15 tys. złotych kosztowało nowe logo Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA). Projekt przygotował prof. Mieczysław Wasilewski, znany plakacista. Opinie są podzielone. Dla wielu osób forma jest niezrozumiała, choć nie brakuje takich, którym "kosmiczna symbolika" się podoba.
Polska Agencja Kosmiczna pochwaliła się nowym logo. To niebieski trójką z biało-czerwonym kołem w środku i drugim, niebieskim na zewnątrz. "Wizytówkę" placówki zaprojektował profesor Mieczysław Wasilewski, znany grafik i plakacista. Za logo zapłacono 15 tys. zł brutto.
"Nawiązuje do przestrzeni kosmicznej"
Jak to często bywa ze sztuką, jednym się podoba, inni krytykują. Polska Agencja Kosmiczna jest zadowolona i podkreśla, że postawiła na prostotę.
- Wybraliśmy to logo spośród trzech propozycji przedstawionych przez prof. Wasilewskiego. Zależało nam na tym, żeby pełniło ono funkcję informacyjną i promocyjną. Uważamy, że logo spełnia te wymogi. Odwołuje się do nazwy agencji, a przez luźne skojarzenia nawiązuje do przestrzeni kosmicznej i jej eksploracji - mówi Urszula Szwed-Strych, rzecznik Polskiej Agencji Kosmicznej. - Oczywiście interpretacji może być tyle, ile osób, które je obejrzą - dodaje.
Sam autor logo podkreśla, że jest raczej zwolennikiem konkursów dla profesjonalistów, ale za namową PAK zdecydował się na współpracę.
- Powstało wiele szkiców, które stanowiły podłoże do dalszych prac. Pracowałem nad tym przez miesiąc. Jestem zwolennikiem prostych form i dlatego zdecydowałem się na pryzmat oraz dwa bliźniacze okręgi. Uległem też światowym trendom. Bardziej podobała mi się wersja czarno-biała, ale to do agencji należało ostatnie słowo - opowiada prof. Mieczysław Wasilewski.
Internauci podzieleni
Odkąd PAK pokazała nowe logo, nie milkną komentarze internautów. Ci są podzieleni, choć większość wpisów na popularnym portalu społecznościowym raczej jest negatywna. "Tego loga nie można nazwać inaczej niż tragedia" - napisał jeden z nich. "Wasze nowe logo jest zwyczajnie okropne. Wybaczcie" - dodał Artur.
Niektórzy zwracali uwagę, że logo powinien przygotować ktoś związany z nowoczesnymi technologiami. "Z całą sympatią do wiekowych plastyków, to mamy 2016 rok, a Pan Mieczysław ma 74 lata. Czy to na pewno najlepsza osoba do projektowania logotypów w 2016 roku? Trochę się na świecie zmienia, szczególnie w branży nowoczesnych technologii" - uważa Szymon.
Nie brakuje też takich, którzy chwalą kosmiczną symbolikę. "Ja uważam logotyp za świetny i nie widzę tam Iluminatów, może za mało czytam internetów, ale pryzmat, koncepcję trójki w stworzeniu świata i symbol miejsca człowieka w kosmosie" - napisał Bartek.
Tradycyjnie internauci próbują pokazać swoją kreatywność i przygotowali już kilka własnych propozycji.
Konkursowy niewypał
W ubiegłym roku placówka ogłosiła otwarty konkurs na logo. Wzięło w nim udział około 400 osób. Jak podkreślała agencja, prace były bardzo różne, ale ostatecznie jury nie wybrało zwycięzcy.
- Komisja uznała, że nie spełniały wymogów estetycznych. Dlatego zdecydowaliśmy się postawić na profesjonalistę. Konsultowaliśmy się ze środowiskiem artystów i twórców grafiki użytkowej, na tej podstawie wybraliśmy kilka osób. Po przeanalizowaniu ich portfolio nawiązaliśmy współpracę z prof. Wasilewskim - tłumaczy Szwed-Strych.
Rzecznik zaznacza, że prof. Mieczysław Wasilewski jest uznanym plakaciarzem i grafikiem. To również laureat wielu nagród, m.in. Złotego Medalu i Srebrnego Medalu na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie.
Polska Agencja Kosmiczna z siedzibą w Gdańsku działa od lipca ubiegłego roku. Znajduje się w budynku Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa/gp / Źródło: TVN 24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: www.pak.gov.pl