Dwa kolejne przystanki tramwajowe typu wiedeńskiego powstaną w Poznaniu na ul. Strzeleckiej przy placu Wiosny Ludów i ul. Łąkowej. Ich lokalizację wybrali w głosowaniu sami poznaniacy.
Przystanki przy ul. Strzeleckiej "Plac Wiosny Ludów" i "Łąkowa" wybrali do realizacji uczestnicy konsultacji społecznych, które przeprowadzono między 12 a 26 września.
- W głosowaniu mającym na celu wyłonić dwie, spośród pięciu rekomendowanych lokalizacji, w których powstaną kolejne przystanki typu „wiedeńskiego” wzięło udział 1825 osób - mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Na przystanek przy Placu Wiosny Ludów zagłosowało niemal 35 proc. osób. Niemal dwa razy mniej głosów oddano na przystanek przy ul. Łąkowej, który ledwie o 27 głosów wyprzedził inną proponowaną lokalizację - "Rynek Wildecki" na ulicy Wierzbięcice w kierunku ulicy Matyi. Głosować można było także na drugi przystanek przy Rynku Wildeckim (przy ul. Wierzbięcice w kierunku Dębca) oraz na ul. Kórnicką.
Ułatwienie dla pieszych
Przystanki wiedeńskie to rozwiązanie stosowane w miejscach gdzie, by wejść do tramwaju, trzeba przejść przez jezdnię. Dzięki podniesieniu jezdni do poziomu chodnika, pasażerowie łatwiej wejdą do tramwaju a samochody przed przystankiem zwolnią. Piesi w momencie wsiadania do tramwaju mają w tym miejscu bezwzględne pierwszeństwo - wyniesiona jezdnia jest traktowana bowiem tak jak chodnik. Podczas oczekiwania na przyjazd tramwaju, pasażerowie powinni stać za żółtą linią by umożliwić przejazd samochodom.
- Dzięki temu pasażer zyskuje możliwość znacznie łatwiejszego wejścia do pojazdu, co zwłaszcza w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych, mam z wózkami lub dzieci ma duże znaczenie. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów zmuszeni są zwolnić przed przystankiem z uwagi na wjazd na wyniesioną jezdnię - tłumaczy Trzebiatowski.
Pierwszy był Wiedeń
Nazwa przystanku wzięła się od stolicy Austrii, która jako pierwsza wprowadziła takie rozwiązanie na swoich ulicach. W Polsce pionierem jeśli chodzi o to rozwiązanie jest Kraków. Pierwszy w Poznaniu przystanek typu „wiedeńskiego” został zbudowany w tym roku na ulicy Gwarnej.
Przebudowa przystanków przy ul. Strzeleckiej pochłonie około 600 tys. zł. Przedsięwzięcie będzie realizować spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: 11ujec.blogspot.com / ZTM Poznań | Karol Cichoński