Do Poznania dotarł ostatni z 45 zamówionych tramwajów Solaris Tramino. Władze miasta wydały na pojazdy prawie 400 mln zł.
16 lat temu MPK Poznań był pierwszym klientem nowej fabryki autobusów w Bolechowie pod Poznaniem. Miasto kupiło wówczas 72 autobusy. W poniedziałek do stolicy Wielkopolski dotarły najnowsze pojazdy z tej fabryki - tramwaje Tramino.
- Dzisiaj nasze autobusy i trolejbusy, których wyprodukowaliśmy już blisko 10 tysięcy znane są w całej Europie i poza nią. Mam nadzieję, że to równie dobry znak, że pierwszym nabywcą naszych tramwajów także jest poznańskie MPK - mówi zadowolona Solange Olszewska, prezes zarządu firmy Solaris.
Wygrana bez doświadczenia
Zakup 45 tramwajów kosztował władze Poznania 387 mln zł. Część tej kwoty - 186 mln zł - pochodzi z Unii Europejskiej.
Przetarg na dostarczenie pojazdów wygrał na początku 2009 roku Solaris. Firma pokonała dziewięciu konkurentów z Polski i zagranicy, nie mając wcześniej doświadczenia w produkcji tramwajów. Pierwszy Solaris Tramino pojawił się w Poznaniu na testach w kwietniu 2011r. Dostawy tramwajów rozpoczęły się w lipcu i zakończyły pod koniec maja.
- Solarisy Tramino bardzo dobrze radzą sobie w ruchu komunikacyjnym. Nawet, jeśli pojawiają się drobne usterki to dzięki naszym przeszkolonym służbom technicznym oraz serwisowi dostępnemu przez 24 godziny na dobę reakcja w przypadku awarii jest praktycznie natychmiastowa. To bardzo ważny element umowy i już widzimy pozytywne efekty tego zapisu - mówi Jan Firlik Dyrektor Przewozów Tramwajowych. - Co dla nas ważne zadowoleni są również pasażerowie. Dociera do nas wiele dobrych opinii na temat tych pojazdów właśnie od osób, które z nich korzystają na co dzień. Wierzymy, że tak zostanie i tramwaje przez kolejne lata będą działały tak samo sprawnie jak teraz - dodaje.
ZOBACZ JAK WYGLĄDAŁA PRODUKCJA SOLARISÓW TRAMINO:
Jamnik na torach
Poznańskie Solarisy Tramino, o długości 32 metrów, są wyposażone w klimatyzację i mogą zabrać na pokład do 229 pasażerów. Pojazdy mają sześć wejść, z czego cztery podwójne o szerokości 1500 mm oraz dwoje drzwi pojedynczych o szerokości 750 mm każde. Wysokość podłogi tramwaju nad torowiskiem w obrębie drzwi to zaledwie 350 mm. Solarisy Tramino są napędzane czterema silnikami trakcyjnymi, każdy o niezależnym zasilaniu.
Dane techniczne Solarisów Tramino dla MPK Poznań
- długość: 31.9 m - szerokość: 2,4 m - liczba miejsc pasażerskich: 229 - układ napędowy: 4 silniki o mocy 105kW każdy - wózki: 2x napędowe, 1x toczne - drzwi: 4 podwójne 1.500 mm każde; 2 razy pojedyncze 750mm każde - minimalna szerokość przejścia wewnątrz: 750 mm - wysokość podłogi nad torami: 350 mm w obrębie drzwi - 100% niskiej podłogi wewnątrz tramwaju - klimatyzacja kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej - biletomaty i elementy informacji pasażerskiej -miejsca dla osób niepełnosprawnych
Duma i odpowiedzialność
Pojazdy z jamnikiem, który jest symbolem firmy, można dziś zobaczyć m.in. na ulicach wielu niemieckich miast, w tym w Berlinie, Dreźnie, Bremieczy Hannowerze, w czeskiej Ostrawie, w Atenach a nawet w tak odległych zakątkach świata jak Dubaj czy wyspa Reunion położona na Oceanie Indyjskim.
- Wielu potencjalnych nabywców, zarówno z Polski jak i Europy Zachodniej, przyjeżdża do Poznania i z zazdrością spogląda na najnowsze tramwaje, które jeżdżą w stolicy Wielkopolski. Jesteśmy z tego powodu niezwykle dumni, ale czujemy także dużą odpowiedzialność za produkt, który będzie eksploatowany w poznańskim MPK przez co najmniej 30 lat - mówi Olszewska.
Autor: FC / MPK Poznań / Źródło: MPK Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska