Miała chronić granicę III Rzeszy przed atakiem z Polski. Drogowcy przenoszą zaporę przeciwczołgową

Drogowcy od rana przenoszą zaporę przeciwczołgową
Drogowcy od rana przenoszą zaporę przeciwczołgową
Jest szeroka na 11 metrów i waży 100 ton. Mowa o zaporze przeciwczołgowej wybudowanej przez Niemców na początku lat 30. Robotnicy natknęli się na nią koło Skwierzyny (woj. lubuskie), podczas przebudowy skrzyżowania starej "trójki" z drogą krajową nr 24. Teraz jest wydobywana i zostanie przeniesiona na pobocze.

Zapora przeciwczołgowa stanowiła element obrony granic III Rzeszy. Miała stanowić ochronę przez atakiem z terenu Polski.

- Wybudowano ją w latach 1932-1934 na potrzeby systemu Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego - wyjaśnia Miroslav Urban, pasjonat fortyfikacji, który aż z Czech przyjechał zobaczyć akcję wydobycia zapory.

Wyciągnie ją wielki dźwig

Operacja jest wyjątkowa. Od rana zamknięta dla ruchu jest droga krajowa nr 24 w okolicach powstającego ronda. Utrudnienia potrwają cały dzień. Na miejsce ściągnięto potężny dźwig, który ma wydobyć i przenieść ciężką betonową konstrukcję.

- Zapora zostanie przeniesiona poza pas drogowy. Nie zostanie ona zakopana, będzie można ją podziwiać. Zostanie wyeksponowana obok bunkra, który jest zlokalizowany jakieś 200 metrów dalej - wyjaśnia Anna Jakubowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wyciągają zaporę przeciwczołgową

Wyciągają zaporę przeciwczołgową. Zamknięto drogę

Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: