Nauka o Holokauście powinna być w szkołach ściśle powiązana z nauką o prawach człowieka, co obecnie nie ma miejsca - głosi raport unijnej Agencji Praw Podstawowych w Wiedniu opublikowany w przeddzień 65. rocznicy wyzwolenia niemieckiego hitlerowskiego obozu zagłady Auschwitz. Przy okazji tej rocznicy Polskę odwiedził premier Izraela Benjamin Netanjahu.
- Premier Netanjahu przyjeżdża do Polski nie tylko z okazji wyzwolenia obozu Auschwitz, ale będzie też rozmawiał z prezydentem, premierem i ministrem spraw zagranicznych Polski. Poprzednie wizyty premierów izraelskich takiego charakteru nie miały, zazwyczaj łączyły się wyłącznie z jakimś wydarzeniem historycznym - uważa analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych ds. Bliskiego Wschodu Patrycja Sasnal.
W wymiarze politycznym Polskę i Izrael łączy wyjątkowa przyjaźń, co przejawia się w decyzjach politycznych, jednak wzajemne stosunki obciążone są pewnym bagażem historycznym. Patrycja Sasnal, analityk
Sasnal zwraca uwagę, że w prasie izraelskiej podkreśla się, iż przyjazd Netanjahu do Polski łączy się z innymi wizytami w tym samym czasie: ministra spraw zagranicznych Izraela Avigdora Libermana na Węgrzech i wiceministra spraw zagranicznych Daniego Ajalona na Słowacji. - Jest to ewidentny obraz pewnego uznania dla Europy Centralnej, doceniania przyjaźni z Izraelem. Wtorkowy "Jerusalem Post" przytacza słowa wysokiej rangi dyplomaty izraelskiego, który mówi wprost "próbujemy przytulić tych, którzy przytulają nas" - powiedziała ekspertka.
Nauka o Holokauście
Tymczasem m.in. w związku ze zbliżającymi się obchodami 65. rocznicy wyzwolenia hitlerowskiego obozu Auschwitz, głos zabrała unijna Agencja Praw Podstawowych w Wiedniu. Jej przedstawiciele ogłosili, że odpowiedzialność za promowanie nauczania o Holokauście i prawach człowieka oraz znalezienie sposobu na powiązanie ze sobą tych dwóch dziedzin powinny wziąć na siebie szkoły.
W obecnych programach nauczania brakuje odzwierciedlenia związku między ważnymi historycznymi wydarzeniami, takimi jak Holokaust, a prawami człowieka. Jeżeli uda się to osiągnąć, młodzi ludzie w UE będą mogli w pełni zrozumieć swoją przeszłość, co pozwoli im na budowę wspólnej przyszłości. Morten Kjaerum, dyrektor agencji
- W obecnych programach nauczania brakuje odzwierciedlenia związku między ważnymi historycznymi wydarzeniami, takimi jak Holokaust, a prawami człowieka. Jeżeli uda się to osiągnąć, młodzi ludzie w UE będą mogli w pełni zrozumieć swoją przeszłość, co pozwoli im na budowę wspólnej przyszłości - powiedział dyrektor agencji Morten Kjaerum.
Ubolewał, że wbrew temu, co deklarują władze oświatowe, uczniowie niewiele dowiadują się w szkole o prawach człowieka i niemal nigdy nie mówi się o nich podczas lekcji o Holokauście. Z kolei miejsca pamięci o Holokauście, jak muzea czy byłe obozy zagłady, nie są wykorzystywane, by mówić o obecnej sytuacji praw człowieka na świecie.
Szkoła historii
Agencja gorąco popiera organizowanie zajęć szkolnych w miejscach pamięci, o ile są one dobrze przygotowane. Dlatego jeszcze w tym roku ma opublikować podręcznik dla nauczycieli, jak edukować o Holokauście i prawach człowieka, oraz osobny podręcznik dla pracowników miejsc pamięci. W ten sposób agencja chce zachęcić kraje do większego włączenia nauczania o prawach podstawowych do programu szkolnego, by uzmysłowić uczniom znaczenie praw człowieka, zarówno w historii, jak i dla przyszłości UE.
Zaleca, by muzea i miejsca pamięci przeszkoliły swoich pracowników w celu szerszego włączenia nauczania o prawach człowieka do ich zadań. Agencja wnioskuje też, by Komisja Europejska odgrywała aktywną rolę w promowaniu współpracy na szczeblu europejskim pomiędzy ekspertami w dziedzinie nauczania o Holokauście i prawach człowieka.
Pierwsze takie badanie
Raport prezentuje wyniki pierwszego na skalę ogólnoeuropejską badania na temat roli miejsc historycznych i muzeów w nauczaniu o Holokauście i prawach człowieka, a jego wnioski opierają się na rozmowach z uczniami, nauczycielami i przedstawicielami placówek historycznych. Podkreślali oni m.in. brak zajęć z praw człowieka w szkołach, a także ogromne wrażenie, jakie wywarła na nich wizyta w miejscu pamięci Holokaustu czy spotkanie z ludźmi, którzy go przeżyli.
- Nigdy nie mieliśmy lekcji na temat praw człowieka. Prawa człowieka nie są tematem na lekcje; chyba że w teorii, ale nie w praktyce - mówią uczniowie z Berlina. - By zapobiec jakimkolwiek tego typu wydarzeniom w przyszłości, trzeba umożliwić naukę o błędach popełnionych w przeszłości - dodali uczniowie z Kopenhagi.
- Miejsce pamięci naprawdę pozwala poczuć atmosferę, która jest zasadnicza dla procesu uczenia. Gdy coś poczujesz, to już ci nie wyparuje - ocenili nauczyciele z Amsterdamu.
Agencja Paw Podstawowych zaprezentuje swój raport w środę przed południem na międzynarodowej konferencji ministrów edukacji "Auschwitz - Pamięć, Odpowiedzialność, Edukacja" w oświęcimskim Centrum Dialogu i Modlitwy.
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu