Wall Street Journal: administracja USA może zablokować sprzedaż samolotów dla Iranu

[object Object]
Airbus A321 w barwach Iran Air. Pierwszy z samolotów dostarczonych przez francuski koncern w styczniu 2017 roku (materiał z 13.01.2017)TVN24 BiS
wideo 2/18

Działania administracji prezydenta USA Donalda Trumpa mogą udaremnić starania amerykańskiego Boeinga i francuskiego Airbusa o sprzedaż setek samolotów pasażerskich irańskim liniom lotniczym - poinformował w sobotę "Wall Street Journal".

Gazeta zwróciła uwagę, że transakcje, które przygotowywano w ciągu ostatnich 15 miesięcy, są zawieszone. To dlatego, że Biały Dom dokonuje ponownej oceny polityki wobec Iranu i grozi wycofaniem się z porozumienia nuklearnego, zawartego przez Teheran ze społecznością międzynarodową w 2015 roku. "WSJ" odnotowuje, że na razie dostarczono do Iranu tylko kilka samolotów Airbusa.

"Daleko idące konsekwencje"

Zdaniem "WSJ" każda próba storpedowania tych transakcji mogłaby mieć daleko idące konsekwencje, zarówno dla porozumienia w sprawie irańskiego programu nuklearnego, jak i dla producentów samolotów. Gazeta przypomina, że Iran zobowiązał się zredukować swój program nuklearny w zamian za znaczące złagodzenie sankcji. Według "Wall Street Journal", zwolennicy tego porozumienia obawiają się, że "rozpadnie się ono", jeśli Teheran nie otrzyma korzyści, jakie mu obiecano.

"WSJ" pisze, że ekipa Trumpa nie przedłożyła mu jeszcze opcji dotyczących sprzedaży samolotów Iranowi. Według rozmówców, na których powołuje się gazeta, debaty na ten temat między agencjami rządowymi wynikają z obaw administracji, że irańskie linie lotnicze mogłyby wykorzystać nowe samoloty, albo dotychczas eksploatowane, żeby dostarczać broń i personel wojskowy do Syrii.

Gazeta przypomina, że Boeing i Airbus ogłosiły kontrakty na sprzedaż Iranowi prawie 300 samolotów. Łączna wartość tych kontaktów to 40 miliardów dolarów. Airbus dostarczył na razie Iranowi trzy samoloty. "WSJ" pisze, że europejski producent mógłby być objęty ewentualnym zakazem z racji znacznego wkładu technologii USA w jego samoloty.

"Wyłącznie w komercyjnym lotnictwie"

"WSJ" zwraca uwagę, że plany eksportu samolotów do Iranu zaaprobowała administracja Baracka Obamy. W październiku tego roku Trump odmówił potwierdzenia Kongresowi USA, że Iran stosuje się do postanowień porozumienia w sprawie programu nuklearnego. Gazeta cytuje rzecznika Rady Bezpieczeństwa Narodowego, który oświadczył, że administracja nie wyda żadnych licencji na eksport samolotów do Iranu, dopóki nie będzie przekonana, że samoloty te będą wykorzystywane wyłącznie w komercyjnym lotnictwie pasażerskim.

Gazeta odnotowała, że Boeing zapewnił, iż choć został upoważniony do dostarczenia samolotów, będzie nadal trzymał się linii rządu we wszystkich działaniach dotyczących Iranu. Z kolei Airbus wskazywał w przeszłości, że ma zgodę USA na dostawę samolotów do Iranu i zapewniał, że będzie w pełni przestrzegał wymogów formalnych, amerykańskich i innych.

Według "Wall Street Journal" przedstawiciele administracji USA nie są pewni, jaką decyzję podejmie prezydent Trump, kiedy jego ekipa przedstawi mu opcje dotyczące sprzedaży samolotów Iranowi.

Autor: md/mnd/tr / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: AP

Raporty: