Damroka na 63. metrze. Wierci na trzy zmiany

Drugi tunel ma powstać w 3,5 do 4 miesięcy
Drugi tunel ma powstać w 3,5 do 4 miesięcy
Źródło: GIK | Piotr Kurzawa
10 metrów w poniedziałek, 16 we wtorek i kolejne 10 w środę - taki postęp prac gdańska maszyna TBM zanotowała w tym tygodniu. Damroka jest już na 63. metrze drugiej nitki tunelu. Drążenie tunelu ptorwa do czerwca.

Po ponownym zamontowaniu w tunelu na początku marca Damroka rozpoczęła drążenie drugiej rury tunelu.

- Pierwszy tydzień pracy TBM to mozolne przewiercanie się przez betonowy blok oddzielający komorę startową od gruntu, dlatego tempo prac na początku było wolne, około 2-3 metrów na dobę – mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Teraz w szybszym tempie drąży drugą nitkę tunelu. 10 metrów w poniedziałek, 16 we wtorek i kolejne 10 w środę, taki postęp prac, to rezultaty drążenia w drobnych piaskach – dodała.

Damroka wierci drugą nitkę tunelu

Zamontowali rozjazdy

W czwartek praca TBM-u została wstrzymana, trzeba było zamontować specjalne rozjazdy toru, które umożliwią szybsze dostarczanie betonowych ringów do budowy tunelu.

- W piątek prace zostały wznowione i mamy nadzieję na równie optymistyczny raport w przyszłym tygodniu, bo drążenie jak na razie odbywa się bez zakłóceń – poinformowała Skorupka-Kaczmarek.

Drążenie drugiego tunelu ma trwać do 4 miesięcy.

Inwestycja za 885 mln zł

Damroka to TBM (ang. tunnel boring machine - maszyna drążąca tunel) przystosowana do wiercenia w mocno nawodnionych gruntach. Ma tarczę o średnicy 12,6 metra i należy do największych na świecie. Cała maszyna, która nie tylko kopie, ale też buduje tunel z gotowych elementów, waży 2,2 tys. ton i ma 91 metrów długości.

Maszyna powstała w Niemczech. Budowano ją 9 miesięcy. Kosztowała 80 milionów złotych. Jej patronką została pomorska księżniczka.

Tunele, które wydrąży, umożliwią szybkie połączeniem portu i okolic stadionu PGE Arena z obwodnicą Gdańska i lotniskiem. Ich budowa, która pochłonie 885 milionów złotych, jest jedną z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach. Mają być gotowe do końca 2014 roku, a pierwsze samochody mają nim pojechać na początku 2015 roku.

Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą
Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą
Źródło: GIK

Kret wydrąży tunel pod Wisłą

W Gdańsku powstaje tunel drogowy pod martwą Wisłą:

Mapy dostarcza Targeo.pl

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: ws/b / Źródło: TVN24 Pomorze

Czytaj także: