Poznański Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie nowej organizacji ruchu na kilkunastu jednokierunkowych ulicach w Poznaniu. Na wszystkich ma się pojawić kontraruch rowerowy, co oznacza, że rowerzyści będą mogli jeździć nimi "pod prąd".
- Kontraruch, czyli możliwość jazdy pod prąd na ulicach jednokierunkowych jest dobrym i tanim sposobem na uzyskanie spójności tras rowerowych. Do tej pory trwała dyskusja, czy rozwiązanie jest zgodne z prawem, od 8 października 2015 Poznań będzie wprowadzał takie rozwiązania - mówił Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
Jak wygląda to w praktyce? Na początku i końcu ulicy zaznaczane są czerwone wjazdy i wyjazdy dla rowerzystów. Na całej długości ulicy co pewien czas wymalowane są nowe znaki drogowe - tzw. "sierżanty rowerowe". - Tworzą one wirtualny pas ruchu wskazujący uczestnikom ruchu drogowego, iż w jego miejscu mogą spodziewać się rowerzystów, na których powinni zwrócić szczególną ostrożność. Takie oznakowanie umożliwia kierowcom samochodów poruszanie się po całej jezdni, o ile nie odbywa się tam ruch rowerowy. W takich miejscach zredukowana jest prędkość poruszania się do 30 km/h - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM.
Zaczęło się od Wieniawskiego
Kontraruch w Poznaniu po raz pierwszy zastosowano na ulicy Wieniawskiego na odcinku między ulicami Świętego Marcina a Fredry. Już niedługo pojedziemy rowerem w obu kierunkach między innymi Woźną, Sienkiewicza, Galla Anonima i Żonkilową.
- Rower jest węższy od samochodu, dlatego na wielu ulicach zbyt wąskich dla dwukierunkowego ruchu samochodów ruch rowerowy "pod prąd" zmieści się bez problemu - dodaje Wojciech Makowski, oficer rowerowy. - Dzięki temu rowerem jest bliżej niż samochodem, a także bezpieczniej, bo łatwiej jest uniknąć jazdy ruchliwymi ulicami czy skrętów w lewo. Poznań ma piękną tradycję takich rozwiązań - pierwszy w Polsce kontrapas pojawił się ponad 20 lat temu na ul. Wronieckiej.
Pod prąd w całym mieście
Ulic z kontraruchem przybędzie niebawem w całym mieście. Zgodnie z przetargiem ogłoszonym przez ZDM pojawi się on na kilkunastu ulicach, m.in.: w centrum: na Młyńskiej, Cichej od ul. Pułaskiego do wjazdu na stadion AZS, Spornej, Działowej wraz z całym zbiegiem ulic Działowej, Św. Wojciecha i Ks. Józefa oraz Serafitek.
Andrzej Rataj o infrastrukturze rowerowej Poznania przed patrolem rowerowym po Starym Mieście w 2015 r.:
Autor: FC/sk / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: ZDM Poznań