Rewolucja czy ewolucja? Poznańskie wąskie gardło czeka na zmiany

To miejsce ma się zmienić
To miejsce ma się zmienić
Źródło: Wikipedia (CC BY SA 3.0) | Jakubtr

Rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie kształtu jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Poznania. Rondo ma być dwupoziomowe. Zarząd Dróg Miejskich pyta o to, co powinno się znaleźć pod ziemią. Koncepcja zostanie wybrana, ale termin jej realizacji nie został jeszcze określony.

Rondo Rataje stało się "wąskim gardłem" na mapie Poznania. Obecnie cały ruch odbywa się na tym samym poziomie i sterowany jest za pomocą sygnalizacji świetlnej. Z czterech stron docierają tu dwupasmowe drogi. Przez rondo w trzech kierunkach przejeżdżają tramwaje, a tuż obok znajduje się najbardziej oblężony w mieście dworzec autobusowy. Górą przechodzą piesi.

To miejsce czeka jednak gruntowna przebudowa. W dużej mierze z powodu galerii handlowej Łacina, której budowa niebawem ma ruszyć. Inwestor galerii zobowiązał się pokryć część kosztów inwestycji. Ma dołożyć blisko 40 proc.

Jeden z pięciu

Powstało pięć koncepcji przebudowy. Ich wspólnym mianownikiem jest budowa ekranów akustycznych wokół ronda i zastosowanie tzw. "cichej nawierzchni", która ma ograniczyć hałas w sąsiedztwie ronda.

O to, które rozwiązanie jest najlepsze, miasto pyta teraz mieszkańców.

Zobacz wszystkie koncepcje:

1) Oszczędnie. Koszt: 95 mln zł

Pierwszy, najtańszy wariant zakłada jedynie budowę przejść podziemnych dla pieszych i rowerzystów oraz wytyczenie buspasów i torowisk tramwajowo-autobusowych.

"Podziemne przejścia zapewnią bezkolizyjne dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych. Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach" - informuje ZDM.

Wariant 1 - Oszczędnie
Wariant 1 - Oszczędnie
Źródło: ZDM Poznań

2) Tramwaj jak metro. Koszt: 140 mln zł

Druga koncepcja to rozbudowana wersja pierwszego wariantu.

Oprócz przejść podziemnych dla pieszych i rowerzystów zakłada przeniesienie pod ziemię także torowiska.

Na poziomie -1 miałyby znajdować przystanki tramwajowe.

Wariant 2 - Tramwaj jak metro
Wariant 2 - Tramwaj jak metro
Źródło: ZDM Poznań

3) Auta w tunelu i prawoskręty. Koszt 160 mln zł

Na powierzchni, czyli na poziomie 0, zachowany zostałby ruch tramwajowy, autobusowy, rowerowy i pieszy. Górą jechałaby także część samochodów - te, które na rondzie skręcają w prawo.

Pod ziemią znalazłoby się natomiast rondo dla kierowców jadących przez węzeł prosto oraz skręcających w lewo.

Szerokość jezdni byłaby identyczna jak obecnie. Zarówno na rondzie, jak i pod nim znajdowałyby się sygnalizacje świetlne.

Wariant 3 - Auta w tunelu i prawoskręty
Wariant 3 - Auta w tunelu i prawoskręty
Źródło: ZDM Poznań

4) Elipsa z przystankiem w środku. Koszt: 97 mln zł

Czwarte rozwiązanie, podobnie jak pierwsze, zakłada pozostawienie na ziemi ruchu samochodowego, tramwajowego i autobusowego.

Na dole zaprojektowano przejścia dla pieszych i rowerzystów.

Zmieniłby się kształt ronda - stałoby się elipsą. A to za sprawą dużego przystanku autobusowo-tramwajowego na środku ronda.

Ponadto poszerzone zostałyby jezdnie dla samochodów na samym rondzie.

Wariant 4 - Elipsa z przystankiem w środku
Wariant 4 - Elipsa z przystankiem w środku
Źródło: ZDM Poznań

5) Rondo na dole, elipsa do góry. Koszt: 167 mln zł

Ostatni wariant eliminuje ruch samochodowy z powierzchni ziemi. Górą jeździłyby tylko tramwaje, autobusy, rowerzyści oraz chodziliby piesi.

Pod ziemią powstałby natomiast węzeł dla samochodów.

Podobnie jak w czwartym wariancie, na środku ronda znalazłby się przystanek autobusowo-tramwajowy większy niż tradycyjny, a to z powodu dużego ruchu w tym rejonie miasta.

Wariant 5 - Rondo na dole, elipsa do góry
Wariant 5 - Rondo na dole, elipsa do góry
Źródło: ZDM Poznań

Jak głosować?

Zarząd Dróg Miejskich czeka na maile od mieszkańców, dotyczące wszystkich koncepcji. Wszystkie projekty można znaleźć na stronie internetowej ZDM, w zakładce "Projekty drogowe". Tam także znajduje się szablon wiadomości.

- Prosimy o uwagi, opinie, sugestie. Na maile internautów czekamy do 23 listopada 2012 roku - informuje Tomasz Libich z ZDM. Jak mówi, zdanie poznaniaków w sprawie wyglądu ronda będzie miało dla drogowców "duże znaczenie".

Są koncepcje, nie ma pieniędzy

Kiedy rozpocznie się przebudowa ronda Rataje?

- W tej chwili trudno jednoznacznie to określić. Prace będą ściśle związane z budową galerii handlowej Łacina - odpowiada wymijająco Libich. Galeria ma powstać do końca 2014 roku.

Zarząd Dróg Miejskich chce, by w momencie, kiedy otwierana będzie galeria, trwały już prace na rondzie. Miasto nie ma jednak na razie na ten cel zarezerwowanych pieniędzy.

Autor: FC/mz / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: