Najnowsze Solarisy już w mieście

Jamnik to symbol marki Solaris
Jamnik to symbol marki Solaris
Źródło: MPK Poznań | K. Lesińska

Do Poznania dotarł ostatni z 45 zamówionych tramwajów Solaris Tramino. Władze miasta wydały na pojazdy prawie 400 mln zł.

16 lat temu MPK Poznań był pierwszym klientem nowej fabryki autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Miasto kupiło wówczas 72 autobusy. W poniedziałek do stolicy Wielkopolski dotarły najnowsze pojazdy z tej fabryki - tramwaje Tramino.

- Dzisiaj nasze autobusy i trolejbusy, których wyprodukowaliśmy już blisko 10 tysięcy znane są w całej Europie i poza nią. Mam nadzieję, że to równie dobry znak, że pierwszym nabywcą naszych tramwajów także jest poznańskie MPK - mówi zadowolona Solange Olszewska, prezes zarządu firmy Solaris.

Ostatni Solaris Tramino już w Poznaniu

Wygrana bez doświadczenia

Zakup 45 tramwajów kosztował władze Poznania 387 mln zł. Część tej kwoty - 186 mln zł - pochodzi z Unii Europejskiej.

Przetarg na dostarczenie pojazdów wygrał na początku 2009 roku Solaris. Firma pokonała dziewięciu konkurentów z Polski i zagranicy, nie mając wcześniej doświadczenia w produkcji tramwajów. Pierwszy Solaris Tramino pojawił się w Poznaniu na testach w kwietniu 2011r. Dostawy tramwajów rozpoczęły się w lipcu i zakończyły pod koniec maja.

- Solarisy Tramino bardzo dobrze radzą sobie w ruchu komunikacyjnym. Nawet, jeśli pojawiają się drobne usterki to dzięki naszym przeszkolonym służbom technicznym oraz serwisowi dostępnemu przez 24 godziny na dobę reakcja w przypadku awarii jest praktycznie natychmiastowa. To bardzo ważny element umowy i już widzimy pozytywne efekty tego zapisu - mówi Jan Firlik Dyrektor Przewozów Tramwajowych. - Co dla nas ważne zadowoleni są również pasażerowie. Dociera do nas wiele dobrych opinii na temat tych pojazdów właśnie od osób, które z nich korzystają na co dzień. Wierzymy, że tak zostanie i tramwaje przez kolejne lata będą działały tak samo sprawnie jak teraz - dodaje.

ZOBACZ JAK WYGLĄDAŁA PRODUKCJA SOLARISÓW TRAMINO:

Jamnik na torach

Poznańskie Solarisy Tramino, o długości 32 metrów, są wyposażone w klimatyzację i mogą zabrać na pokład do 229 pasażerów. Pojazdy mają sześć wejść, z czego cztery podwójne o szerokości 1500 mm oraz dwoje drzwi pojedynczych o szerokości 750 mm każde. Wysokość podłogi tramwaju nad torowiskiem w obrębie drzwi to zaledwie 350 mm. Solarisy Tramino są napędzane czterema silnikami trakcyjnymi, każdy o niezależnym zasilaniu.

Dane techniczne Solarisów Tramino dla MPK Poznań

- długość: 31.9 m- szerokość: 2,4 m- liczba miejsc pasażerskich: 229- układ napędowy: 4 silniki o mocy 105kW każdy- wózki: 2x napędowe, 1x toczne- drzwi: 4 podwójne 1.500 mm każde; 2 razy pojedyncze 750mm każde- minimalna szerokość przejścia wewnątrz: 750 mm- wysokość podłogi nad torami: 350 mm w obrębie drzwi- 100% niskiej podłogi wewnątrz tramwaju- klimatyzacja kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej- biletomaty i elementy informacji pasażerskiej-miejsca dla osób niepełnosprawnych

Jak powstawał Solaris Tramino

Duma i odpowiedzialność

Pojazdy z jamnikiem, który jest symbolem firmy, można dziś zobaczyć m.in. na ulicach wielu niemieckich miast, w tym w Berlinie, Dreźnie, Bremieczy Hannowerze, w czeskiej Ostrawie, w Atenach a nawet w tak odległych zakątkach świata jak Dubaj czy wyspa Reunion położona na Oceanie Indyjskim.

- Wielu potencjalnych nabywców, zarówno z Polski jak i Europy Zachodniej, przyjeżdża do Poznania i z zazdrością spogląda na najnowsze tramwaje, które jeżdżą w stolicy Wielkopolski. Jesteśmy z tego powodu niezwykle dumni, ale czujemy także dużą odpowiedzialność za produkt, który będzie eksploatowany w poznańskim MPK przez co najmniej 30 lat - mówi Olszewska.

Autor: FC / MPK Poznań / Źródło: MPK Poznań

Czytaj także: