Jeszcze 20 lat temu na Naramowicach pasły się krowy. Dziś powstają tam kolejne osiedla, ale jedno się nie zmienia - poznańską dzielnicę łączy z centrum miasta jedna, wciąż zakorkowana, ulica Naramowicka. Teraz ma być inaczej - za sprawa trasy tramwajowej. Właśnie ruszyła jej budowa. Całość ma być gotowa wiosną 2022 r.
Prace przy budowie trasy tramwajowej na poznańskie Naramowice właśnie ruszyły. Od piątku zamknięta dla ruchu tramwajowego została pętla Wilczak, skąd zaczynać się będzie trasa.
Najpierw wycinka
Zmieniona została trasa linii tramwajowej nr 3. Tramwaj z ulicy Winogrady jedzie ul. Murawa i Al. Solidarności do pętli Połabska. W ten sposób będzie kursował przez najbliższe miesiące. Pętla Wilczak dla ruchu tramwajowego zostanie otwarta od września przyszłego roku. W przyszłym tygodniu teren przy pętli zostanie wygrodzony i rozpocznie się wycinka drzew, która potrwa do końca tego roku. Jak zapewnia miasto, w zamian przeprowadzone będą "nasadzenia kompensacyjne".
Na pętli Wilczak najpierw przebudowane zostaną istniejące torowisko i sieć trakcyjna. Potem ruszą prace związane z wyprowadzeniem torowiska z pętli w kierunku Naramowic.
W styczniu ma się rozpocząć rozbiórka przystanku, szyn i podkładów. "Przebieg prac uzależniony będzie od warunków atmosferycznych" – poinformował poznański magistrat
Od pętli Wilczak do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ulicy Naramowickiej.
Będzie wiadukt
Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukty - drogowy oraz tramwajowy.
Dalej, w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniej strony nowo projektowanej ulicy Nowa Naramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami: Sarmacką, Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek ulica Nowa Stoińskiego - od ul. Jasna Rola do Naramowickiej.
Przebudowa czeka również skrzyżowania ulicy Lechickiej z ul. Murawa oraz Naramowickiej z ul. Dworską.
Powstanie 3,3 km trasa
Nowa trasa tramwajowa na Naramowice ma powstać w ciągu trzech lat. Powstanie 3,3 km torowiska i niemal 7,5 km dróg. Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków.
Koszt inwestycji wyniesie blisko 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku. Najpóźniej wiosną 2022 roku trasą mają pojechać pierwsze tramwaje.
Autor: FC/mś / Źródło: PAP, TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Poznańskie Inwestycje Miejskie