Górą tramwaje, autobusy, rowerzyści oraz piesi, a pod ziemią węzeł dla samochodów - tak według mieszkańców powinno wyglądać rondo Rataje. Ten wariant zyskał największe poparcie w konsultacjach społecznych, ogłoszonych przez ZDM Poznań.
Drogowcy zaprezentowali pięć wariantów rozbudowy ronda Rataje. Każdy z nich zakładał przeniesienie części ruchu pod ziemię. W grę wchodziła budowa przejścia podziemnego, przeniesienie na poziom -1 tramwajów lub ruchu samochodowego.
W konsultacjach społecznych najwięcej osób przychyliło sie do tego ostatniego rozwiązania.
Najlepsze najdroższe
- Ogółem wpłynęło do nas 114 maili. Na wariant 5 wskazały w sumie 54 osoby - wyjaśnia Tomasz Libich, specjalista ds. publicznych ZDM.
Koncepcja, na którą oddano najwięcej głosów, eliminuje ruch samochodowy z powierzchni ronda. Górą jeździłyby tylko tramwaje, autobusy, rowerzyści oraz chodziliby piesi. Pod ziemią powstałby natomiast węzeł dla samochodów.
Zmieniłby się też kształt ronda - na środku znalazłby się bowiem kolei przystanek autobusowo-tramwajowy większy niż tradycyjny, a to z powodu dużego ruchu w tym rejonie miasta. Rondo stałoby się elipsą, wydłużoną w stronę ulicy Zamenhofa.
Zarząd Dróg Miejskich szacuje, że zastosowanie tego rozwiązania kosztowałoby 167 mln złotych. To zdecydowanie najdroższe rozwiązanie z planowanych.
Nie chcemy chodzić pod ziemią
Na pozostałe warianty oddano znacznie mniej głosów:
- 24 na koncepcję 2, zakładającą przeniesienie pod ziemię tramwajów;
- 21 osób na wariant 3, według którego auta poruszałyby się w tunelu, a na rondzie pozostałyby prawoskręty oraz komunikacja miejska;
- najmniej zwolenników zyskały koncepcje zakładające budowę przejść podziemnych dla pieszych: na wariant 4, z przystankiem centralnym na środku ronda, oddano 10 głosów, a na wariant 1, zakładający jedynie budowę przejść podziemnych pod istniejącym rondem, wskazały 4 osoby.
Mieszkańcy głosują, urzędnicy zadecydują
Mieszkańcy przesyłali też do Zarządu Dróg Miejskich własne pomysły na rondo.
- Dostaliśmy 10 maili z uwagami i korektami dotyczącymi prezentowanych wariantów. Czterej internauci zaproponowali też inne rozwiązania: proponowano budowę wiaduktu w ciągu ul. L. Zamenhofa i ul. Jana Pawła II lub w relacji Jana Pawła II - Bolesława Krzywoustego, L. Zamenhofa - Bolesława Krzywoustego (w kierunku centrum) oraz budowę węzła koniczynka - wymienia Libich.
Wybór wariantu 5 przez mieszkańców nie oznacza jednak, że ta koncepcja zostanie zrealizowana.
- Obecnie trwają szczegółowe analizy nad wyborem najlepszego wariantu. Rozpatrywane są także zgłoszone pomysły i uwagi - ucina Libich.
Wąskie gardło Poznania
Rondo Rataje to obecnie jeden z najbardziej zatłoczonych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu. Obecnie cały ruch odbywa się na tym samym poziomie i sterowany jest za pomocą sygnalizacji świetlnej. Z czterech stron docierają tu dwupasmowe drogi. Przez rondo w trzech kierunkach przejeżdżają tramwaje, a tuż obok znajduje się najbardziej oblężony w mieście dworzec autobusowy. Górą przechodzą piesi.
Gruntowna przebudowa w dużej mierze związana jest z budową największego centrum handlowego w Poznaniu - galerii Łacina, która znajdzie sie przy rondzie. Jej budowa ma ruszyć wiosną. Inwestor galerii zobowiązał się pokryć część kosztów inwestycji.
Autor: FC/mz / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: ZDM Poznań