Czujnik klimatyzacji uziemił dumę rosyjskiego lotnictwa

 
Suchoj Superjet 100 to chluba rosyjskich producentów lotniczychMarina Lystseva

Pierwszy samolot pasażerski typu Suchoj Superjet 100 (SSJ), który największe rosyjskie linie lotnicze Aerofłot otrzymały w połowie czerwca, więcej czasu spędza w hangarze, niż w powietrzu. Powód? Problemy z systemem klimatyzacji.

Zamiast wykonywać kolejne rejsy, przez 17 dni maszyna znajdowała się na ziemi - okazało się, że czujnik systemu klimatyzacji podaje błędne sygnały o awarii, mimo, że system działa sprawnie - pisze gazeta "Wiedomosti", powołując się na źródła w Aerofłocie i w zakładach produkujących Superjeta 100.

Informatorzy twierdzą przy tym, że awaria nie ma wpływu na bezpieczeństwo lotów.

Awarię udało się zlokalizować podczas długiego 12-dniowego przeglądu. Okazało się, że wpływ na błędny odczyt czujnika może mieć miejsce, gdzie jest zainstalowany. Konieczne będzie jego przeniesienie.

Jest na nie popyt

W ciągu nieco ponad miesiąca jedyny póki co SSJ na wyposażeniu Aerofłotu wylatał dwa razy mniej czasu, niż planowały te linie lotnicze. Pierwszy regularny lot wykonał 16 czerwca - z Moskwy do St. Petersburga dostarczył wicepremiera Siergieja Iwanowa i kilku ministrów.

Mimo kłopotów technicznych, Aerofłot zamierza pozyskać jeszcze 9 samolotów Suchoj Superjet 100. Maszynę tego typu zakupiły też armeńskie linie lotnicze Armavia. Samolotem zainteresowana jest też amerykańska Delta, planująca zakup ok. 100 regionalnych samolotów dla swoich spółek zależnych zajmujący się lotami wewnątrz USA.

Suchoj Superjet 100 może zabrać na pokład 98 pasażerów i może pokonać dystans 4,4 tys. km. Po raz pierwszy maszynę pokazano publicznie we wrześniu 2007, a w maju 2008 odbył się pierwszy lot.

Produkowany w zakładach Suchoj samolot SSJ ma docelowo zastąpić eksploatowane obecnie Tu-134.

Źródło: Wiedomosti, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Marina Lystseva