"Zgubiono zęby!!!". Tajemnicze plakaty w Poznaniu

Za plakatami stoją autorzy jednego z projektów do budżetu obywatelskiego
"Zgubiono zęby!!!". Tajemnicze plakaty w Poznaniu
Źródło: Rowerowy Poznań, TVN24
Mamy nadzieję, że ten pomysł wywoła uśmiech na kilku twarzach pozbawionych zębów - mówi osoba odpowiadająca za plakaty przypominające drobne ogłoszenia z wielkim hasłem "Zgubiono zęby!!!". W ten sposób chcą zwrócić uwagę na problem, z jakim zmagają się w samym centrum Poznania. Plakaty błyskawicznie zniknęły. Wiemy dlaczego.

Kiedy ktoś przyjrzy się plakatowi, szybko zrozumie, o co chodzi. "Na nierównej nawierzchni Paderewskiego zgubiono komplet zmęczonych dziurami zębów. Znalazców i nieznalazców prosi się o głosowanie w Poznańskim Budżecie Obywatelskim od 6 października na projekt 'Równy bruk na Paderewskiego dla wszystkich!'".

- Na tej ulicy utraciliśmy wiele lampek rowerowych, śrubek, osłon łańcucha i innego wyposażenia rowerowego i nie chcemy już dłużej zaciskać zębów. Chcemy tę ulicę po prostu realnie zmienić. Jest ona nieprzyjazna jej użytkownikom - nie tylko rowerzystom, ale też pieszym czy osobom poruszającym się na wózkach albo z wózkami - stwierdził Michał Pieprz z Rowerowego Poznania.

Jako że przebudowy ulicy w miejskich planach na najbliższe lata nie przewidziano, rowerzyści zdecydowali się zgłosić projekt jej przebudowy w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.

Plakaty błyskawicznie zniknęły

"Dla rowerzystów brukowane ulice są nie tylko niewygodne, ale też niebezpieczne. To sprawia, że wiele osób rezygnuje z poruszania się po nich rowerem. Jazda po kostce bardzo niszczy rower i powoduje luzowanie śrub, co również może być przyczyną wypadków" - pisał w uzasadnieniu autor projektu Marcin Sowa.

By o projekcie zrobiło się nieco głośniej, Rowerowy Poznań wyszedł z kampanią promocyjną. - Nie mamy żadnych środków na reklamę, stąd te plakaty, które widać w materiale wideo - powiedział Michał Pieprz.

Za plakatami stoją autorzy jednego z projektów do budżetu obywatelskiego
Za plakatami stoją autorzy jednego z projektów do budżetu obywatelskiego
Źródło: Rowerowy Poznań

Plakaty szybko zniknęły z miasta. Nie bez powodu. - Po kilku sekundach sami je ściągnęliśmy - nie chcieliśmy zaśmiecać tej przestrzeni publicznej plakatami. Postawiliśmy na działanie w przestrzeni, która jest nam znana, czyli w internecie i mamy nadzieję, że ten pomysł wywoła uśmiech na kilku twarzach pozbawionych zębów - wyjaśnił.

Koszt realizacji zadania oszacowano na dwa miliony złotych.

- Dookoła tematu ulicy Paderewskiego jest dużo entuzjazmu i wsparcia. Wiemy, że ludzie głosują na ten projekt, zachęcają też do głosowania swoich znajomych - podkreślił Pieprz.

Radni: to miasto powinno wziąć na siebie ten remont

Projekt otrzymał jednak negatywną opinię Rady Osiedla Stare Miasto. Nie oznacza to, że radni są przeciwni poprawie komfortu dla użytkowników dróg. "Zadania dotyczące utrzymania i modernizacji infrastruktury drogowej są podstawowymi obowiązkami Miasta. Realizowanie takich zadań w ramach budżetu obywatelskiego, choć może wydawać się atrakcyjne z perspektywy inicjatywy społecznej, nie powinno zastępować działań, które są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców w ramach stałych zobowiązań miasta. Budżet obywatelski ma na celu finansowanie projektów, które wzbogacają życie społeczności, a nie realizowanie zadań, które są obowiązkiem samorządu" - czytamy w opinii radnych.

Rowerzyści też woleliby, żeby miasto samo zabrało się za projekt. Tyle że od lat ulica jest pomijana w planach remontowych. Jedyne co zmieniło się w ostatnich latach, to pojawienie się donic na ulicy.

- Szkoda, że takimi tematami musimy zajmować się w ramach właśnie budżetu obywatelskiego. Natomiast cieszymy się, że i tak udało się temat Paderewskiego wprowadzić do debaty publicznej. Mamy nadzieję, że już za kilka tygodni będą dla nas pozytywne wyniki, kiedy zostaną właśnie ogłoszone wyniki poznańskiego budżetu obywatelskiego - stwierdził Pieprz.

O kompletnym niedostosowaniu ulicy Paderewskiego do potrzeb rowerzystów Michał Pieprz mówił tvn24.pl już przy okazji letniego objazdu przeglądu rowerowej infrastruktury Poznania, kiedy sprawdzaliśmy, z czego miasto może być dumne, a czego powinno się wstydzić. Ulica Paderewskiego trafiła na tę niechlubną listę.

- Mamy tu stary, niewygodny i wyboisty bruk. Ta sytuacja dziwi nas tym bardziej, że ulice okalające Stary Rynek otrzymały już bruk szlifowany, a ulica Paderewskiego łączy dwa istotne miejsca dla Poznania, czyli plac Wolności i Stary Rynek - opisywał wówczas Pieprz.

paderewskiego
Jazda ulicą Paderewskiego to udręka
Źródło: Filip Czekała/TVN24

Eksperci: kostka szkodzi zdrowiu rowerzystów

Jak podkreślał w rozmowie z tvn24.pl dr Michał Beim, ekspert ds. transportu z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, kostka brukowa w ogóle nie powinna być stosowana na drogach rowerowych. Świadczą o tym badania przeprowadzone w Warszawie przez magistrat i Polską Akademię Nauk. - Sprawdzili oni wpływ kostki na drgania i na wygodę oraz zdrowie nadgarstków rowerzystów - wyjaśniał dr Beim.

"Długotrwała jazda rowerem po nawierzchniach pokrytych kostką betonową powoduje wyraźne zagrożenie dla zdrowia rowerzystów, tak więc powinno się unikać stosowania kostki brukowej do budowy dróg rowerowych. W zasadzie należy dążyć do zakazu jej układania" - zapisano we wnioskach z badań.

W Poznaniu żadna nowa droga rowerowa czy ciąg pieszo-rowerowy nie może być wykonany z kostki brukowej. Od 2016 roku każda powstająca infrastruktura rowerowa w mieście musi spełniać standardy, które opracował Marcin Hyła z Krakowa, wieloletni prezes stowarzyszenia Miasta dla Rowerów. Te nakazują, by nawierzchnia wykonywana była z betonu asfaltowego lub mastyksu grysowego. "Na drogach dla rowerów oraz drogach dla rowerów i pieszych nie dopuszcza się nawierzchni z kostki betonowej lub kamiennej" - czytamy. 

PBO rowerami stoi

To niejedyny projekt zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego przez członków Rowerowego Poznania. - Paderewskiego wydaje nam się o tyle ważnym projektem, że w największym stopniu zmieni sposób poruszania się dla wielu poznaniaków i poznanianek. Oprócz tego w projektach małych ogólnomiejskich zgłosiliśmy projekt obniżenia krawężników i jak co roku dla każdego z osiedli mamy też propozycję związaną z kontraruchami i kontrapasami - zrelacjonował Pieprz.

W PBO są także inne projekty dotyczące infrastruktury rowerowej zgłaszane przez mieszkańców. Jeden z nich dotyczy remontu fragmentu drogi pieszo-rowerowej na ulicy Księcia Mieszka I. Projekt negatywnie zaopiniowali radni z osiedla Nowe Winogrady Północ. W uzasadnieniu przekonują, że nowa nawierzchnia spowoduje... pogorszenie bezpieczeństwa.

Poznaniacy od lat chętnie oddają głosy na rowerowe projekty w budżecie obywatelskim. Z tej puli powstawały m.in. odcinki Wartostrady, trasy Grunwaldzkiej czy wyrównywano bruk na ulicach dookoła Starego Rynku.

OGLĄDAJ: TVN24 HD
pc

TVN24 HD
NA ŻYWO

pc
Ten i inne materiały obejrzysz w subskrypcji
Czytaj także: