Od poniedziałku 1 czerwca w Gorzowie Wlkp. i pięciu ościennych gminach zaczną obowiązywać nowe, wyższe ceny za wywóz odpadów. - Decyzję o wprowadzeniu podwyżki podjęło w końcu marca Zgromadzenie Związku Celowego Gmin MG-6 - tłumaczy rzecznik Urzędu Miasta w Gorzowie Ewa Sadowska-Cieślak.
Od czerwca ceny za odbiór odpadów będą ujednolicone na całym obszarze Związku i wyniosą: 13 zł od osoby miesięcznie za odpady segregowane i 19 zł za niesegregowane - bez znaczenia na rodzaj zabudowy.
Podwyżki o kilka złotych
Obecnie mieszkańcy budynków wielorodzinnych w Gorzowie Wlkp. płacą miesięcznie 9 zł za odbiór odpadów posegregowanych i 14 zł za odpady nieposegregowane, w przypadku domów jednorodzinnych pierwsza z opłat to 10 zł. W gminach okalających Gorzów opłaty wynoszą 9 zł i 14 zł - zarówno dla mieszkańców budynków jedno, jak i wielorodzinnych.
Teraz w Gorzowie Wlkp. mieszkańcy segregujący odpady zapłacą miesięcznie o 4 zł więcej od osoby dla zabudowy wielorodzinnej i 3 zł dla zabudowy jednorodzinnej. Stawka za wywóz niesegregowanych odpadów wzrośnie o 5 zł. W przypadku gmin mieszkańcy zapłacą o 4 zł więcej przy segregacji i 5 zł więcej bez niej.
Zmianie ulegną także zasady pobierania opłat od najemców i właścicieli lokali zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe. W tym przypadku będą one doliczane do czynszu, a za rozliczenie ze Związkiem MG-6 będą odpowiedzialne spółdzielnie. Pozostali mieszkańcy, tak jak dotychczas, będę opłacali za wywóz śmieci indywidualnie, na konto ZCG MG-6.
Stawki były niedoszacowane
Prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki, będący przewodniczącym Zarządu ZCG MG-6, po zatwierdzeniu wyższych cen tłumaczył, że tak znacząca podwyżka wynika z faktu, że poprzednie stawki za wywóz odpadów od początku były niedoszacowane.
- Nie uwzględniały aktualnych stawek opłat za odpady komunalne w związku z rozstrzygniętymi przetargami na odbiór odpadów i nie pokrywały bieżących kosztów systemu - wyjaśniła Sadowska-Cieślak.
Podwyżka w sześciu gminach
ZCG MG-6 obejmuje swoim zasięgiem miasto Gorzów Wlkp. oraz gminy: Bogdaniec, Deszczno, Kłodawa, Lubiszyn i Santok. W systemie gospodarki odpadami obszar Związku podzielono na trzy sektory.
W 2014 r. koszty wywozu i utylizacji odpadów na terenie Związku wyniosły ponad 21,3 mln zł, a wysokość opłat pobranych od mieszkańców 17,65 mln zł. Deficyt musiały pokryć samorządy wchodzące w skład ZCG MG-6.
Według złożonych deklaracji na terenie ZCG MG-6 systemem gospodarki odpadami objętych jest 130 762 osoby. Rocznie mieszkańcy generują ponad 51,6 tys. ton odpadów. Koszt utylizacji tony odpadów zarówno segregowanych jak i zbieranych nieselektywnie przez ZUO wynosi 232 zł netto.
Autor: FC/kv / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24