresowało się Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, które postanowiło przenieść fragment kadłuba U-Boota z terenu stoczni do Twierdzy Wisłoujście, nad którą sprawuje pieczę. Prace ruszyły w środę.

- Konstrukcja jest już w dużej mierze odkopana. Trzeba będzie ją podnieść i przenieść w inne miejsce, ale to dopiero po świętach - mówi tvn24.pl Grzegorz Jedliński z Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.

Po "wykopaniu" fragmentu U-Boota zostanie przeniesiony do jednej z hal Stoczni Gdańskiej S.A., której pracownicy - z pomocą konserwatorów zabytków - pomogą z kolei w jego oczyszczeniu i konserwacji. Dopiero po tych zabiegach, które mogą potrwać kilka tygodni, elementy okrętu podwodnego zostaną przetransportowane do Twierdzy Wisłoujście. - Chcemy w ten sposób podkreślać morskie dziedzictwo Gdańska - powiedział Jedlicki.

CZYTAJ WIĘCEJ O SCHRONIE

Tak U-Boot wyglądał w środku:

Z U-Boota zbudowali schron

Z U-Boota zbudowali schron

W Gdańsku budowali U-Booty

Pierwsze U-Booty (Unterseeboot - okręt podwodny) wyprodukowano w gdańskiej - niemieckiej wówczas - Stoczni Cesarskiej już na początku XX wieku. Na terenie zakładu powstał wówczas specjalny dok przeznaczony do budowania łodzi torpedowych, a w 1916 r. pod kątem budowy okrętów podwodnych i torpedowców zagospodarowano całą wyspę Ostrów (dziś na jej terenie działa prywatna Stocznia Gdańsk S.A.). Do końca I wojny światowej Stocznia Cesarska wybudowała 46 U-Bootów.

Do ich produkcji w gdańskiej stoczni powrócono w 1939 r.: wówczas zakład nastawił się głównie na budowę tych jednostek. Powstawały one w kooperacji z innymi zakładami ulokowanymi w różnych zarządzanych wówczas przez niemiecką III Rzeszę miastach. Do końca II wojny światowej w gdańskiej stoczni wyprodukowano 42 U-Booty typu VII C, które stanowiły główną siłę bojową niemieckich U-Bootwaffe.

W marcu 1945 r., kiedy to teren gdańskiej stoczni przejęły na kilka miesięcy wojska radzieckie, w gdańskim zakładzie znajdowało się 18 nieukończonych U-Bootów. Większość z nich, podobnie jak wiele stoczniowych maszyn, wywieźli do siebie Rosjanie, którzy stronie polskiej przekazali zarząd nad zdewastowaną stocznią dopiero 26 lipca 1945 r..

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: aa/gp / Źródło: TVN 24 Pomorze /PAP

Czytaj także: