Spór o spot z dziećmi z zespołem Downa

Fragment spotu "Droga przyszła mamo"
Fragment spotu "Droga przyszła mamo"
Chère future maman
Spot powstał w 2014 rokuChère future maman

Francuska Rada Audiowizualna nie złamała prawa, zakazując emisji spotów z dziećmi z zespołem Downa w czasie bloków reklamowych - orzekł najwyższy organ sądownictwa administracyjnego, Rada Stanu. Tym samym oddalono apelację organizacji charytatywnych. Sprawa wywołała dużo zamieszania także w Polsce.

W marcu 2014 z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa niektóre stacje telewizyjne pokazały spot zatytułowany "Droga przyszła mamo", w którym dzieci z zespołem Downa w różnych językach przekonywały kobiety, by nie poddawały się aborcji, jeśli u ich dziecka stwierdzono ten rodzaj niepełnosprawności.

Wielu widzów uznało reklamę za zbyt szokującą i poskarżyło się do Najwyższej Rady Audiowizualnej (CSA), czyli państwowego organu zajmującego się sprawami radiofonii i telewizji.

CSA wydało wówczas zalecenie, by stacje telewizyjne przestały emitować spot. Decyzję tę zaskarżyli do Rady Stanu, najwyższego organu administracyjnego, autorzy kampanii społecznej i organizacje charytatywne. Tłumaczyli, że zakaz "narusza ich wolność ekspresji".

Rada Stanu po stronie CSA

Zgodnie z francuskim prawem, spoty nadawane w czasie pasma reklamowego mogą mieć albo charakter komercyjny, albo służyć interesowi publicznemu.

Najwyższa Rada Audiowizualna broniła swojej decyzji o zakazie emisji, twierdząc, że spot co prawda jest "pozytywnym wkładem w walkę ze stygmatyzacją osób niepełnosprawnych", ale nie było w nim "przekazu ogólnego zainteresowania", co jest niezbędne przy emisji spotów niekomercyjnych w czasie pasm reklamowych. Rada twierdziła, że spot przeznaczony jest dla kobiet w ciąży, co prawdopodobnie może mieć zły wpływ na kobiety, które poddały się aborcji.

Na początku listopada Rada Stanu zabrała głos ws. protestu organizacji charytatywnych. Orzekła, że "prezentacja pozytywnego przekazu ws. osobistego i społecznego życia młodych ludzi z zespołem Downa jest celem ogólnego zainteresowania". Oświadczyła jednak, że CSA jako organ regulacyjny nie złamała prawa orzekając, że przekaz nadawany w czasie pasma reklamowego był niewłaściwy.

Tym samym CSA odrzuciła apelację organizacji charytatywnych.

Autor: pk\mtom / Źródło: valeursactuelles.fr

Źródło zdjęcia głównego: "Chère future maman"