Strzelecka po wiedeńsku. Poznań przebuduje przystanki

Na ulicy Strzeleckiej powstaną dwa przystanki wideńskie
Na ulicy Strzeleckiej powstaną dwa przystanki wideńskie
Źródło: 11ujec.blogspot.com / ZTM Poznań | Karol Cichoński
Dwa kolejne przystanki tramwajowe typu wiedeńskiego powstaną w Poznaniu na ul. Strzeleckiej przy placu Wiosny Ludów i ul. Łąkowej. Ich lokalizację wybrali w głosowaniu sami poznaniacy.

Przystanki przy ul. Strzeleckiej "Plac Wiosny Ludów" i "Łąkowa" wybrali do realizacji uczestnicy konsultacji społecznych, które przeprowadzono między 12 a 26 września.

- W głosowaniu mającym na celu wyłonić dwie, spośród pięciu rekomendowanych lokalizacji, w których powstaną kolejne przystanki typu „wiedeńskiego” wzięło udział 1825 osób - mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Na przystanek przy Placu Wiosny Ludów zagłosowało niemal 35 proc. osób. Niemal dwa razy mniej głosów oddano na przystanek przy ul. Łąkowej, który ledwie o 27 głosów wyprzedził inną proponowaną lokalizację - "Rynek Wildecki" na ulicy Wierzbięcice w kierunku ulicy Matyi. Głosować można było także na drugi przystanek przy Rynku Wildeckim (przy ul. Wierzbięcice w kierunku Dębca) oraz na ul. Kórnicką.

Ułatwienie dla pieszych

Przystanki wiedeńskie to rozwiązanie stosowane w miejscach gdzie, by wejść do tramwaju, trzeba przejść przez jezdnię. Dzięki podniesieniu jezdni do poziomu chodnika, pasażerowie łatwiej wejdą do tramwaju a samochody przed przystankiem zwolnią. Piesi w momencie wsiadania do tramwaju mają w tym miejscu bezwzględne pierwszeństwo - wyniesiona jezdnia jest traktowana bowiem tak jak chodnik. Podczas oczekiwania na przyjazd tramwaju, pasażerowie powinni stać za żółtą linią by umożliwić przejazd samochodom.

Lokalizacje nowych przystanków wiedeńśkich
Lokalizacje nowych przystanków wiedeńśkich
Źródło: ZTM Poznań

- Dzięki temu pasażer zyskuje możliwość znacznie łatwiejszego wejścia do pojazdu, co zwłaszcza w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych, mam z wózkami lub dzieci ma duże znaczenie. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów zmuszeni są zwolnić przed przystankiem z uwagi na wjazd na wyniesioną jezdnię - tłumaczy Trzebiatowski.

Pierwszy był Wiedeń

Nazwa przystanku wzięła się od stolicy Austrii, która jako pierwsza wprowadziła takie rozwiązanie na swoich ulicach. W Polsce pionierem jeśli chodzi o to rozwiązanie jest Kraków. Pierwszy w Poznaniu przystanek typu „wiedeńskiego” został zbudowany w tym roku na ulicy Gwarnej.

Przystanek przy ul. Gwarnej
Przystanek przy ul. Gwarnej
Źródło: ZTM Poznań

Przebudowa przystanków przy ul. Strzeleckiej pochłonie około 600 tys. zł. Przedsięwzięcie będzie realizować spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: