Z badania przeprowadzonego pośród pilotów linii Ryanair wynika, że większość z nich uważa, iż w ich pracy nie ma "otwartej i przejrzystej kultury bezpieczeństwa". Nie czują się też pewnie raportując problemy i uważają, że ktoś z zewnątrz powinien zbadać standardy linii.
Badanie na tysiącu pilotów linii Ryanair, czyli mniej więcej na co trzecim, przeprowadzono na zlecenie Grupy Pilotów Ryanaira, która stara się wywalczyć dla pracowników linii prawo do zrzeszania się w związkach zawodowych.
Impulsem do badania był e-mail od Raya Conwaya, głównego pilota Ryanaira, który ostrzegł swoich podwładnych, że jeśli któryś z nich podpisze petycję Grupy Pilotów Ryanaira o zbadanie standardów bezpieczeństwa przez jakąś zewnętrzną instytucję, to może zostać zwolniony.
Brak otwartości ws. bezpieczeństwa
Wobec tego w badaniu zapytano anonimowo pilotów, czy ich zdaniem w irlandzkiej taniej linii lotniczej panuje "otwarta kultura bezpieczeństwa". 89 procent odpowiedziało negatywnie.
67 procent badanych stwierdziło natomiast, że "nie czuje się pewnie" korzystając z wewnętrznego systemu do raportowania wszelkich problemów związanych z bezpieczeństwem, na którego wykorzystywanie naciska kierownictwo.
Wobec atmosfery w firmie 94 procent badanych pilotów stwierdziło, iż sytuację w ich firmie powinno zbadać ciało zewnętrzne, na przykład Irlandzka Agencja Awiacji.
Praca pod presją
Przewodniczący Grupy Pilotów Ryanaira, Evert van Zwol, dodał, że wielu pilotów jest zatrudnionych przez zewnętrzne firmy na kontrakty "zero godzinowe", które nie gwarantują im płacy. Jednocześnie muszą płacić osobiście wszelkie koszty pracy, jak na przykład za mundur czy transport. Wysokość ich płacy zależy od ilości wylatanych godzin. Im więcej spędzą w pracy, tym więcej zarobią, przy czym górny limit to 900 godzin lotu w roku finansowym, czyli maksimum dopuszczane przez Irlandzką Agencję Awiacji.
Przedstawiciele Ryanaira odpierają zarzuty zwracając uwagę na to, że od 29 lat samoloty tej linii latają bez wypadku. Jednocześnie co do zasady nie chcą komentować działań Grupy Pilotów Ryanaira i wyników ich kwestionariusza. Pracownicy mają dzielić się swoimi uwagami na temat bezpieczeństwa przez wewnętrzny system raportowania.
Autor: mk//bgr / Źródło: CNN, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA) | Sam Slipknot