Bydgoska Pesa i Bombardier Transportation Polska otrzymały zaproszenia do złożenia ofert na dostawę pięciu nowych tramwajów dla Gdańska.
Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, dzięki czemu będą mogły obsługiwać linie, które nie są zakończone klasyczną pętlą.
W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczych. Maksymalna długość tramwaju to 32,5 metra. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 250 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.
- Nie wiemy, ile będą kosztowały tramwaje. Dlatego czekamy na oferty. Kilka lat temu za 35 tramwajów zapłaciliśmy 305 mln – przypomina Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Nowe tramwaje na nową trasę
Nowe tramwaje mają obsługiwać powstającą właśnie 3-kilometrową trasę między Siedlcami i Moreną. Trasa powinna być gotowa do końca 2014 roku.
Przetarg ZKM obejmuje pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu pesa swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem łącznie z licencjami. Muszą jeździć na spadkach do 6 proc., po to, by mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu (trasy na Chełm, Łostowice i właśnie Morenę).
Zakup tramwajów będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów. 75 proc. to pojazdy w całości lub w części niskopodłogowe.
Autor: md/roody / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Dietrich