Oto najcięższa gwiazda w całym Kosmosie

Na ilustracji porównanie wielkości czerwonego karła, żółtego karła i R136a1European Southern Observatory

Brytyjscy astronomowie odkryli najcięższą gwiazdę w poznanym dotąd Kosmosie. R136a1 - bo tak mało romantycznie ochrzczono obiekt - jest 265 razy cięższy od Słońca. Dotychczasowy rekord - Gwiazdy Pistoletu - to 150 mas Słońca.

Odkrycia dokonali astronomowie z University of Sheffield przy pomocy należącego do European Southern Observatory teleskopu w Chile i dzięki danym z kosmicznego teleskopu Hubble'a. Gwiazda znajduje się w Mgławicy Tarantula (NGC 2070) w Wielkim Obłoku Magellana.

- Biorąc pod uwagę rzadkość takich olbrzymów, myślę, że nie ma wielkich szans na pobicie tego rekordu w najbliższej przyszłości - powiedział profesor Paul Crowther w Uniwersytetu w Sheffield.

Lokalizacja R136a1 (ESO) ESO

Gwiazdy odchudzone

Gdy wielkie gwiazdy się starzeją, ilość energii wytwarzanych w ich jądrach rośnie szybciej, niż grawitacja, która spaja ich konstrukcję. Energia produkowana przez te ciała niebieskie jest tak wielka, że gwiazda się rozpada.

Do tej pory wierzono, że tzw. granica Eddingtona pozwala na utworzenie się gwiazd o masie około 150 mas naszego Słońca. Jednak R136a1 znacznie przesunęła tę granicę.

10 milionów razy jaśniejsza od Śłońca

Jako że z wiekiem wielkie gwiazdy bardzo szybko tracą masę, uważa się, że odkryte przez Brytyjczyków ciało niebieskie mogło mieć masę aż 320 większą od Słońca.

R136a1 w związku z zachodzącymi wewnątrz gwiazdy procesami jest też niezwykle gorąca (ponad 40 tys. stopni Celsjusza) i jasna (10 milionów razy bardziej, niż Słońce).

Źródło: telegraph.co.uk