Tylko w minionym roku w wyniku działań oszustów mieszkańcy województwa lubuskiego stracili ponad dwa miliony złotych - informuje policja, która opublikowała spot skierowany do seniorów. - Nie daj się nabrać na zmyśloną historię. Nigdy nie przekazuj swoich pieniędzy - apelują funkcjonariusze.
Lubuscy policjanci opublikowali spot, w którym mężczyzna - podający się za policjanta - przekonuje panią Teresę, by wyrzuciła przez balkon przechowywane w domu pieniądze. Kobieta się zgodziła. - Tym razem to inscenizacja, ale takie historie dzieją się naprawdę - podkreśla podinspektor Marcin Maludy, rzecznik prasowy lubuskiej policji.
Czytaj też: 85-latek stracił 1,8 miliona złotych. Zadzwonił do niego "prokurator", a potem "policjant"
"Po gotówkę nigdy nie przychodzą prawdziwi policjanci"
- Niestety mimo licznych apeli wciąż zdarzają się osoby, które wciągają się w szemraną historię i dając wiarę oszustom, przekazują im oszczędności swojego życia. Mimo modyfikacji tych oszustw ich mechanizm zawsze pozostaje podobny: oszuści dzwonią do starszych osób, przedstawiając się jako policjanci i informują o tym, że zgromadzone przez nich pieniądze są zagrożone. A jedyną szansą na ich uratowanie jest przekazanie ich policjantowi. Problem polega jednak na tym, że po gotówkę nigdy nie przychodzą prawdziwi policjanci, tylko słupy wykorzystywane do tego celu przez oszustów - wyjaśnia Maludy.
Czytaj też: Miał kopertę z gotówką i biżuterią. Przyznał, że odebrał je kilkadziesiąt minut wcześniej
Przestępcy wykorzystują różne sposoby, żeby wzbudzić zaufanie i wyłudzić oszczędności. Funkcjonariusze przypominają, aby być wyczulonym na tego typu sytuacje. Jak wskazują, warto też uwrażliwiać swoich domowników na przeróżne metody działania oszustów oraz wskazać, co należy zrobić, żeby nie stać się ich ofiarą.
- Oszuści ogarnięci chęcią posiadania pieniędzy nie cofną się przed żadnym sposobem ich zdobycia i bardzo często żerują na uczuciach starszych, wrażliwych, chętnych do pomocy osób. Ważne, żeby nie wpuszczać do domu nieznajomych osób, nie przekazywać obcym pieniędzy ani nie przelewać ich na podane konta. Jeśli ktoś informuje nas o jakimś wydarzeniu, prosimy zadzwonić i potwierdzić taką informację. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast poinformować policję - podkreśla Maludy.
Na szczęście nie wszystkie przypadki kończą się utratą pieniędzy.
Na ratunek pracownicy banków
Lubuscy policjanci podkreślają rolę pracowników banku, którzy są często jedyną osobą, z którą ofiara przestępstwa nawiązuje rozmowę w trakcie całego procederu. Pracownicy instytucji finansowych mogą okazać się tymi, którzy są w stanie zatrzymać przelew oszczędności. Informacja do policji jest bowiem przekazywana nawet kilka godzin lub dni po zdarzeniu, kiedy nie ma możliwości natychmiastowego zatrzymania oszustów.
- Przypominamy o ostrożności i ograniczonym zaufaniu do osób, które słyszymy w słuchawce naszych telefonów. Pamiętajmy, że nasi współrozmówcy mogą podać się za każdego, nie tylko za policjanta - współmałżonka, dziecko, wnuka, urzędnika, prokuratora czy pracownika wodociągów czy banku. Kiedy telefonująca do nas osoba opowiada niecodzienną, wręcz sensacyjną historię, wywiera presję czasu, nie pozwala przerwać rozmowy, pyta o nasze oszczędności lub prosi o pożyczkę, najlepiej się rozłączmy i natychmiast zadzwońmy na policję - doradza Maludy.
Czytaj też: Seniorki oszukane przez oszusta udającego policjanta. Uwierzyły, że listonosz dał im fałszywe pieniądze
I przypomina, że policjanci nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy, nie przyjmują ich na przechowanie i nie zabezpieczają na specjalnych kontach.
- Zachowaj czujność i nigdy nie działaj pod wpływem emocji - Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół - Rozłącz się, odczekaj chwilę i sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a najlepiej pójdź tam osobiście i zweryfikuj usłyszaną historię - Pamiętaj, że oszuści bardzo chętnie wykorzystują spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod inny numer telefonu - Bez względu na to, za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj loginu i hasła przez telefon - Nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych - Nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Lubuska policja