Po ponad trzech latach przez most Uniwersytecki w Poznaniu znów jeżdżą tramwaje. Tym samym kursować przez rondo Kaponiera będą już we wszystkich kierunkach. Remont głównego węzła komunikacyjnego potrwa jeszcze ponad pół roku.
10 sierpnia 2012 r. ostatni tramwaj przejechał przez most Uniwersytecki. Wtedy rozpoczął się opóźniony II etap remontu ronda Kaponiera. Prace miały potrwać do końca 2013 r., jednak nie zakończyły się do dziś. W listopadzie kolejny raz poinformowano o przedłużeniu terminu zakończenia przebudowy głównego węzła komunikacyjnego w centrum Poznania. Zgodnie z zapisami umów, zakończenie robót przewidziano na 31 sierpnia 2016 roku, a odbiory końcowe, potwierdzające realizację przedmiotu umowy - na 30 września 2016 roku.
Przez most pojadą dwie linie
Tymczasem w poniedziałek o godz. 13 cały węzeł został otwarty dla ruchu tramwajowego. Na odcinku trasy tramwajowej od ronda Kaponiera wzdłuż ulicy Święty Marcin do ulicy Gwarnej kursują linie 5 i 13.
Tramwaje na razie nie będą zatrzymują się w obszarze ronda Kaponiera, natomiast zatrzymują się w kierunku Rataj i Starołęki na reaktywowanym przystanku "Zamek" na ulicy Święty Marcin między ul. Kościuszki a Alejami Niepodległości.
To oznacza bardzo istotne zmiany przystanku "Gwarna". Teraz zatrzymujące się tam tramwaje jeżdża w przeciwnym kierunku niż w ostatnich latach - linia 5 w kierunku Górczyna i 13 w kierunku Junikowa.
Linia 5
GÓRCZYN – Głogowska – Roosevelta – rondo Kaponiera – Święty Marcin – Al. Marcinkowskiego - … - STOMIL
Powrót: STOMIL - … - Al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – rondo Kaponiera – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN Linia 13 STAROŁĘKA - … - Al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Powrót: JUNIKOWO – Grunwaldzka – rondo Kaponiera – Święty Marcin – Al. Marcinkowskiego - … - STAROŁĘKA Pierwsze kursy z przejazdami przez nowy odcinek trasy wykonane zostaną:
- na linii 5 o 12.53 z Górczyna (5/4) i o 12.37 ze Stomila (5/8), - na linii 13 o 12.47 ze Starołęki (13/3) i o 12.45 z Junikowa (13/10).
"Remont dłuższy niż II wojna światowa"
Początkowo rondo Kaponiera miało być przebudowane na Euro 2012. Do turnieju zdążono jednak jedynie z pierwszym etapem prac obejmującym obszar na południe od ronda. Główny węzeł komunikacyjny w centrum Poznania zamknięto w sierpniu 2012 r. Prace miały zakończyć się do końca 2013 r.
Początkowo przebudowa miała kosztować 210 mln. Tuż po rozpoczęciu prac Mirosław Kruszyński, ówczesny wiceprezydent miasta, poinformował: "Most Uniwersytecki jest w fatalnym stanie i trzeba będzie postawić go od nowa". Decyzję o jego przebudowie podjęto jednak dopiero w 2013 roku. Dziś wiadomo, że sama przebudowa Mostu Uniwersyteckiego kosztuje miasto dodatkowe 110 mln zł. W sumie modernizacja Kaponiery pochłonie co najmniej 360 mln zł.
Inwestycją chwalono się już w styczniu 2014r.:
Obecny prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak już podczas kampanii wyborczej zarzucał swojemu poprzednikowi Ryszardowi Grobelnemu, że dopuścił do opóźnień i przepłacania inwestycji w Poznaniu. Główny zarzut dotyczył właśnie tego węzła. - Remont Kaponiery trwa już tyle, ile trwała II wojna światowa - grzmiał przed listopadowymi wyborami Jaśkowiak. Teraz już wiadomo, że potrwa do końca sierpnia przyszłego roku.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Poznańskie Inwestycje Miejskie