W 2016 r. na tory ma wyjechać nowy tramwaj niskopodłogowy, skonstruowany przez polskich inżynierów. Za jego powstanie odpowiada firma Modertrans Poznań, której właścicielem pośrednio jest miasto Poznań. Konstrukcja ma być cichsza od używanych w kraju tramwajów.
Projekt realizują wspólnie Modertrans i Politechnika Poznańska. Konstrukcja nowego pojazdu ma kosztować ponad 14 mln zł i jest dofinansowana ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju kwotą blisko 7 mln zł.
Ma badać tory
Projektanci chcą, aby nowy tramwaj był przestronniejszy i bardziej odporny na wykolejenia oraz konkurencyjny cenowo. Pojazd ma być też wyposażony w moduł detekcji uszkodzeń torów.
- To bardzo przydatne rozwiązanie. Poza tym będzie dopasowywany do infrastruktury każdego miasta – tego się jeszcze nie robi w Polsce. Jeśli jakieś miasto zamówi tramwaj, to sprawdzimy jego torowiska i dostosujemy charakterystykę konstrukcji do konkretnej infrastruktury – powiedział dr inż. Bartosz Firlik z Politechniki Poznańskiej.
Modertrans, przygotowując nowy produkt, liczy na rozwój transportu szynowego i dalsze inwestycje polskich miast w nowoczesny tabor. Jak powiedział wiceprezes Modertrans Poznań Jarosław Bakinowski, na początku 2016 r. przeprowadzone zostaną testy tramwaju.
- Wszystko wskazuje, że w miastach i aglomeracjach transport szynowy będzie nadal popularny. Chcemy z tego skorzystać. Najistotniejszy będzie dla nas przyszły rok. Projekt jest w całości poznańską koncepcją. Rynek jest jednak globalny i komponenty do pojazdów szynowych kupuje się na całym świecie. Nie ma możliwości, żeby tramwaj był w 100 proc. polski – dodał Bakinowski.
Firma produkuje obecnie pojazdy wysokopodłogowe Moderus Alfa i częściowo niskopodłogowe Moderus Beta oraz zajmuje się modernizacją starszych typów tramwajów.
Rywal dla Solarisa?
Jednym z potencjalnych nabywców nowego tramwaju może być poznańskie MPK, które jest głównym udziałowcem Modertransu. Jak powiedział prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki, w ciągu najbliższych lat, 80 do 90 używanych w mieście tramwajów będzie wymagało wymiany.
W Bolechowie pod Poznaniem siedzibę ma polska firma Solaris Bus & Coach, która zajmuje się produkcją autobusów i tramwajów. W Poznaniu od 2012 r. jeździ 45 pojazdów typu Solaris Tramino. Wybrały je również Olsztyn oraz niemieckie miasta Jena i Brunszwik.
Zdaniem Jarosława Bakinowskiego Modertrans nie konkuruje z Solarisem. - Wypełniamy inne pola rynkowe, mamy inne produkty. Myślę, że w jakiś sposób się wzajemnie uzupełniamy, a dobra konkurencja jest zawsze potrzebna, żeby się rozwijać – dodał.
Jeżdżą w Poznaniu i na Pomorzu
Modertrans Poznań funkcjonuje od końca 2005 r. Firma jest spółką córką poznańskiego MPK, które należy do Miasta Poznań; w Modertrans ma też swoje udziały samorząd. Jak powiedział zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński, spółka pośrednio jest więc własnością miasta.
Modertrans zatrudnia ok. 250 osób. Firma przez 10 lat gruntownie zmodernizowała i wyprodukowała ponad 200 tramwajów oraz przeprowadziła mniejsze remonty 350 pojazdów. Konstrukcje z logo Modertransu jeżdżą m.in. w Poznaniu, Szczecinie i Gdańsku.
Autor: FC/mz/kwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Modertrans