Obrotowa kładka dla pieszych o długości 57 metrów połączy Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów w historycznym centrum Gdańska. Powstanie ona według projektu Studio Bednarski Ltd z Londynu, które wygrało konkurs. Kładka ma być gotowa pod koniec 2018 roku.
Kładka dla pieszych nad Motławą (od ul. św. Ducha) to część inwestycji na północnym cyplu Wyspy Spichrzów w Gdańsku. To jedno z najatrakcyjniejszych miejsc położonych w centrum miasta. Niestety od czasów II wojny światowej nie udało się zagospodarować tego terenu.
Kładka powstanie według projektu Studia Bednarski Ltd z Londynu. Prace konkursowe złożyło siedem zaproszonych zespołów projektowych. - To projekt, który w bardzo niewielkim stopniu ingeruje w nabrzeża i charakteryzuje się bardzo ładną linią - tłumaczył Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej. Przekonywał, że kładka "ma bardzo ładną wystudiowaną linię plastyczną, kształt i nie stanowi żadnej bariery nawigacyjnej oraz w najmniejszym stopniu ingeruje w przestrzeń kulturową Głównego Miasta".
Otworzy się w 2 minuty
Obrotowa kładka dla pieszych będzie miała 57 metrów długości i ok. 4,5 metra szerokości. W środku umieszczony zostanie mechanizm obrotowy, a prześwit pozwoli na kursowanie tramwajów wodnych. Przy jej otwarciu powstaną dwa kanały żeglowne o szerokości 26 metrów każdy, co, jak przekonywano, nie pogorszy obecnych możliwości żeglugowych.
Jaj automatyczne otwarcie jak i zamknięcie ma trwać po dwie minuty. W przypadku awarii i ręcznego otwarcia czas ten wydłuży się do 15 minut. Kładka ma być otwierana na każde żądanie bosmanatu oraz kapitanatu portu jachtowego i mariny.
"To miejska biżuteria"
Architekt Stefan Schleifer reprezentujący Studio Bednarski Ltd. z Londynu tłumaczył dziennikarzom, że "kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią". - Ma formę minimalistyczną, ale to po to, by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnił. Konstrukcja nawodna ważąca ok. 100 ton będzie wykonana ze stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła.
Koszt budowy kładki w wysokości ok. 10 mln zł zostanie poniesiony przez inwestora - spółkę Granaria Development Gdańsk.
Co się dzieje na Wyspie Spichrzów?
Prezes Zarządu Immobel Poland Bartłomiej Hofman podał, że do tej pory w ramach zagospodarowania północnego cypla Wyspy m.in. w ub. roku w przetargu wybrano Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni, które ma zaprojektować pierwszą część zabudowy cypla Wyspy (głównie mieszkania i hotel). Obecnie trwa przygotowywanie projektu budowlanego. Rozstrzygnięty został też przetarg na projekt przebudowy Mostu Stągiewnego. - Mamy projekt przebudowy układu komunikacyjnego i ruszyliśmy z pracami archeologicznymi" - powiedział Hofman. Podał, że prace w ramach pierwszego etapu zabudowy rozpoczną się jesienią 2016 r. i potrwają ok. dwóch lat.
Prace skończą w 2023 r.
Pod koniec marca 2015 r. podpisana została umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym dla przedsięwzięcia - zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów. Stroną tego porozumienia były władze Gdańska oraz konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland, które dla realizacji tego projektu powołało spółkę celową Granaria Development Gdańsk.
Wkładem miasta Gdańska w tę inwestycję jest teren o powierzchni ok. 1,8 ha, którego wartość oszacowano na ok. 34 mln zł.
Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów przez konsorcjum ma się zakończyć do 2023 r. W ramach tej inwestycji ma powstać ok. 500 mieszkań, hotel i kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych zabudowy usługowej. Szacunkowy koszt realizacji projektu to ok. 400 mln zł.
Konsorcjum w ramach przedsięwzięcia ma zrealizować cele publiczne projektu w postaci np. zewnętrznego układu komunikacyjnego, m.in. ulic: Chmielnej, Motławskiej, Pożarniczej oraz części ciągu pieszego przy nabrzeżu. Ma przebudować most Stągiewny na most zwodzony oraz zbudować marinę na południe od mostu Stągiewnego.
Wyspa trafiła do rejestru zabytków
Północny cypel Wyspy Spichrzów jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta oraz stanowi fragment obszaru uznanego za pomnik historii. Teren inwestycji nie został zabudowany od czasów zakończenia II wojny światowej.
Firma Immobel to deweloper działający na rynku belgijskim, luksemburskim i polskim; od 150 lat jest notowana na giełdzie w Brukseli. Mniejszościowy udziałowiec konsorcjum Multibud W. Ciurzyński to firma znana w branży usług inwestycyjno-budowlanych od kilkunastu lat.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa/kv / Źródło: PAP/TVN 24
Źródło zdjęcia głównego: gdansk.pl