"Pijany szef lotnictwa winny katastrofy"

 
Światowe media komentują wnioski MAKTVN24.pl

Kto jest winny katastrofy smoleńskiej? - Dla Rosjan wszystko jest jasne. Wypadek spowodował pijany szef lotnictwa wojskowego gen. Andrzej Błasik - pisze niemiecki "Spiegel". Światowe media komentują konferencję prasową MAK, na której przedstawiono końcowy raport z badania katastrofy Tu-145 M.

Zdecydowana większość mediów, akcentuje rolę nacisków na pilotów, którzy mieli znajdować się pod silną presją psychiczną "otoczenia prezydenta". Inny dominujący wątek, to błędy załogi, które miały doprowadzić do katastrofy i wątek obecności alkoholu w krwi gen. Błasika

Wina Polaków

- Piloci bali się złości Kaczyńskiego, gdyby zrezygnowali z lądowania - pisze Reuters. W podobnym tonie, jak agencja informacyjna, wypowiadają się kolejne media. - Za przyczynę katastrofy w Smoleńsku uznano dążenie załogi do wylądowania za wszelką cenę, z obawy o zmartwienie prezydenta - pisze chińska państwowa agencja informacyjna Xinhua.

Agence France Presse podała natomiast, że to "pomocnicy polskiego prezydenta naciskali na pilotów, którzy w końcu spowodowali katastrofę". - Załoga była pod wpływem otoczenia Kaczyńskiego - pisze francuskie internetowe wydanie gazety "Le Monde".

Włoskie "Correre della Sera" pisze wręcz, że piloci zostali "zastraszeni przez Kaczinskiego (pisownia oryginalna - red.)". - Piloci samolotu Kacyńskiego (pisownia oryginalna - red.) usiłowali lądować z obawy przed prezydentem - podaje natomiast RTVE (Hiszpańska telewizja publiczna).

Wątek obecności alkoholu we krwi gen. Błasika, poza niemieckim "Spieglem" porusza także rosyjska agencja Ria Novosti, podając jedynie informację "w krwi Andrzeja Błasika znaleziono alkohol".

Rosja obwinia

Na środowej konferencji prasowej, szefowa MAK, Tatiana Anodina podała bezpośrednie przyczyny katastrofy według rosyjskiej komisji.

1. Nie podjęcie decyzji na czas o odejściu na lotnisko zapasowe przy otrzymaniu informacji na czas o warunkach pogodowych

2. Obniżanie lotu bez widoczności naziemnych punktów i wbrew ostrzeżeniom

3. Brak odpowiedniej reakcji i wymaganych działań przy wielu ostrzeżeniach systemu TAWS i zejście poniżej minimów

4. Podejście do lądowania mimo braku zgody z wieży kontrolnej

5. Na decyzję pilotów miała wpływ presja psychologiczna.

BEZPOŚREDNIE PRZYCZYNY KATASTROFY WEDŁUG MAK - PRZECZYTAJ

RAPORT MAK PO POLSKU - tvn24.pl/dokumenty

TAK ROZBIŁ SIĘ PREZYDENCKI SAMOLOT


Źródło: tvn24.pl na podstawie kilku stron internetowych

Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl