Damroka kończy pracę. Tunele pod Martwą Wisłą wydrążone

Maszyna wydrążyła dwa tunele pod Martwą Wisłą
Maszyna wydrążyła dwa tunele pod Martwą Wisłą
Źródło: GIK | Piotr Kurzawa

Mająca 12,6 metra średnicy ogromna maszyna, drążąca tunele pod dnem Martwej Wisły, wykonała swoje zadanie. Oba mają łączną długość ponad 2 kilometrów i choć są właściwie ukończone, to pierwsze samochody przejadą nimi dopiero w połowie przyszłego roku.

Właśnie zakończyło się drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Prace trwały 3 miesiące, czyli trochę krócej niż w przypadku pierwszej nitki.

Cały proces budowy, łącznie z przygotowaniami, zajął ponad rok.

Trasa do wykończenia

W każdym z tuneli znajdą się po dwa pasy ruchu. Połączą one trasy Słowackiego i Sucharskiego.

Z jednej strony pozwolą szybko dojechać z lotniska do wschodniej części gdańskiego portu, z drugiej stworzą połączenie między obwodnicą południową Gdańska i stadionem oraz dzielnicami miasta leżącymi w pasie nadmorskim.

Najpierw konieczne jest wykończenie trasy: wykonanie jezdni w każdym z tuneli, połączeń z trasą Sucharskiego od południowej strony oraz, od północnej strony, z rondem na ul. Marynarki Polskiej.

Między tunelami powstanie też siedem przejść, pełniących funkcje dróg ewakuacyjnych.

Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą
Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą
Źródło: GIK

Kret za 80 mln złotych

Tunele pod Martwą Wisłą budowano za pomocą tzw. mechanicznego kreta. Maszyna, której użyto do budowy przeprawy w Gdańsku, powstała na zamówienie w Niemczech. Za kwotę 80 mln złotych zbudowano TBM przystosowany do wiercenia mocno nawodnionych gruntów.

Jest on jedną z największych tego typu maszyn na świecie. Średnica jej tarczy to 12,6 metra, waży 2,2 tys. ton i ma 91 metrów długości. W Gdańsku maszynie nadano imię Damroka.

Dlaczego Darmoka? Czytaj więcej o nazwie.

Damroka jest własnością głównego wykonawcy i to on zdecyduje o jej dalszym losie. Prawdopodobnie wróci do firmy, która ją zbudowała. Takie urządzenie konstruowane jest z myślą o konkretnej inwestycji i bez przebudowy nie da się go użyć na innej budowie.

Gdańska Damroka w serwisie

Gdańska Damroka w serwisie

Jedyne takie w Polsce

Tunele pod Martwą Wisłą to jedna z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach.

To także pierwsze taki drogowe tunele w Polsce - najdłuższe i jedyne poprowadzone pod korytem rzeki. W najniższym punkcie jezdnia znajdzie się 34 metry pod lustrem wody.

Zgodnie z założeniem, pierwsze samochody będą mogły nimi przejechać połowie 2015 roku. Koszt całej budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.

Tak Damroka zaczynała pracę:

Damroka wystartowała. Wbije się pod Martwą Wisłę

Damroka wystartowała. Wbije się pod Martwą Wisłę

Tutaj znajduje się tunel:

Mapa Polski Targeo
Mapy dostarcza Targeo.pl

Autor: md/mz / Źródło: TVN24 Pomorze

Czytaj także: