Do 29 kwietnia bydgoska Pesa i Bombardier Transportation Polska mają złożyć oferty na dostawę pięciu nowych tramwajów dla Gdańska. Nowe składy mają pojawić się na troach do grudnia 2014 roku. Będą obsługiwały nową trasę na Morenę.
Bydgoska Pesa i Bombardier Transportation Polska otrzymały zaproszenia do złożenia ofert na dostawę pięciu nowych tramwajów dla Gdańska.
Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, dzięki czemu będą mogły obsługiwać linie, które nie są zakończone klasyczną pętlą.
W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczych. Maksymalna długość tramwaju to 32,5 metra. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 250 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.
- Nie wiemy, ile będą kosztowały tramwaje. Dlatego czekamy na oferty. Kilka lat temu za 35 tramwajów zapłaciliśmy 305 mln – przypomina Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Nowe tramwaje na nową trasę
Nowe tramwaje mają obsługiwać powstającą właśnie 3-kilometrową trasę między Siedlcami i Moreną. Trasa powinna być gotowa do końca 2014 roku.
Przetarg ZKM obejmuje pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu pesa swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem łącznie z licencjami. Muszą jeździć na spadkach do 6 proc., po to, by mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu (trasy na Chełm, Łostowice i właśnie Morenę).
Zakup tramwajów będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów. 75 proc. to pojazdy w całości lub w części niskopodłogowe.
Autor: md/roody / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Dietrich