Jeszcze w tym miesiącu do swoich domów dojadą tramwajem. Czekali na to ponad 20 lat

Tramwaj podczas jazd próbnych
Poznań. Tramwaj na Naramowice ruszy 23 kwietnia. Zobacz próbne przejazdy
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Najważniejsza w ostatnich latach inwestycja Poznania dobiega końca. Już po Wielkanocy pierwsi pasażerowie dotrą tramwajem na Naramowice.

O uruchomieniu całej linii do Naramowic przed planowanym terminem poinformował prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. "Trasa tramwajowa na Naramowice dostępna dla pasażerów jeszcze w kwietniu! Uruchomienie trasy, planowane początkowo na maj, nastąpi najpewniej już 23 kwietnia" - napisał.

Trasa tramwaju na Naramowice liczy siedem przystanków: Serbska, Włodarska, Lechicka/Naramowicka, Naramowice, Os. Łokietka, Jasna Rola, Błażeja.

Od ubiegłego roku dostępna jest połowa trasy, bo pasażerowie dojeżdżają już do przystanku Lechicka/Naramowicka. 

Poznań: Tramwaje pojadą pierwszą częścią trasy na Naramowice
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

OGLĄDAJ TVN24 NA ŻYWO W TVN24 GO >>>

Trasę na Naramowice docelowo mają obsługiwać dwie linie tramwajowe nr 3 i 10. Już od 1 kwietnia do przystanku Lechicka/Naramowicka dojeżdża jadąca z Dębca "dziesiątka", która od 23 kwietnia kursować będzie do końca nowej trasy, czyli do przystanku przy ul. Błażeja. Druga linia wzmocni trasę nieco później, ponieważ teren wokół torowiska to wciąż plac budowy, dlatego na obecnym etapie prac ze względów technologicznych oraz bezpieczeństwa można tam uruchomić tylko jedną linię.

Do ul. Błażeja pojedzie linia nr 10
Do ul. Błażeja pojedzie linia nr 10
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

- Zakładaliśmy, że cała trasa będzie dostępna najpóźniej do końca maja. Uda się to już w kwietniu. Torowisko, sieć trakcyjna i przystanki są gotowe, w zakresie trasy tramwajowej aktualnie zajmujemy się pracami wykończeniowymi. Równolegle trwają roboty drogowe, gdyż budujemy także nowe ulice, a wzdłuż nich chodniki i infrastrukturę rowerową - mówi Justyna Litka, prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. 

Większość prac ma się zakończyć jesienią. - Wszelkie utrudnienia, z jakimi zmagają się jeszcze mieszkańcy Naramowic, mają przejść do historii w tym roku - deklaruje Litka.

Tramwaj podczas jazd próbnych
Tramwaj podczas jazd próbnych
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Sprawdzą raz jeszcze nowy wiadukt

Od 23 kwietnia między ul. Włodarską a Lechicką tramwaje pojadą już dwutorowo (aktualnie dostępny jest tam jeden tor). Dalej tramwaje z pasażerami przejadą nowym wiaduktem nad ul. Lechicką. Ta bezkolizyjna przeprawa nad drogą krajową nr 92 przeszła już zimą odpowiednie testy obciążeniowe. Teraz przejdzie kolejne przed otwarciem całego węzła.

Widok na nową trasę z lotu ptaka
Widok na nową trasę z lotu ptaka
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Od tego skrzyżowania trasa tramwajowa nie biegnie już wzdłuż ul. Naramowickiej, lecz odgałęzia się nieco na zachód. Wzdłuż trasy powstała także nowa droga, która otrzymała nazwę Aleja Praw Kobiet. W rejonie skrzyżowania z ul. Sarmacką będzie przystanek autobusowo-tramwajowy Naramowice, który wyróżniał się będzie możliwością łatwych przesiadek "drzwi w drzwi". Kolejny przystanek to os. Łokietka w rejonie ul. Łużyckiej, a następny - Jasna Rola przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni na trasie jest przystanek "Błażeja". Nie jest to tradycyjna pętla tramwajowa, a końcówka przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów, które będą obsługiwać tę trasę.

Przystanek końcowy przy ul. Błażeja
Przystanek końcowy przy ul. Błażeja
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

W przyszłości od tego przystanku tramwaje mają jechać dalej na północ Poznania w kierunku Umultowa. To tak zwany III etap trasy na Naramowice. Na razie nie ma co do jego realizacji konkretnych planów ani finansowania.

Bardziej zaawansowane są prace związane z budową II etapu trasy, między pętlą Wilczak a centrum miasta przez ulice Szelągowską i Garbary. Wydana została już decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, obecnie prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych. Miasto stara się teraz o środki zewnętrzne na jego budowę.

Były łąki i pola uprawne, wyrosły bloki

Na ten tramwaj mieszkańcy północnych dzielnic Poznania czekali przynajmniej od ponad 20 lat. Wcześniej, jeszcze w latach 80. 90. dzielnica słynęła z wielkiego PGR, mleczarni i dużego gospodarstwa ogrodniczego.

Wystawa Zwierząt Hodowlanych i Eksportowych na terenie Naramowic w 1974 roku
Wystawa Zwierząt Hodowlanych i Eksportowych na terenie Naramowic w 1974 roku
Źródło: CYRYL
Wizyta delegacji Hanoweru w PGR Naramowice w 1986 roku
Wizyta delegacji Hanoweru w PGR Naramowice w 1986 roku
Źródło: CYRYL

Ale z roku na rok wiejski krajobraz dzielnicy coraz bardziej się zmieniał. Powstały tam kolejne osiedla, ale jedno się nie zmieniało - poznańską dzielnicę łączyła z centrum miasta jedna wciąż zakorkowana ulica Naramowicka.

Część ekspozycji Międzynarodowych Targów Poznańskich na Naramowicach w 1980 r
Część ekspozycji Międzynarodowych Targów Poznańskich na Naramowicach w 1980 r
Źródło: archiwum MTP

O potrzebie budowy trasy tramwajowej urzędnicy mówili w Poznaniu od 2001 roku. Ale za słowami nie szły czyny.

A tak naprawdę władze miasta obiecywały zapewnienie dobrej komunikacji z centrum już prawie sto lat temu, gdy w styczniu 1925 roku Naramowice wraz z sześcioma innymi miejscowościami przyłączono do Poznania. - Już wtedy władze miasta obiecały rozbudowę komunikacji do przyłączonych dzielnic. Tymczasem wciąż jesteśmy jedynie "zapleczem" dla miasta, bez infrastruktury - zwracał uwagę w 2015 roku Michał Kucharski, radny osiedla Naramowice.

Wtedy wiadomo było już, że tramwaj na Naramowice wkrótce zacznie powstawać. Obiecał go przed pierwszymi wygranymi wyborami prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Prace udało się rozpocząć w 2018 roku, pod koniec jego pierwszej kadencji. Wraz z trasą tramwajową powstaje nowa ulica Aleja Praw Kobiet. W ramach inwestycji powstanie łącznie 3,3 km torowiska i niemal 7,5 km dróg.

Czytaj także: