Waży od 170 do 185 ton. Jej zadaniem jest wwiercanie betonowych pali na głębokość 20 metrów. Chodzi o jedną z największych w Europie wiertnic do palowania, która pracuje w Równem (woj. podkarpackie). Wszystko w ramach budowy szlaku Via Carpatia.
W Równem w powiecie krośnieńskim powstanie estakada. Do prac używana jest jedna z największych w Europie wiertnic do palowania. Wszystko w ramach budowy ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla. Trasa będzie częścią szlaku Via Carpatia.
Estakada w Równem - jak zaznacza rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie Joanna Rarus - powstanie w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka–Równe, gdzie niegdyś prowadzona była intensywna eksploatacja górnicza ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek.
Skomplikowane warunki geologiczne wymagają użycia odpowiednich technologii
"Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym" – wyjaśnia Rarus.
Będzie to najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej S19.
"Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość" - zaznacza rzeczniczka.
Wiertnica przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach
Dodaje, że skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ten odcinek Via Carpatii, wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny.
"Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 metrów" - zaznacza.
Wiertnica wykorzystywana na S19 przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.
Niezbędne też będzie użycie dodatkowych urządzeń
Rarus podaje, że waga robocza maszyny (LB-44 510) wynosi od 170 do 185 ton, zaś głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 metrów. Przewidziane są wiercenia pali pod podporami oraz wiercenie palisad, które mają zabezpieczyć teren znajdujący się w strefie obiektu.
ZOBACZ TEŻ: Remont trwa, ale drogę już otworzyli. Dziennie przejeżdża nią ponad 16 tysięcy samochodów
Dodaje, że do wykonania pali niezbędne jest użycie dodatkowych urządzeń, m.in. pompy do betonu, dźwigu do podawania zbrojenia do otworu z betonem. Potrzebna będzie też koparka pomocnicza odbierająca urobek wydobywany z otworu oraz wibromłot używany do pogrążania zbrojenia wewnątrz pala.
Powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich
W zakres prac na budowie S19 Miejsce Piastowe - Dukla wchodzi budowa nowego odcinka drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin–Wietrzno–Zboiska.
Rarus zaznaczyła, że rozwiązania projektowe węzła (typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice–Nowy Żmigród–Dukla, o co wnioskowały tamtejsze władze samorządowe.
Na tym odcinku S19, w ciągu głównym drogi ekspresowej, powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Będą to trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty, przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
"Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe" - wyliczyła rzeczniczka.
Via Carpatia ma łączyć Europę Północną z Południową
Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to prawie 479 mln zł.
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA w Rzeszowie