36-kilometrowej długości most nad zatoką Hangzhou połączył Szanghaj z przemysłowo-portowym miastem Ningbo w najbardziej prężnym gospodarczo regionie Chin. Według konstruktorów, to największy morski most świata.
Konstrukcja składa się z wiaduktów i podwieszanych przęseł, które pozwolą na ruch statków w zatoce. Długość nowego mostu pozwoliłaby połączyć Wielką Brytanię z Francją nad kanałem La Manche.
Budowlę zaplanowano tak, by wytrzymała uderzenia tajfunów, które spadają na wybrzeże morskie w rejonie Szanghaju, i warunki związane z tzw. pływającym gruntem. To jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych budów podjętych przez Chiny.
Kosztujący 11,8 mld juanów (1,14 mld euro) most zostanie oddany do użytku jednak dopiero za rok, po ukończeniu sześciopasmowej płatnej drogi, która pozwoli na jazdę z prędkością 100 km na godzinę.
Budowę mostu rozpoczęto w 2003 roku. Udział w finansowaniu przedsięwzięcia mają również firmy prywatne, które po raz pierwszy w Chinach uczestniczą w tak dużym projekcie infrastrukturalnym.
Dotąd za najdłuższy most morski uchodził most Donghai łączący Szanghaj z portem Yangshan, długości 32,5 km.
Źródło: Reuters, TVN24