Rezygnują z silnika dla supermyśliwca

 
F-35 w pełnej krasieU.S. Air Force

Departament obrony USA wydał rozkaz wstrzymania prac nad alternatywnym silnikiem do supermyśliwca piątej generacji, F-35 Lightning II. Program prac uznano za trwonienie pieniędzy podatników.

 
Silnik F136 (DoD) 

Na stronie departamentu obrony USA zamieszczono komunikat, że amerykańska administracja i resort obrony wyrażają silny sprzeciw wobec programu rozwoju silnika F136 General Electric/Rolls-Royce'a i znalazło to odzwierciedlenie w propozycji budżetowej na rok 2012, gdzie nie znalazły się środki na ten cel.

"Naszym zdaniem jest to trwonienie pieniędzy podatników, które mogą być wykorzystane do bardziej priorytetowych spraw Departamentu i powinien on (program) zostać zakończony" - czytamy na stronie DoD.

Zwrócono też tam uwagę, że Izba Reprezentantów USA ostatnio też wyraziła sprzeciw wobec wydatków na alternatywny silnik do supermyśliwca F-35.

Rozkaz zatrzymujący prace nad programem zostaje w mocy do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia, co ma nastąpić w ciągu 90 dni.

Błyskawica już lata

Supermyśliwiec piątej generacji F-35 Lightning II napędzany jest silnikiem F135 wyprodukowanym przez Pratt & Whitney. Sam samolot zbudowany w ramach projektu JSF (Joint Strike Fighter) został oblatany 15 grudnia 2006 roku i ma być nową jakością jeśli chodzi o walkę powietrzną. Pierwszy seryjnie wyprodukowany F-35 wzbił się w powietrze na początku marca tego roku.

USA zamierzają zakupić 2443 maszyny F-35 za około 323 miliardy dolarów. Byłby to największy kontrakt wojskowy w historii jakiegokolwiek państwa.

Źródło: Defense News

Źródło zdjęcia głównego: U.S. Air Force