Wieczorne demonstracje w kraju

[object Object]
Protesty odbywają się w wielu miejscach kraju tvn24
wideo 2/35

Prezydent Andrzej Duda poinformował w poniedziałek rano o swoich wetach wobec ustaw o Sądzie Najwyższym oraz Krajowej Radzie Sądownictwa. W siedzibie PiS przez cały dzień trwały narady najważniejszych polityków związanych z obozem rządzącym. Po południu odbyło się z kolei spotkanie premier Beaty Szydło, marszałków Sejmu i Senatu Marka Kuchcińskiego i Stanisława Karczewskiego z prezydentem. W wielu miejscach kraju wieczorem zorganizowano demonstracje.

21:59

- Namawiam was, wymieniajcie adresy. W taki sposób, żeby w czwartek liderzy tego protestu, mężowie zaufania Dolnego Śląska, mogli powiedzieć: tworzymy struktury, jesteśmy bezpieczni i będziemy reagowali na każde łamanie prawa - powiedział Władysław Frasyniuk do ludzi zgromadzonych we Wrocławiu.

21:50

Prezes PiS Jarosław Kaczyński opuścił już siedzibę partii na ulicy Nowogrodzkiej.

21:42

Nie odbędzie się dodatkowe posiedzenie Sejmu - poinformował w poniedziałek wieczorem Polską Agencję Prasową polityk PiS ze ścisłego kierownictwa partii. Czekamy na propozycje prezydenta Andrzeja Dudy - dodał. Wcześniej o możliwości zwołania w przyszłym tygodniu dodatkowego posiedzenia Sejmu mówił marszałek Senatu Stanisław Karczewski. Może będzie - odparł na pytanie dziennikarzy w tej sprawie.

21:37
Demonstracja w Poznaniu
Demonstracja w Poznaniu tvn24
Demonstracja w Krakowie
Demonstracja w Krakowie tvn24
21:34

W wielu miejscach kraju, podobnie jak w poprzednich dniach, trwają protesty. Ich uczestnicy wyrażają wdzięczność wobec prezydenta Dudy za zawetowanie dwóch z trzech zmieniających funkcjonowanie sądownictwa ustaw. Domagają się jednak także zawetowania ustawy o ustroju sądów powszechnych.

Protest w Lublinie
Protest w Lublinie tvn24
21:16

Przed Sądem Najwyższym sędziowie podziękowali uczestnikom demonstracji w obronie niezależności sądów.

21:10

Kończy się kolejne z serii poniedziałkowych spotkań kierownictwa PiS w siedzibie partii, przy ul. Nowogrodzkiej. Czekamy na ustawy, które ma przygotować prezydent - mówił, wychodząc ze spotkania marszałek Senatu Stanisław Karczewski.

21:05

21:02
Z konstytucją w rękach wychodzili na ulicę w całej Polsce. Będą protestować dalej
Z konstytucją w rękach wychodzili na ulicę w całej Polsce. Będą protestować dalejFakty TVN
20:43

Z siedziby PiS przy ulicy Nowogrodzkiej wyszli przed chwilą Piotr Gliński i Joachim Brudziński. Przez cały dzień trwają tam narady z prezesem PiS.

Narady na Nowogrodzkiej. Relacja Radomira Wita
Narady na Nowogrodzkiej. Relacja Radomira Wita tvn24
20:26

Orędzie premier Beaty Szydło: nie możemy ulegać naciskom ulicy i zagranicy. Musimy zrezygnować z osobistych i politycznych ambicji.

20:19

Orędzie premier Beaty Szydło: mamy stabilną większość, nie ulegniemy naciskom, zrealizujemy nasz program. Naprawimy Polskę.

20:18

Orędzie premier Beaty Szydło: reforma sądów jest konieczna, dziś działają źle. Mimo powszechnego oczekiwania reformy sądownictwa przez 28 lat nikt tego nie zrobił. Jako odpowiedzialna władza podjęliśmy się tego zadania. Polacy w wyborach zaufali Prawu i Sprawiedliwości, a my dotrzymujemy złożonych zobowiązań. Nie cofniemy się z drogi naprawy państwa. Dzisiejsze weto pana prezydenta spowolniło prace nad reformą. Co więcej, zostało potraktowane jako zachęta przez tych, którzy walczą o utrzymanie niesprawiedliwego systemu.

Orędzie premier Beaty Szydło
Orędzie premier Beaty Szydło Kancelaria Prezes Rady Ministrów RP
20:17

Orędzie premier Beaty Szydło: wszyscy chcą żyć w sprawiedliwej Polsce, dlatego reforma sądów jest konieczna.

20:16

Orędzie Andrzeja Dudy: bez reformy wymiaru sprawiedliwości nie ma możliwości budowania sprawiedliwego państwa. Zmiany są niezbędne na płaszczyźnie proceduralnej, formalnej, etycznej. Przygotowane przez parlament ustawy w dużej części spełniały te postulaty, nie mogłem jednak ich podpisać. W najbliższym czasie przedstawię nowe wersję projektów. Wierzę, że w możliwie krótkim terminie zostaną uchwalone przez parlament.

Orędzie prezydenta Andrzeja Dudy
Orędzie prezydenta Andrzeja Dudy Kancelaria Prezydenta RP
20:14

Orędzie prezydenta Andrzeja Dudy: jeszcze w czasie kampanii podkreślałem, że prezydent powinien służyć narodowi i państwu. Powinien zapewnić narodowi bezpieczeństwo i dbać o jakość funkcjonowania państwa. Od jakości funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości zależy zaufanie do instytucji. Wielu ludzi zostało przez wymiar sprawiedliwości skrzywdzonych.

20:12

Radosław Sikorski: myślę, że prezydent wcale nie chce konfliktu, tylko elementarnego uszanowania jego prerogatyw.

20:08

Radosław Sikorski: Zbigniew Ziobro jest ofiarą własnej zachłanności na władzę.

20:08

Radosław Sikorski: dziwię się, że w obozie prawicowym nie było głębszej refleksji po ekshumacjach.

20:07

Radosław Sikorski: prezes Kaczyński się odsłonił. Niektórzy dopiero teraz zobaczyli, że głównym motywem jego działania jest chęć zemsty.

20:06

Radosław Sikorski: zaczęła się prawdziwa polityka wewnątrz PiS. Okazało się, że nie ma zgody na autorytaryzm i działania niekonstytucyjne w jego własnym obozie. To oznacza, że w obozie PiS potrzebna jest refleksja; że to tsunami bzdur wywołuje odruch także w ich obozie.

20:05

Radosław Sikorski: zastanawiam się, czy prezes Kaczyński będzie mógł kogokolwiek, nawet prezydenta RP, potraktować jak partnera.

20:03

Radosław Sikorski: decyzja prezydenta na pewno nie była dla niego łatwa. Wina jest jednak po stronie prezesa Kaczyńskiego, bo publicznie nim pomiatał. On lubi łamać ludzi, ale każdy ma swoją granicę wytrzymałości. Widzimy, że prezydent wreszcie zaczął wypełniać swoją rolę. Te dwie ustawy były ewidentnie niekonstytucyjne.

"Kaczyński lubi łamać ludzi, ale każdy ma swoją granicę"
"Kaczyński lubi łamać ludzi, ale każdy ma swoją granicę" tvn24
20:02

Radosław Sikorski: mam nadzieję, że partia rządząca się zreflektuje. Mają mandat do rządzenia, ale nie mają mandatu do wywracania państwa i przejmowania kolejnych instytucji.

20:02

Radosław Sikorski w "Faktach po Faktach": czuję się dumny jako Polak. Pokazaliśmy, że jesteśmy częścią cywilizacji łacińskiej, a nie bizantyjskiej.

20:01

Za chwilę orędzie wygłosi prezydent Andrzej Duda. Później orędzie Beaty Szydło.

19:59

Dariusz Zawistowski: Polacy mnie zaskoczyli na plus. Pokazali, że społeczeństwo obywatelskie to nie jest teoria. Nie ukrywam, że się wzruszyłem. Wyraźnie było widać, że zaangażowali się w to młodzi ludzie.

19:54

Dariusz Zawistowski: w pierwszej kolejności podziękowałem panu prezydentowi, że zawetował te dwie ustawy. Zadeklarowałem gotowość do współpracy, jeśli ze strony prezydenta będzie taka wola.

19:53

Dariusz Zawistowski: KRS ma konstytucyjny obowiązek stania na straży niezawisłości sędziów. Każda decyzja personalna będzie musiała być uzasadniona.

19:52

Dariusz Zawistowski: ustawa o sądach powszechnych również jest bardzo ważna. Zwróciłem dzisiaj uwagę panu prezydentowi, że być może będzie szansa do tych projektów wrócić.

19:51

19:51

Dariusz Zawistowski, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa w "Faktach po Faktach": decyzja pana prezydenta jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ubolewam trochę, że nie zdecydował się na zawetowanie tej trzeciej ustawy.

19:38

Ryszard Bugaj: scenariusz wyrzucenia Ziobry to być może jest dla Jarosława Kaczyńskiego najlepszy scenariusz, ale on sobie go bardzo utrudnił. Swoją wypowiedzią w Sejmie; tym, jak mocno bił brawo po uchwaleniu ustawy.

19:36

Marek Borowski: jeżeli Kaczyński chciałby wyjść jakąś obronną ręką, to powinien się pozbyć Ziobry. Zwalić winę na niego. W tej chwili pozbycie się Ziobry będzie oznaczało, że to jest ten, który wprowadził wszystkich w błąd, nadał sobie uprawnienia i doprowadził do starcia z prezydentem.

19:35

Ryszard Bugaj: nie wiem, jaki będzie teraz ruch PiS. Poniekąd, cokolwiek zrobią, to zrobią źle. Jeśli pójdą na frontalne starcie z prezydentem, to okaże się, że sondaże zaczną spadać. A wtedy pojawią się tacy, zwłaszcza w dalszych ławach poselskich, którzy zaczną mieć wątpliwości.

19:34

Ryszard Bugaj: być może prezydent zareagował, bo granice jego lekceważenia przekroczyły wszystko.

19:33

Ryszard Bugaj: to dobre pytanie, dlaczego prezydent uderzył najbardziej w Zbigniewa Ziobrę. Być może nie chciał się wdać we frontalną polemikę z Jarosławem Kaczyńskim.

19:31

Marek Borowski: niepokoi mnie, że zgodził się podpisać ustawę o sądach powszechnych. Tam władza Ziobry jest wciąż spora.

19:30

Marek Borowski: zadecydowały trzy czynniki - protesty, fakt, że w ustawie o Sądzie Najwyższym prezydent został sprowadzony do notariusza Zbigniewa Ziobry. Trzeci czynnik to błędy w samej ustawie. Jak prezydent zważył wszystkie te trzy czynniki, to doszedł do wniosku, że lojalność lojalnością, ale jego samego to pogrąży zupełnie.

19:29

Marek Borowski w "Faktach po Faktach": decyzja prezydenta zaskakująca. Jego wcześniejsze działania nie wskazywały na to, żeby się wyłamał.

19:28

Ryszard Bugaj w "Faktach po Faktach": nie byłem pewien, czy prezydent złoży weto. Wydaje mi się, że największe są długookresowe następstwa polityczne.

19:13

W poniedziałek po południu zebrał się "sztab kryzysowy" opozycji. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele klubów: PO, Nowoczesnej i PSL oraz założonego przez byłych posłów Platformy koła Unii Europejskich Demokratów.

Politycy PO, PSL i Nowoczesnej zgodnie zadeklarowali, że będą gotowi na wypadek zwołania posiedzenia Sejmu. - Doszliśmy do wniosku, że nie ma co jeszcze wyjeżdżać na wakacje, bo się dużo dzieje. Chyba każdy z nas mógłby czuć się winny, gdyby z powodu jego nieobecności zostało odrzucone prezydenckie weto - powiedziała szefowa klubu Nowoczesnej Katarzyna Lubnauer.

19:06

Śródmiejska prokuratura bada, czy posłowie Prawa i Sprawiedliwości i marszałek Sejmu mogli dopuścić się przestępstwa wskazując autorów projektu ustawy o SN. Zawiadomienie w tej sprawie złożyła Nowoczesna. Jak poinformował rzecznik warszawskiej prokuratury okręgowej Michał Dziekański, nie zapadła jeszcze decyzja czy wszczęte zostanie śledztwo.

Zawiadomienie dotyczy podejrzenia popełnienia przestępstwa polegającego na poświadczeniu nieprawdy zarówno przez posłów wnoszących projekt ustawy o Sądzie Najwyższym jak i marszałka Sejmu, który zarządził jego wydrukowanie wraz z nazwiskami projektodawców. Chodzi o to, że wśród nich znalazł się podpis posła Bartłomieja Wróblewskiego, który 14 lipca, poprzez jeden z portali społecznościowych poinformował, że poprosił o wycofanie swojego podpisu "bo unika podpisywania projektów, których nie zna". Posłowie Nowoczesnej wskazywali, że projekt w rzeczywistości powstał w resorcie sprawiedliwości, a określono go jako poselski, by procedować nad nim bez konsultacji.

18:53

Przed Pałacem Prezydenckim trwa protest:

18:50

Adam Bodnar: chciałbym przypomnieć słowa pana prezydenta, o radzie udzielonej przez panią Zofię Romaszewską. Wydaje mi się to ważnym argumentem. Wejście w życie tych trzech ustaw dawałoby olbrzymie uprawnienia ministrowi sprawiedliwości. Druga rzecz, która moim zdaniem wpłynęła na decyzję prezydenta to protesty.

18:47

Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich w "Tak jest" w TVN24: trzeba się zastanowić, jak wykorzystać tę energię obywatelską ujawnioną w protestach, by obserwować decyzję personalne podejmowane przez ministra sprawiedliwości. To jest bardzo ważna rzecz dla obywateli.

Adam Bodnar: uważam, że ustawa o sądach powszechnych narusza standardy konstytucyjne
Adam Bodnar: uważam, że ustawa o sądach powszechnych narusza standardy konstytucyjne tvn24
18:25

18:24

Krzysztof Łapiński: nie wiem, czy możliwe jest, by prezydent wyszedł do ludzi. To zależy często od kwestii technicznych, bezpieczeństwa. Te decyzje, które podjął, to było najlepsze wyjście do obywateli.

18:23

Krzysztof Łapiński: myślę, że całe spektrum sceny politycznej mogłoby się zaangażować w czasie przygotowywania ustaw. To będzie jednak prezydencki projekt ustawy. To nie będzie tak, że każdy coś podyktuje do ustawy i to zostanie zapisane. Za cały projekt będzie odpowiadał prezydent.

18:22

Krzysztof Łapiński: zobaczymy, jak będą wyglądały debaty w sprawie nowych ustaw. Można je sobie różnie wyobrazić. Na pewno prezydentowi będzie zależało, żeby to były szerokie konsultacje.

18:18

Krzysztof Łapiński: nie wszyscy będą pewnie zadowoleni, którzy chcieli trzech wet. Jeszcze ma trochę czasu i w odpowiednim terminie przewidzianym w konstytucji podpisze ustawę o sądach powszechnych. Ma ona wiele elementów usprawniających pracę sądów.

18:17

Krzysztof Łapiński w "Tak jest" pytany o to, czy protesty wpłynęły na decyzję prezydenta: wpływ miała analiza merytoryczna. Ale prezydent nie był też głuchy i ślepy. Prezydent się nie ugiął, po prostu jako człowiek rozumny analizuje to, co się dzieje w kraju.

18:16

Premier Beata Szydło wyszła z siedziby PiS na ul. Nowogrodzkiej.

18:13

Krzysztof Łapiński: prezydent podjął swoją decyzję, to jego prawo. Oczywiście ktoś może być rozczarowany.

18:12

Krzysztof Łapiński: Polska potrzebuje dobrej współpracy prezydenta i rządu. Wiele dobrych zmian przeprowadzili wspólnie. Nie wiem, dlaczego teraz miałoby to się zmienić.

18:11

Krzysztof Łapiński: nie wiadomo mi nic o tym, czy prezydent rozmawiał z Jarosławem Kaczyńskim przed ogłoszeniem decyzji.

Łapiński: nic mi nie wiadomo, by prezydent rozmawiał z Jarosławem Kaczyńskim
Łapiński: nic mi nie wiadomo, by prezydent rozmawiał z Jarosławem Kaczyńskim tvn24
18:10

Krzysztof Łapiński: nie wiem nic o konflikcie prezydenta ze Zbigniewem Ziobrą. Są inne koncepcje odnośnie funkcji prokuratora generalnego.

18:07

Krzysztof Łapiński: prezydent podjął odważną i mądrą decyzję. Ona wynikała z kilku przesłanek i po wielu rozmowach. Decyzja nie została podjęta ad hoc.

18:05

Krzysztof Łapiński: jeszcze nikt w Sejmie nie wie, kiedy weto z uzasadnieniem wpłynie do Sejmu, więc trudno mówić na razie o jakichś terminach posiedzeń.

18:05

Krzysztof Łapiński: weto trafi do Sejmu w przewidzianym w konstytucji w terminie.

18:04

Krzysztof Łapiński: do weta musi być uzasadnienie.

18:02

Krzysztof Łapiński: decyzja o dwóch wetach wciąż aktualna.

Rzecznik prezydenta: spotkanie nic nie zmieniło, decyzja niewzruszona
Rzecznik prezydenta: spotkanie nic nie zmieniło, decyzja niewzruszonatvn24
18:02

Rzecznik prezydenta Krzysztof Łapiński jest gościem "Tak jest" w TVN24. - Nie jestem upoważniony do tego, żeby mówić, co wydarzyło się na spotkaniach.

17:54

O godzinie 20.30 dojdzie do spotkania władz Solidarnej Polski - poinformował członek partii, wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik. Solidarna Polska wraz z Prawem i Sprawiedliwością oraz Polską Razem wchodzi w skład rządzącej Zjednoczonej Prawicy. Liderem Solidarnej Polski jest minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro.

17:47

Premier Beata Szydło też już na Nowogrodzkiej.

17:47

Do siedziby PiS wszedł także marszałek Sejmu Marek Kuchciński.

17:45

Marszałek Senatu Stanisław Karczewski prosto ze spotkania z prezydentem w Belwederze przejechał do siedziby PiS na ul. Nowogrodzkiej. Powiedział, że rozmowa z Andrzejem Dudą przebiegła w "dobrej atmosferze".

Zapytany, czy w przyszłym tygodniu odbędzie się dodatkowe posiedzenie Sejmu, odpowiedział: - Może będzie.

Dodatkowe posiedzenie Sejmu w przyszłym tygodniu? "Może będzie"
Dodatkowe posiedzenie Sejmu w przyszłym tygodniu? "Może będzie"tvn24
17:40
17:36

Spotkanie w Belwederze trwało około półtorej godziny. - Być może pojawi się jakiś komunikat na temat rozmów - informuje reporter TVN24 Rafał Poniatowski. Spotkanie miało charakter nieoficjalny i było pozbawione obsługi medialnej.

Półtoragodzinne spotkanie premier i marszałków u prezydenta
Półtoragodzinne spotkanie premier i marszałków u prezydentatvn24
17:34

Spotkanie z prezydentem zakończyło się. Premier Beata Szydło oraz marszałkowie Sejmu i Senatu opuszczają Belweder.

17:23

Około godziny 20 w poniedziałek prezydent Andrzej Duda wystąpi z orędziem.

17:13

Rada Europy wyraża zadowolenie z zawetowania przez prezydenta Andrzeja Dudę ustaw o sądownictwie - powiedział rzecznik sekretarza generalnego RE Thorbjoerna Jaglanda, Daniel Holtgen.

To dobrze, że ustawy nie weszły w życie w takim kształcie, w jakim zostały opracowane. Polski rząd wie, że jesteśmy gotowi udzielić pomocy, oferując ekspertyzy naszej Komisji Weneckiej. Daniel Holtgen

17:11

Przypominamy: wciąż trwa rozpoczęte po godzinie 16 spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z premier Beatą Szydło oraz marszałkami Sejmu i Senatu Markiem Kuchcińskim i Stanisławem Karczewskim.

16:56

O godzinie 20 spotkają się władze Polski Razem - poinformował polityk tej partii Jacek Żalek. Polska Razem wraz z PiS-em i Solidarną Polską tworzy rządzącą Zjednoczoną Prawicę. Polska Razem, w ramach klubu PiS, ma w Sejmie 9 posłów.

16:49

Ryszard Terlecki, szef klubu PiS i wicemarszałek Sejmu: wyrażamy tylko swój niepokój, że układ, który tak histerycznie się broni, uzyskał chwilową przewagę w postaci decyzji pana prezydenta, ale myślę, że sobie z tym poradzimy.

Terlecki: układ, który tak histerycznie się broni, uzyskał chwilową przewagę
Terlecki: układ, który tak histerycznie się broni, uzyskał chwilową przewagętvn24
16:46

W siedzibie PiS po raz kolejny w poniedziałek przed godz. 17. zebrały się władze partii. Na Nowogrodzką przyjechał ponownie m.in. Ryszard Terlecki, Adama Lipiński oraz Mariusz Kamiński.

16:38
16:24

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk: prezydent podjął suwerenną decyzję, leżącą w jego kompetencjach. Wyraził przekonanie, że Prawo i Sprawiedliwość "w szybkim terminie" zrealizuje zapowiedź przeprowadzenia reformy wymiaru sprawiedliwości. Dodał, że reforma jest "bezwzględnie konieczna", bo czekają na nią obywatele".

16:21

Jak informuje reporter TVN24 Radomir Wit, spotkanie Jarosława Kaczyńskiego z Jarosławem Gowinem i Zbigniewem Ziobrą już się zakończyło.

16:09

Według nieoficjalnych informacji, o spotkanie w Belwederze poprosili prezydenta premier oraz marszałkowie.

16:06

16:02

Do Belwederu wchodzi premier Beata Szydło.

Premier i marszałkowie u prezydenta
Premier i marszałkowie u prezydentatvn24
16:02
16:01

Przed Belwederem pojawiają się limuzyny z uczestnikami spotkania z prezydentem.

15:54

Już za chwilę w Belwederze ma się odbyć spotkanie premier Szydło, marszałków Sejmu i Senatu z prezydentem Dudą. Tymczasem w siedzibie PiS na ul. Nowogrodzkiej trwa rozmowa Jarosława Kaczyńskiego z koalicjantami PiS: Jarosławem Gowinem i Zbigniewem Ziobrą.

Narada władz partii i koalicjantów po decyzji prezydenta
Narada władz partii i koalicjantów po decyzji prezydenta tvn24
15:45

Weto prezydenta i co dalej? Analizujemy możliwe scenariusze:

15:34

Zabłocki był pytany o sprawę zbadania kasacji ws. Mariusza Kamińskiego i innych b. szefów CBA - których ułaskawienie siedmioro sędziów SN uznało w maju za "nie wywołujące skutków procesowych". Troje sędziów SN ma ją zbadać 9 sierpnia

- W najmniejszym stopniu nie może to wpływać na to, co postanowi troje sędziów, którzy są wyznaczeni do sprawy - mówił.

15:28

Prezes SN z Izby Karnej Stanisław Zabłocki: jednym z elementów, na którym będzie zależało prezydentowi to realizacja rozwiązania zwiększającego możliwość kontroli przedstawiciel wszystkich zawodów prawniczych pod kątem dyscyplinarnym

15:24

Pragnę podziękować panu Prezydentowi za postawę zajętą w sprawie ustaw o Sądzie Najwyższym i Krajowej Radzie Sądownictwa - napisał w liście skierowanym do prezydenta Andrzeja Dudy przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki.

15:20

O godzinie 21 sędziowie podziękują za wsparcie przed Sądem Najwyższym.

15:14

PILNE: o godzinie 16. spotkanie premier Beaty Szydło, marszałków Sejmu i Senatu Marka Kuchcińskiego i Stanisława Karczewskiego z prezydentem Andrzejem Dudą - zapowiedział rzecznik rządu Rafał Bochenek.

15:10

Dariusz Zawistowski: będziemy chcieli udzielić wsparcia w merytorycznej dyskusji na temat zmian w sądownictwie.

15:09

Dariusz Zawistowski: trzeba będzie monitorować, czy uprawnienia nadane ministrowi sprawiedliwości, prokuratorowi generalnemu nie są nadużywane.

15:08

Dariusz Zawistowski: apelowaliśmy o zawetowanie trzech ustaw, ale jesteśmy panu prezydentowi wdzięczni, że zawetował dwie z nich.

15:07

Dariusz Zawistowski, przewodniczący KRS: jesteśmy wdzięczni obywatelom za to, że pokazali, że niezależność sądownictwa jest dla nich ważna.

15:06

Małgorzata Gersdorf: sędziowie są tylko ludźmi. Ja sama nie wykazałam należytej wrażliwości, mówiąc o tych przysłowiowych 10 tysiącach złotych, za co przepraszam.

Gersdorf: mówiąc o 10 tysiącach nie okazałam wrażliwości, przepraszam
Gersdorf: mówiąc o 10 tysiącach nie okazałam wrażliwości, przepraszam tvn24
15:06

Małgorzata Gersdorf: chciałabym podziękować wszystkim obywatelom, którzy wsparli nas w naszej walce, choć to może za dużo powiedziane, o konstytucję i niezależny wymiar sprawiedliwości. Z pewnością nie byłoby tego efektu, gdyby nie spotkania obywatelskie i światełka przed sądami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie zawsze nie wszyscy sędziowie spełniają oczekiwania obywateli.

15:04

Oświadczenie I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Gersdorf: dzisiejszy dzień jest dla nas pełen zaskoczeń, przyjemnych. Spotkanie z prezydentem odbyło się w atmosferze dialogu. Decyzja pana prezydenta nie w pełni spełnia nasze oczekiwania, oczekiwaliśmy, że będą trzy weta. To jednak dobra oznaka.

Gersdorf: oczekiwaliśmy trzech wet, ale te dwa są bardzo dobrą oznaką
Gersdorf: oczekiwaliśmy trzech wet, ale te dwa są bardzo dobrą oznakątvn24
15:01

Grzegorz Schetyna: to nie jest tak, że sprawa się kończy. Te projekty miały swoich autorów i to nie jest tak, że oni teraz wyjadą na wakacje. Takie osoby jak marszałek Marek Kuchciński czy marszałek Stanisław Karczewski, Zbigniew Ziobro czy Stanisław Piotrowicz muszą odejść z polskiej polityki. To one ponoszą osobistą odpowiedzialność za to, co usiłowano zrobić.

14:59

Grzegorz Schetyna: chcę, żebyśmy pamiętali, jak głosowano w Sejmie i Senacie. Wszystko widzieliśmy i wiemy, na kogo możemy liczyć. To kwestia rzetelności zjednoczonej opozycji.

14:57

Grzegorz Schetyna: to jest początek procesu, który będziemy wspierać.

14:56

Grzegorz Schetyna: wstawanie z kolan to jest proces, ale nie może być tak, że zostaje się na jednym kolanie. Trzeba mieć odwagę. Tego wymaga polska konstytucja. Prezydent musi być głową państwa.

14:55

Grzegorz Schetyna na konferencji w Sejmie: brakuje jednego weta prezydenta. To jest ważna ustawa, bo ona oddaje politykowi PiS możliwość zarządzania sądami. Ta sprawa jest w zawieszeniu i musi być załatwiona. Nie zostawimy jej.

14:51

Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki: jesteśmy zaskoczeni decyzją prezydenta. Mam nadzieję, że zmieni zdanie.

14:42

Premier Beata Szydło opuszcza Nowogrodzką. Nie chce rozmawiać z dziennikarzami.

Premier Beata Szydło opuściła siedzibę Prawa i Sprawiedliwości
Premier Beata Szydło opuściła siedzibę Prawa i Sprawiedliwościtvn24
14:38

Do siedziby PiS na ul. Nowogrodzkiej wchodzi Jarosław Gowin. Wcześniej budynek opuścili Stanisław Karczewski i Mateusz Morawiecki.

Według nieoficjalnych informacji tylnymi drzwiami do budynku wszedł Zbigniew Ziobro.

Decyzja prezydenta rozczarowuje? Karczewski: mnie osobiście, tak
Decyzja prezydenta rozczarowuje? Karczewski: mnie osobiście, taktvn24
14:37

Z siedziby PiS wychodzi wicepremier Mateusz Morawiecki. - Bardzo ważna sprawa, bardzo ważna reforma - mówił.

"Czy możliwe są przyśpieszone wybory?" Morawiecki opuszcza siedzibę PiS
"Czy możliwe są przyśpieszone wybory?" Morawiecki opuszcza siedzibę PiStvn24
14:34

Politycy PiS opuszczają siedzibę partii na ul. Nowogrodzkiej. Z budynku wyszedł już marszałek Senatu Stanisław Karczewski. - Mnie osobiście rozczarowuje decyzja prezydenta - powiedział. Dodał, że będzie dużo dobrych dla Polaków propozycji w zakresie reformy sądownictwa. Szef klubu PiS Ryszard Terlecki powiedział dziennikarzom: - Jestem rozczarowany.

14:32

Zastępczyni rzecznika rządu Niemiec Ulrike Demmer powiedziała, że decyzja prezydenta Andrzeja Dudy o zawetowaniu dwóch ustaw reformujących wymiar sprawiedliwości może stworzyć szansę na podjęcie dialogu między Komisją Europejską a Polską.

Naszym zdaniem zasada trójpodziału władz i niezależność sądownictwa są decydującymi cechami funkcjonującego państwa prawa. Unia Europejska jest wspólnotą prawa i wartości Ulrike Demmer

14:19

Adam Bodnar: to, jak będzie wyglądała moja dalsza współpraca z prezydentem, będzie zależało od tego, jakie podejmie dalsze decyzje w sprawie reformy sądownictwa.

14:17

Adam Bodnar: dług, jaki mają sędziowie wobec społeczeństwa biorącego udział w protestach, musi zostać jak najszybciej zacząć spłacony. Ważne, żeby była świadomość, że on istnieje.

14:15

Adam Bodnar: mam wrażenie, że społeczeństwo broniło idei niezależności sądów, ale dostrzega wady wymiaru sprawiedliwości.

14:14

Adam Bodnar: popieram apel prezydenta, by podnosić standardy etyczne wśród sędziów. Ważne, by dbać o to inteligentnie.

14:13

Adam Bodnar: wydaje mi się, że najlepiej byłoby, gdyby w debacie nad reformą wymiaru sprawiedliwości przewodził prezydent RP.

14:12

Adam Bodnar: cieszę się, że prezydent zapowiedział aktywny udział w tym procesie, ale także zapowiedziały go środowiska prawnicze. W zakresie moich kompetencji widzę pewną moją, choć ograniczoną rolę jako Rzecznika Praw Obywatelskich.

14:11

Adam Bodnar: bardzo poważnie powinniśmy potraktować słowa prezydenta o reformie sądownictwa. Ona jest niezbędna, o tym powinniśmy rozmawiać, jak przygotować dobrą reformę.

14:09

Adam Bodnar: zdaję sobie sprawę, że może się tak stać, że jej nie zawetuje. Jeśli tak się nie stanie, ważne, by każda decyzja Zbigniewa Ziobry była bacznie obserwowana.

14:08

Adam Bodnar: pan prezydent nie zawetował jednej z ustaw. Moim zdaniem, nie ulega wątpliwości, że ustawa ta niesie cały szereg niebezpieczeństw. Minister sprawiedliwości, prokurator generalny zyska nowe kompetencje. Podtrzymuję mój wniosek - uważam, że dobrze by się stało, gdyby prezydent zawetował również tę ustawę.

14:07

Adam Bodnar: gdybyśmy mieli normalnie funkcjonujący Trybunał Konstytucyjny, posłowie nie proponowaliby niekonstytucyjnych przepisów. Ubolewam nad jakością stanowionego prawa. Przygotuję raport poświęcony błędom legislacyjnym, które pojawiły się w czasie pracy nad ustawami.

14:06

Adam Bodnar: do tej złej reformy nie dopuścili obywatele. Nie pozwolili na to, aby bez ich woli łamano prawa obywatelskie albo zmieniano ustrój. Jeśli możemy czuć się bezpiecznie, to dlatego, że mamy silne społeczeństwo obywatelskie. Ubolewam nad tym, że tych protestów by nie było, gdyby w Polsce normalnie działał Trybunał Konstytucyjny.

Bodnar: prezydent Andrzej Duda zachował się rozważnie
Bodnar: prezydent Andrzej Duda zachował się rozważnietvn24
14:04

Adam Bodnar: cieszę się, że obywatele wciąż mogą liczyć na panią Zofię Romaszewską. Chciałbym za tę postawę podziękować.

14:04

Adam Bodnar: w tym przypadku zadziałała polska konstytucja. Chciałbym złożyć wyrazy szacunku dla Zofii Romaszewskiej.

14:03

Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich: uważam, że prezydent zachował się rozważnie w kwestii dwóch ustaw. Chciałbym wyrazić uznanie.

13:56

Co sprawiło, że Andrzej Duda zdecydował się zawetować dwie z trzech ustaw PiS w sprawie sądów? Jak sam powiedział, wpływ na niego miała "przede wszystkim" rozmowa z Zofią Romaszewską:

13:50

Komentarze francuskiej prasy o decyzji Andrzeja Dudy:

Francja o wecie
Francja o wecietvn24
13:41

Prezes Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia Krystian Markiewicz o decyzji prezydenta Andrzeja Dudy:

13:37

Ryszard Petru: ważna jest mobilizacja opozycji i presja na prezydenta Andrzeja Dudę, by zawetował ustawę o sądach powszechnych.

Petru: ważna jest mobilizacja opozycji i presja na prezydenta
Petru: ważna jest mobilizacja opozycji i presja na prezydentatvn24
13:37

Ryszard Petru: pamiętajmy, że weto prezydenta trzeba przyjąć. Jeśli będzie sojusz PiS z Kukiz'15, a nie będzie mobilizacji opozycji, to może zostać odrzucone.

13:36

Ryszard Petru: jesteśmy skłonni uczestniczyć w debacie w parlamencie na temat reformy wymiaru sprawiedliwości.

13:35

Ryszard Petru: wymiar sprawiedliwości wymaga reformy, ale nie takiej, jakiej chciał PiS.

13:34

We Wrocławiu rozpoczęła się konferencja prasowa Nowoczesnej. Ryszard Petru: - Apelujemy do prezydenta o zawetowanie trzeciej ustawy, o sądach powszechnych. Dobrze się stało, ale to zasługa Polaków, którzy protestowali. To pokazuje siłę, że jesteśmy razem, ponad podziałami politycznymi. Musimy pamiętać o tym, co nas łączy, wtedy pokonamy PiS.

13:32

Przypominamy całe wystąpienie prezydenta Andrzeja Dudy:

Prezydent Andrzej Duda ogłosił weto wobec ustaw o SN i KRS. Całe wystąpienie
Prezydent Andrzej Duda ogłosił weto wobec ustaw o SN i KRS. Całe wystąpienietvn24
13:30
13:29

"(Andrzej) Duda podjął właściwą decyzję. Walka o praworządność w Polsce wciąż jednak trwa, stoimy u boku Polaków" - napisał na Twitterze szef frakcji liberałów w Parlamencie Europejskim Guy Verhofstadt.

13:19

Krzymowski: politycy PiS się tego nie spodziewali

13:18

Krzymowski: Duda może zacząć budować dla siebie zaplecze

13:18

Krzymowski: Duda ostro odniósł się personalnie do Zbigniewa Ziobry

13:17

Michał Krzymowski ("Newsweek"): duże zaskoczenie dla polityków PiS, to będzie miało gigantyczne znaczenie dla całej sceny politycznej

13:14

13:07

12:56
12:54

Romaszewska o tym, jak prezydent o niej wspomniał: czułam się zażenowana, wiele osób prezydenta przekonywało

12:53

Zofia Romaszewska po wyjściu z Pałacu Prezydenckiego: jak będę uważała, że coś jest istotne, to będę radzić

12:52

Pod siedzibę PiS na ul. Nowogrodzkiej, gdzie w poniedziałek odbywa się spotkanie władz partii, zmierza demonstracja spod Pałacu Prezydenckiego. Na miejsce przybyła policja, która odgradza teren.

12:51

Zawistowski: nie kwestionujemy, że w ustawie o sądach powszechnych są dobre rozwiązania, ale dostrzegamy też problemy

12:50

Zawistowski: prezydent powiedział, że rozmawiał z ekspertami

12:49

Zawistowski: prezydent powiedział czemu zdecydował się na taki krok i zadeklarował, że ma wolę pracy nad reformą

12:48

Zawistowski, szef KRS, po spotkaniu z prezydentem: podziękowałem prezydentowi

12:47

12:46

Michał Sutowski ("Krytyka polityczna"): proponowane reformy nijak mają się do rzeczywistych problemów wymiaru sprawiedliwości

12:38

Wojciech Wybranowski ("Do rzeczy"): jestem rozczarowany decyzją prezydenta, ustawy można było poprawiać w drodze nowelizacji

12:33
12:31

Komisja Europejska wróci do sprawy Polski w najbliższą środę, weźmie pod uwagę weta prezydenta

12:28

Przeczytaj oświadczenie prezydenta w sprawie ustaw dotyczących wymiaru sprawiedliwości

12:21

Gutowski: bardzo chętnie popracuję nad zmianami, żeby obywatelom było łatwiej w sądzie

12:18

Prof. dr hab. Maciej Gutowski, adwokat, dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu: jestem bardzo zadowolony, bo weto prezydenckie zatrzymuje przewrót

12:12
12:08

Przewodniczący KRS Dariusz Zawistowski przybył na spotkanie z prezydentem

12:01

Zawsze chciałem reform, dlatego jestem tu gdzie jestem. I wiem, że czasem dla Polski trzeba iść pod prąd - tak weto Andrzeja Dudy do ustawy o SN i KRS skomentował na Facebooku wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki. Wpis Jakiego zaczyna się od słów: "Drodzy, w sprawie veta". "W Polsce od kiedy pamiętam było tak, że jak dekomunizacja w różnych obszarach państwa była blisko, to zawsze ktoś wymiękał. I tak Polska się nie zmieniała i nie mogła rozwijać na miarę swoich możliwości" - napisał. "Na co dzień spotykacie masę polityków, którzy mają buzie napchane patriotyzmem, mocnymi reformami (np. Kukiz) etc., jednak jak przychodzi co do czego, jak trzeba podjąć trudne decyzje wszyscy wymiękają" - dodał. Podkreślił też: "Nie wierzcie w te bzdury, że reforma potrzebna, ale 'inna'. Dokładnie tak samo było w Polsce z dekomunizacją, lustracją, ustawą reprywatyzacyjną etc. Zawsze mówili, że reforma potrzebna, 'ale nie taka', 'ale za szybko' etc.".

11:55

Matczak: oczekuję, że te ustawy będą reformą sądownictwa, które ma wiele bolączek

11:53

Matczak: mam nadzieję, że konsultacje, które prezydent zapowiedział, doprowadzą do rozwiązania zgodnego z polską konstytucją

11:52

Matczak: te ustawy w jakimś kształcie wrócą

11:51

Prof. Marcin Matczak: liczyłem na to weto

11:47

Profesor Gersdorf, I prezes SN: na spotkaniu była przyjazna atmosfera

11:47

Profesor Gersdorf, I prezes SN: dajemy się do dyspozycji intelektualnej, możemy współpracować przy ustawie

11:46

Profesor Gersdorf, I prezes SN po spotkaniu z prezydentem: wyraziła panu prezydentowi podziękowanie za to, że przyjął nas, a także za to, że zadecydował o złożeniu weta

11:45

Szef KRS, Dariusz Zawistowski: mam nadzieję, że kolejne decyzje będą poprzedzone merytoryczną debatą z udziałem obywateli

11:43
11:39

Premier Szydło na Nowogrodzkiej

11:37

11:33

Wicepremier Morawiecki: jestem zaskoczony i rozczarowany decyzją prezydenta

11:32

Mariusz Kamiński: nie byłem informowany o decyzji prezydenta, więc można powiedzieć, że decyzja zaskoczyła

11:32

- Bardzo dziękuję milionom Polaków za to jak się zachowali w ostatnich dniach. My od samego początku, od momentu gdy projekt ustawy o Sądzie Najwyższym wpłynął do Sejmu mówiliśmy: tylko prezydent RP może zatrzymać to szaleństwo PiS, może zawetować gdyż w Sejmie i Senacie Prawo i Sprawiedliwość ma większość - powiedział szef PSL Władysław Kosiniak-Kamysz dziennikarzom w Krakowie.

Kosiniak-Kamysz zadeklarował, że PSL w Sejmie "oczywiście" nie będzie chciało odrzucenia weta. Zapowiedział, że PSL chce współpracować z prezydentem nad przygotowaniem nowych ustaw reformujących sądownictwo.

11:30

Żalek: jestem spokojny i przekonany o tym, że uda się wypracować taki model zmian, który spełni oczekiwanie naprawienia wymiaru sprawiedliwości

11:28

Żalek: mnie ta decyzja nie zaskoczyła, to kwestia szacunku do instytucji demokratycznych

11:27

Jacek Żalek (Polska Razem): nie rozpatruję decyzji głowy państwa w kategoriach zadowolenia bądź nie, to jest konsekwencja tego, że mamy demokrację

11:26

Marszałek Karczewski: zmiany będą wprowadzone

11:23

- Jestem pozytywnie zaskoczony, że prezydent Duda zdecydował się na weta, bo podejrzewałem raczej inne działanie ze strony głowy państwa. Myślę, że jest to bardzo duże wydarzenie w polskim życiu politycznym, być może najważniejsze z tych, których byliśmy świadkami od 2015 roku - mówi w rozmowie z PAP prof. Antoni Dudek, politolog, profesor zwyczajny UKSW, komentując decyzję prezydenta Andrzeja Dudy dotyczącą zawetowania ustaw o KRS i SN. - Nie podejrzewam prezydenta, że wetuje te ustawy, bo nie zgadza się z kierunkiem zmian w wymiarze sprawiedliwości. Prezydent akceptuje kierunek zmian, natomiast nie zgadza się na taki sposób ich wprowadzenia - dodał. Dudek zaznacza, że prezydent Andrzej Duda dał jasno do zrozumienia partii z której się wywodzi, że nie można przekraczać pewnych granic. - Została przekroczona granica jakości stanowienia prawa w Polsce. Prezydent pokazał, że nie da się w żaden sposób usprawiedliwić forsowania za wszelką cenę tych ustaw, w tak straszliwym tempie - zauważa. - Uważam, że podjął prezydent dobrą decyzję, bo mogłoby się okazać, że lekarstwa byłyby gorsze od choroby, a przecież nie o to chodziło w reformie wymiaru sprawiedliwości - dodał.

11:21

PiS zebrał się na Nowogrodzkiej

11:19

Kaczyński pytany o decyzję prezydenta odpowiedział: "bez komentarza"

11:19

Ryszard Terlecki (PiS): będziemy się zastanawiać nad tym, jak się do tego odnieść

11:18

Wałęsa: będę namawiał do dalszych protestów w sprawie ustawy o sądach powszechnych

11:16

Wałęsa: decyzja, która mówi, że zaczyna się czuć prezydentem

11:16

Wałęsa: dla prezydenta to była naprawdę trudna i odważna decyzja

11:14

Wałęsa: pocieszające jest to, że naród się budzi

11:14

Wałęsa: jestem zdziwiony i pozytywnie zaskoczony

11:09

Kornel Morawiecki (WiS): uważam, że prezydent zrobił źle, bo to odkłada reformę wymiaru sprawiedliwości, naprawa tych ustaw była możliwa w kolejnych nowelach

11:08

11:07

11:06

Ćwiąkalski, były minister sprawiedliwości: z całą pewnością prezydent miał prawo poczuć, że został pominięty

11:04

Lisicki ("Do rzeczy"): PiS jest w bardzo trudnej sytuacji, bo trudno to dobrze skomentować

11:03

Paweł Lisicki ("Do rzeczy"): to będzie ciekawa sytuacja polityczna, mam wrażenie, że prezydentowi najbliżej byłoby do ruchu Kukiza

11:02

11:02
11:00

Ryszard Kalisz: dzisiejszy kształt SN jest w sensie organizacyjnym dobry, również kwestia doboru sędziów, szwankują procedury

10:59

10:58

10:58

10:54

Rzecznik prezydenta: Andrzej Duda podpisze ustawę o ustroju sądów powszechnych

10:53

Ryszard Kalisz: wielki sukces Polski

10:53

Ćwiąkalski, były minister sprawiedliwości: jest to zaskoczenie, liczyłem, że prezydent umyje ręce i odeśle ustawy do TK

10:51

W Pałacu Prezydenckim jest już I prezes SN Małgorzata Gersdorf

10:51

- Nie ukrywam, że jestem zaskoczony tą decyzją pana prezydenta. Spodziewałem się jednak innej decyzji, szczególnie - jeśli dobrze przypominam sobie zapowiedzi pana prezydenta z czasów, kiedy był kandydatem na prezydenta RP - kiedy zapowiadał, że będzie dążył do tego, aby radykalnie zreformować polskie sądownictwo - mówił poseł PiS Jacek Sasin w TVP Info. Jego zdaniem nie ma sensu odkładać w czasie pewnych "palących spraw", a reforma sądownictwa jest jedną z tych kwestii. - Ja obawiam się, że ta decyzja pana prezydenta może spowodować, że na reformę, na realną reformę polskiego sądownictwa będziemy niestety musieli jeszcze długo poczekać - ocenił.

10:49

10:49

Przed Pałacem Prezydenckim trwa demonstracja

10:48
10:47

10:46

10:44

Halicki (PO): chcielibyśmy podziękować tysiącom protestujących Polaków

10:44

Halicki (PO): trzecie weto powinno być konsekwencją tego, co spowodowało ogłoszenie dwóch pierwszych

10:42

Dziękujemy, Panie Prezydencie!!! A wszystkim, którzy wyganiali mnie na ulicę przypominam moje stanowisko - można inaczej! Pokojowo, konsekwentnie: dla Obywateli!!! - napisał Paweł Kukiz na swoim profilu na Facebooku.

10:42

10:41

Migalski: po części każdy z tych podmiotów będzie miał rację

10:40

Migalski: trudno się dziwić partiom, które będą mówiły, że to ich sukces

10:39

Migalski: to jest duży problem dla obozu PiS

10:39

Marek Migalski komentuje decyzję prezydenta: chciałbym zobaczyć miny Kaczyńskiego i Ziobro w czasie ogłaszania decyzji prezydenta

10:38

Tyszka (Kukiz'15): dziękujemy młodym ludziom, żeby protestowali przeciwko łamaniu praworządności

10:38

Tyszka (Kukiz'15): pan prezydent zachował się jak prezydent wszystkich Polaków

10:37

Tomasz Rzymkowski (Kukiz'15): będziemy z panem prezydentem współpracować, chcemy jak najszybciej rozpocząć reformę, która ma odpowiadać obywatelom

10:35

Wicemarszałek Stanisław Tyszka (Kukiz'15): myślę, że dzisiejsze rozmowy prezydenta mają rozpocząć prace nad szybką reformą wymiaru sprawiedliwości

10:33

Migalski: dziś narodził się spór między Andrzejem Dudą a prezesem Kaczyńskim

10:32

Migalski: to zmienia geografię polityczną w kraju

10:32

Migalski komentuje decyzję prezydenta: prezydent stanął na punkcie kolizyjnym z PiS

10:30

Lubnauer (Nowoczesna): jeśli rozpocznie się rozmowa o reformie, będziemy w niej brać udział

10:27

Lubnauer (Nowoczesna): myślę, że to, co zdecydowało to szeroki ruch społeczny

10:26

Lubnauer (Nowoczesna): to była jedyna możliwa decyzja

10:26

Lubnauer (Nowoczesna): wolne sądy to nasza osobista wolność i bezpieczeństwo

10:25

Lubnauer (Nowoczesna): apelujemy, żeby prezydent zawetował też trzecią ustawę

10:25

Lubnauer (Nowoczesna): teraz jest czas, żeby się zastanowić jak zreformować polskie sądy

10:24

Gasiuk-Pihowicz (Nowoczesna): potrzeba szerokich rozmów, szerokich konsultacji, a nie szybkiego procesu legislacyjnego

10:23

Gasiuk-Pihowicz (Nowoczesna): obywatelska presja ma sens

10:23

Gasiuk-Pihowicz (Nowoczesna): niestety nie została zawetowana trzecia ustawa dająca duże kompetencje ministrowi sprawiedliwości

10:23

Gasiuk-Pihowicz (Nowoczesna) o decyzji prezydenta: dowód uznania dla wszystkich protestujących, jest to krok w dobrym kierunku

10:22

Migalski: w przemówieniu było widać, że chce zastopować falę protestów oraz wzajemnej niechęci i nienawiści

10:21

Marek Migalski, politolog, komentuje decyzję prezydenta: nikt nie przewidywał, że będzie weto 2:1 i że będzie w tej konfiguracji, to decyzja zaskakująca i bardzo dobra, prezydent pokazał swoją podmiotowość

10:18

Prezydent: mam nadzieję, że te ustawy uda się przygotować w czasie dwóch miesięcy

10:17

Prezydent: chce dokonać poprawy tych ustaw w ramach prezydenckiej inicjatywy ustawodawczej

10:17

Prezydent: biorę na siebie odpowiedzialność, że przygotuję te ustawy

10:17

Prezydent: ustawa o SN i ustawa o KRS nie staną się częścią polskiego systemu prawnego, muszą zostać naprawione tak, aby były do przyjęcia

10:16

Prezydent: bardzo proszę, żeby politycy, przede wszystkim opozycji, opamiętali się - władzę obala się w wyborach, a nie na ulicy

10:15

Prezydent: apeluję o spokój i rozwagę i do tych co sprawują prawo, ale także do opozycji

10:15

Prezydent: wiem, że ta decyzja będzie krytykowana, być może przez obie strony sceny politycznej, ale podejmuję ją z wielką odpowiedzialnością za polskie państwo

10:14

Prezydent: nie chcę, żeby ta sytuacja się pogłębiała, bo to pogłębia podział w społeczeństwie, a Polska jest jedna

10:13

Prezydent: jako prezydent czuję w głębi duszy, że ta reforma poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości nie zwiększy

10:12

Prezydent: Polska potrzebuje reformy wymiary sprawiedliwości, ale jestem zwolennikiem reformy mądrej

10:12

Prezydent: zwrócę z powrotem do rozpatrzenia Sejmowi, czyli zawetuję ustawę o SN, ale także ustawę o KRS

10:11

Prezydent: ubolewam nad tym, że projekt ustawy o SN przed złożeniem w Sejmie nie został mi przedstawiony jako prezydentowi i nie mogłem odbyć konsultacji

10:11

Prezydent: nie ma u nas tradycji, żeby prokurator generalny mógł ingerować w prace Sądu Najwyższego i zgadzam się, że nie wolno do tego dopuścić

10:10

Prezydent: w programie PiS nie było postanowienia o kontroli nad Sądem Najwyższym, ani że Prokurator Generalny będzie decydował kto będzie sędzią, a kto nie

10:10

Prezydent: pani Zofia powiedziała do mnie słowa, które uderzyły mnie w czasie tego weekendu najbardziej - panie prezydencie, ja żyłam w państwie, w którym prokurator generalny właściwie mógł wszystko i nie chciałabym do tego państwa wracać

10:08

Prezydent: odbyłem wiele konsultacji z prawnikami, socjologami, filozofami, politykami, ale przede wszystkim rozmawiałem z panią Zofią Romaszewską

10:08

Prezydent: następuje ono także wtedy, kiedy ludzie zaczynają bać się swojego państwa

10:07

Prezydent: zmiana musi nastąpić w taki sposób, aby nie doszło do rozdzielenia społeczeństwa i państwa

10:07

Prezydent: dzieje się bardzo źle, kiedy przedstawiciele stanu sędziowskiego mówią, że są najważniejszą kastą

10:06

Prezydent: wymiar sądownictwa wymaga także naprawy w wymiarze etycznym

10:05

Prezydent: postulat reformy wymiaru sprawiedliwości w ostatnich latach powtarza się wielokrotnie

10:04

Prezydent: mówiłem także o sprawiedliwej, silnej Polsce, ale jednocześnie państwie, które zapewni obywatelowi spokój

10:03

Prezydent: w czasie kampanii prezydenckiej podkreślałem, że prezydent jest wybrany przez naród i daje najsilniejszy w Polsce mandat do podejmowania decyzji, ale mówiłem także, że powinien służyć społeczeństwu, narodowi i państwu

10:03

Prezydent: zaprosiłem państwa, żeby zakomunikować moją decyzję w sprawie, która wzbudza kontrowersje i wymaga pilnego rozstrzygnięcia

10:02

Rozpoczyna się oświadczenie prezydenta

09:57
09:50
09:49

dr Sławomir Sowiński, politolog: namawiałbym prezydenta do własnej inicjatywy, własnego pomysłu

09:46

Wojciech Szacki, dziennikarz o możliwych działaniach prezydenta: ma on coraz mniejsze pole do rozwiązań pośrednich, takich jak odesłanie ustawy do TK

09:37

W porannej rozmowie w radiu TOK FM lider PO Grzegorz Schetyna poinformował, że we wtorek zbiera się gabinet cieni PO, który ma dyskutować o planie działania po decyzji prezydenta Dudy w sprawie ustaw dotyczących wymiaru sprawiedliwości. - Tak naprawdę życie nie skończy się na decyzji prezydenta Dudy. Później, trzeba będzie realizować scenariusz, który nie pozwoli żeby te protesty i te emocje wygasły - powiedział. - Polacy nie mogą mieć poczucia porażki czy klęski po złej decyzji prezydenta Dudy. Uważam, że to będzie bardzo ważne, bo ci wszyscy, którzy są na protestach oczekują, że to się tak nie skończy, że to będzie miało dalszy ciąg i w tym widzę rolę PO - dodał Schetyna.

W poniedziałek o godzinie 11 odbędzie się spotkanie prezydenta Dudy z I prezes Sądu Najwyższego Małgorzatą Gersdorf. Prośbę o spotkanie wystosowała do prezydenta w piątek pierwsza prezes SN. Zaapelowała też "o podjęcie spokojnej oraz merytorycznej dyskusji nad kształtem wymiaru sprawiedliwości".

Z kolei na godzinę 12 do Pałacu Prezydenckiego został zaproszony przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Dariusz Zawistowski.

"Historyczne wyzwanie"

Pytana w TOK FM o to, co pierwsza prezes Sądu Najwyższego powinna powiedzieć prezydentowi, aby przekonać go do zawetowania trzech ustaw dotyczących sądownictwa, Katarzyna Lubnauer z Nowoczesnej powiedziała, że "przede wszystkim powinna mu uświadomić jedną rzecz, że to jest taki historyczny moment, historyczny moment próby dla niego również, próby w pewnym stopniu dorośnięcia do roli polityka”. - Ja przypomnę, że był taki moment dość kluczowy w jego politycznej historii, kiedy on (prezydent - red.) wyjechał do Chin i w tym czasie Sejm przyjął uchwały unieważniające wybór poprzednich sędziów Trybunału Konstytucyjnego, w wyniku czego jak on przyjechał, to już właściwie nie miał wyboru – mówiła Lubnauer, podkreślając, że teraz przed prezydentem stoi "historyczne wyzwanie". Zdaniem Lubnauer błędem była decyzja prezydenta o tym, by nie spotykać się z byłym premierem, a obecnym szefem Rady Europejskiej Donaldem Tuskiem. Ten zwrócił się w środę do prezydenta Andrzeja Dudy z propozycją pilnego spotkania "w celu omówienia kryzysu politycznego w naszym kraju i jego groźnych konsekwencji dla międzynarodowej pozycji Polski". - To spotkanie w tej chwili naprawdę byłoby w naszym żywotnym interesie, w interesie wszystkich Polaków, szczególnie że Donald Tusk nie jest elementem obecnej wewnętrznej polityki - zaznaczyła posłanka. - On jest człowiekiem tam, z Unii Europejskiej, który może być naszym sojusznikiem - dodała. Lubnauer zadeklarowała, że sama "bardzo chętnie" spotkałaby się z Donaldem Tuskiem, a jej zdaniem opozycja powinna z nim ściśle współpracować.

Opozycja apeluje o weto

W nocy z piątku na sobotę Senat przyjął bez poprawek ustawę o Sądzie Najwyższym. Zgodnie z ustawą, którą Sejm uchwalił w czwartek, utworzone mają być między innymi trzy nowe Izby SN, w tym Izba Dyscyplinarna; zmienić ma się tryb powoływania sędziów SN, a wszyscy obecni sędziowie SN mogą zostać przeniesieni w stan spoczynku. Opozycja, według której ustawa jest niekonstytucyjna, apeluje o weto prezydenta do ustawy o SN. Opozycja, a także protestujący od kilku dni w wielu miastach, domagają się także weta prezydenta do dwóch innych ustaw, które czekają na jego decyzję - noweli ustawy o KRS oraz ustawy o ustroju sądów powszechnych.

Autor: mart//rzw / Źródło: PAP,TVN24

Pozostałe wiadomości

Nie chcę, by cokolwiek złego stało się Europie, ale chcę, żeby płaciła swoje rachunki. Wojna w Ukrainie w znacznie większym stopniu dotyka ich. Nas dzieli ocean, ich nie - powiedział w wywiadzie dla magazynu "Time" były prezydent USA Donald Trump, który w tym roku będzie ubiegać się prawdopodobnie o powrót do Białego Domu. Zaznaczył, że jeśli zostanie prezydentem, będzie kontynuował pomoc dla Kijowa. - Ale Europa też musi robić swoje, a tego nie robi - stwierdził. Mówił też, że największym wrogiem Stanów Zjednoczonych nie są Chiny ani Rosja, lecz jego przeciwnicy wewnątrz kraju.

"Chcę, by Europa płaciła". Donald Trump o NATO, Rosji i Ukrainie

"Chcę, by Europa płaciła". Donald Trump o NATO, Rosji i Ukrainie

Źródło:
Time, PAP

Ukraińskie władze opublikowały nagranie z kamery monitoringu, na którym widać ostrzał Odessy. W wyniku ataku doszło do serii eksplozji. Rosjanie uderzyli pociskiem balistycznym z ładunkiem kasetowym w jedno z najchętniej odwiedzanych miejsc w mieście. Zginęło co najmniej pięć osób, a 32 zostały ranne.

Uderzyli w Odessę pociskiem balistycznym z ładunkiem kasetowym. Nagranie z kamery monitoringu

Uderzyli w Odessę pociskiem balistycznym z ładunkiem kasetowym. Nagranie z kamery monitoringu

Źródło:
Reuters, PAP, tvn24.pl

Na indonezyjskiej wyspie Ruang wybuchł we wtorek wulkan. Kolumna erupcyjna osiągnęła wysokość pięciu kilometrów. Ewakuowano ponad 12 tysięcy osób - podała agencja Reuters. Służby ostrzegają przed możliwym wystąpieniem tsunami.

Fontanna lawy i pyłu. Ewakuowano ponad 12 tysięcy osób

Fontanna lawy i pyłu. Ewakuowano ponad 12 tysięcy osób

Aktualizacja:
Źródło:
Reuters, BNPB, PAP

"To dla mnie zaszczyt być liderem listy PiS na Podkarpaciu w zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego" - przekazał we wtorek wieczorem w mediach społecznościowych były prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Wybory do Parlamentu Europejskiego 2024. Daniel Obajtek "jedynką" PiS na Podkarpaciu

Wybory do Parlamentu Europejskiego 2024. Daniel Obajtek "jedynką" PiS na Podkarpaciu

Źródło:
tvn24.pl, TVN24

Ambasador Izraela w Polsce Jakow Liwne "pogratulował polskiemu rządowi wszczęcia śledztwa", odnosząc się do doniesień medialnych sugerujących powiązania byłego już prezesa spółki Orlen Trading Switzerland z terrorystyczną organizacją Hezbollah. "Oczekujemy wyników dochodzenia" - napisał dyplomata w mediach społecznościowych.

Orlen, Obajtek i pytanie o Hezbollah. Ambasador Izraela komentuje

Orlen, Obajtek i pytanie o Hezbollah. Ambasador Izraela komentuje

Źródło:
tvn24.pl

Postawiono zarzuty dwóm mężczyznom, którzy we wrześniu ubiegłego roku, pod osłoną nocy, ścięli słynny jawor z Sycamore Gap w Parku Narodowym Northumberland w północno-wschodniej Anglii. Ścięcie drzewa wywołało oburzenie i rozpacz mieszkańców Wysp - donosi Reuters. 

Ścięli jedno z najczęściej fotografowanych drzew w Wielkiej Brytanii. Usłyszeli zarzuty

Ścięli jedno z najczęściej fotografowanych drzew w Wielkiej Brytanii. Usłyszeli zarzuty

Źródło:
Reuters

Jaki gest w polskim alfabecie palcowym symbolizuje literę "a"? Czy jest to wystawiony w górę mały palec, kciuk skierowany w dół, rozprostowana dłoń czy może zaciśnięta dłoń? Na takie pytanie za 125 tysięcy złotych w "Milionerach" odpowiadał Mateusz Kobos z Bytomia.

"Milionerzy". Gest, który symbolizuje literę "a" - pytanie za 125 tysięcy złotych

"Milionerzy". Gest, który symbolizuje literę "a" - pytanie za 125 tysięcy złotych

Źródło:
Milionerzy TVN

Duralex, francuska firma zajmująca się produkcją naczyń ze szkła hartowanego, w tym popularnych w Polsce szklanek, ogłosiła upadłość - podają zagraniczne media. Trwają poszukiwania nowego nabywcy tego, co z zakładu pozostało. Pracownicy nie tracą nadziei, że uda się uniknąć utraty 230 miejsc pracy.

Znany producent ogłasza upadłość. "Miażdżący cios"

Znany producent ogłasza upadłość. "Miażdżący cios"

Źródło:
"Le Monde"

Ministra do spraw równości Katarzyna Kotula stwierdziła w "Faktach po Faktach" w TVN24, że "wielkim hamulcowym" rządowego projektu ustawy w sprawie związków partnerskich jest wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz i PSL. - Być może jest tak, że premier Kosiniak-Kamysz, ze względu na kolejne wybory - tym razem europejskie - nie chce dzisiaj powiedzieć, że zgadza się na rządowy projekt o związkach partnerskich - dodała.

Co z ustawą o związkach partnerskich? Ministra wskazuje na "wielkiego hamulcowego"

Co z ustawą o związkach partnerskich? Ministra wskazuje na "wielkiego hamulcowego"

Źródło:
TVN24

W 2020 roku rozpoczął się proces księdza Mariana W., oskarżonego o seksualne wykorzystywanie nieletnich. Pokrzywdzonych miało zostać 22 chłopców. Po czterech latach postępowania sądowego sprawa rusza od początku. Jednocześnie ośmiu poszkodowanych domaga się od tarnowskiej kurii łącznie 12 milionów złotych odszkodowania.

"Dotykanie po genitaliach, w okolicach krocza". Byli ministranci chcą 12 milionów złotych odszkodowania od kurii

"Dotykanie po genitaliach, w okolicach krocza". Byli ministranci chcą 12 milionów złotych odszkodowania od kurii

Źródło:
Fakty TVN

Polsce będzie coś groziło, kiedy "w Unii nie będziemy i wtedy, kiedy Unia będzie od środka rozwalana" - mówiła w "Kropce nad i" ubiegająca się o mandat w PE Anita Kucharska-Dziedzic z Lewicy. Zdaniem posła klubu PiS i kandydata do europarlamentu Michała Wójcika "dzisiaj jest walka o suwerenność Polski".

Kucharska-Dziedzic o tym, co nam zagrozi poza Unią Europejską, Wójcik o "walce o suwerenności"

Kucharska-Dziedzic o tym, co nam zagrozi poza Unią Europejską, Wójcik o "walce o suwerenności"

Źródło:
TVN24

Obowiązek zbiórki opakowań po mleku i produktach mlecznych w ramach sytemu kaucyjnego zostanie przesunięty na 2026 rok - wynika z opublikowanego we wtorek projektu ustawy odnoszącego się do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Przedstawiciele branży napojowej oraz handlu apelowali wcześniej, aby spod systemu kaucyjnego wyłączyć opakowania po mleku i napojach mlecznych. W ich ocenie zbieranie takich opakowań mogłoby skończyć się "zafundowaniem sobie bomby biologicznej".

Branża ostrzegała przed "bombą biologiczną". Jest reakcja rządu

Branża ostrzegała przed "bombą biologiczną". Jest reakcja rządu

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Były prezes Orlenu Daniel Obajtek przebywa poza Polską - przekazał poseł Koalicji Obywatelskiej Michał Szczerba. Jak dodał, został o tym poinformowany premier Donald Tusk. - Jest na Węgrzech, czyli schronił się u Orbana, czyli schronił się u swoich kontrahentów - dodał Szczerba w rozmowie z reporterką TVN24.

Szczerba: Obajtek przebywa poza Polską, przekazałem informację premierowi

Szczerba: Obajtek przebywa poza Polską, przekazałem informację premierowi

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, TVN24

W województwach zachodniopomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim trwa ćwiczenie Defender-24. Od 4 do 6 maja planowane są tam przemieszczenia kolumn wojskowych. Poinformował o tym we wtorek Sztab Generalny Wojska Polskiego, apelując o zachowanie szczególnej ostrożności na drodze.

Kolumny wojskowe na drogach w trzech województwach

Kolumny wojskowe na drogach w trzech województwach

Źródło:
PAP

Trzech tajkonautów wróciło we wtorek na Ziemię. Tym samym zakończyła się ich sześciomiesięczna misja na chińskiej stacji kosmicznej Tiangong. - Jestem dumny z mojej ojczyzny - powiedział Tang Hongbo, jeden z tajkonautów.

Półroczna misja dobiegła końca. Tajkonauci wrócili na Ziemię

Półroczna misja dobiegła końca. Tajkonauci wrócili na Ziemię

Źródło:
Reuters, PAP, AP

Maspex sfinalizował we wtorek proces przejęcia spółki Jan Becher - Karlovarská Becherovka, w wyniku czego polska spółka stała się właścicielem czeskiej marki alkoholu Becherovka oraz zakładu produkcyjnego i magazynu w Karlovych Varach. Transakcja została zrealizowana z firmą The Pernod Ricard Group.

Słynna czeska marka trafia w polskie ręce

Słynna czeska marka trafia w polskie ręce

Źródło:
PAP

Liderzy partii zachęcają swoich wyborców, by wzięli udział w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego, kładąc nacisk na frekwencję w każdym okręgu. Bo w tych wyborach liczba głosów w okręgach jest szczególnie istotna.

Jeden dobry wynik w okręgu może zmienić sytuację partii w całym kraju. Dlaczego?

Jeden dobry wynik w okręgu może zmienić sytuację partii w całym kraju. Dlaczego?

Źródło:
Konkret24

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia otwiera kwietniowy ranking zaufania CBOS. Tuż za liderem Polski 2050 uplasował się wicepremier, szef MON i koalicjant z Trzeciej Drogi - Władysław Kosiniak-Kamysz. Na trzecim miejscu, ex aequo, są prezydent stolicy Rafał Trzaskowski oraz prezydent RP Andrzej Duda. Z największą nieufnością spotyka się prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Liderzy Trzeciej Drogi na czele rankingu zaufania. Trzecie miejsce dla dwóch prezydentów

Liderzy Trzeciej Drogi na czele rankingu zaufania. Trzecie miejsce dla dwóch prezydentów

Źródło:
PAP

Obecność w Unii Europejskiej jest częścią naszej wielkiej, wspaniałej historii - powiedział prezydent Andrzej Duda w orędziu na 20-lecie członkostwa we Wspólnocie. - 1 maja 2004 roku to był bardzo dobry dzień dla Polski. Kilka pokoleń marzyło, by powrócić do politycznej wspólnoty zachodniego świata, zjednoczonej Europy - zaznaczył. Zachęcał też do udziału w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. - Od tego, jakich reprezentantów wybierzemy, będzie zależał kierunek, w którym będzie podążała Unia oraz to, jak polskie sprawy będą w Unii prowadzone - podkreślił prezydent.

Prezydent Andrzej Duda: 20 lat naszej obecności w Unii to wielki sukces każdego z nas

Prezydent Andrzej Duda: 20 lat naszej obecności w Unii to wielki sukces każdego z nas

Źródło:
tvn24.pl

Z ministerstwa funduszy w czwartek niespodziewanie odeszła Małgorzata Szczepańska, która kierowała departamentem nadzorującym Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w czasie, gdy doszło do afery NCBR - ustalił tvn24.pl. Nasze informacje potwierdziła szefowa tego resortu Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, która powiedziała, że urzędniczka odeszła "przez NCBR". - Będzie trzęsienie ziemi. Była królową, która decydowała o rozdzielaniu miliardów i mówiła dyrektorom NCBR, co mają robić - mówi nasz informator.

Decydowała o miliardach dla NCBR i nagle odeszła z ministerstwa. "Będzie trzęsienie ziemi"

Decydowała o miliardach dla NCBR i nagle odeszła z ministerstwa. "Będzie trzęsienie ziemi"

Źródło:
tvn24.pl

Nastoletni chłopiec zginął, a cztery inne osoby zostały ranne po wtorkowym ataku z użyciem miecza w Londynie. Sprawca został aresztowany przez policję. Służby twierdzą, że zdarzenie nie miało podłoża terrorystycznego.

Atak z użyciem miecza w Londynie. Policja o "wielu ofiarach"

Atak z użyciem miecza w Londynie. Policja o "wielu ofiarach"

Źródło:
Reuters, tvn24.pl. BBC

49-letnia Suzanne Morphew wybrała się na przejażdżkę rowerową w maju 2020 r. Nigdy nie wróciła do domu. Po latach znaleziono jej szczątki. Sekcja zwłok, której wyniki przedstawiono wczoraj, wykazała, że kobieta ​​zmarła w wyniku zabójstwa. W jej organizmie stwierdzono obecność "mieszanki leków używanej do unieruchamiania zwierząt".

Sekcja zwłok zaginionej 49-latki. "Zabójstwo", w organizmie stwierdzono "leki do unieruchamiania zwierząt"

Sekcja zwłok zaginionej 49-latki. "Zabójstwo", w organizmie stwierdzono "leki do unieruchamiania zwierząt"

Źródło:
CNN, CBS, ABC News

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Regulacja przedłuża ochronę tymczasową dla osób uciekających przed wojną do 30 września 2025 roku. Zmiany zakładają także wprowadzenie dodatkowego kryterium wypłaty 800 plus dla Ukraińców.

800 plus dla Ukraińców. Jest dodatkowy warunek

800 plus dla Ukraińców. Jest dodatkowy warunek

Źródło:
PAP

Prezydent Andrzej Duda mianował generała broni Marka Sokołowskiego dowódcą generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, a generała brygady Krzysztofa Stańczyka - dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej. Informację przekazało Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.

Prezydent mianował wojskowych dowódców

Prezydent mianował wojskowych dowódców

Źródło:
PAP
Blockchain Kukiza za milion od Morawieckiego. "Przypomina telewizor z pękniętym kineskopem"

Blockchain Kukiza za milion od Morawieckiego. "Przypomina telewizor z pękniętym kineskopem"

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Były prezes Orlen Trading Switzerland Samer A. na razie nie został wezwany przez prokuraturę, w związku z czym nie wiadomo, gdzie przebywa - powiedziała prokurator regionalna w Warszawie Małgorzata Adamajtys. Prokurator krajowy Dariusz Korneluk przekazał, że Prokuratura Regionalna w Gdańsku prowadzi wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, dlaczego wobec Libańczyka zastosowano poręczenie majątkowe.

Co wiadomo w sprawie byłego prezesa Orlen Trading Switzerland Samera A.?

Co wiadomo w sprawie byłego prezesa Orlen Trading Switzerland Samera A.?

Źródło:
PAP, TVN24, RMF FM

Na chwilę obecną są prowadzone trzy główne postępowania w sprawie Orlenu - powiedział prokurator krajowy Dariusz Korneluk na konferencji prasowej. Przekazał też, że w związku z tym doszło do przeszukań, między innymi u byłego prezesa koncernu Daniela Obajtka.

Prokurator krajowy: trzy główne postępowania w sprawie Orlenu

Prokurator krajowy: trzy główne postępowania w sprawie Orlenu

Źródło:
TVN24

13-letni chłopiec odnalazł na plaży plastikową figurkę-ośmiornicę słynnego producenta klocków. Jak podają brytyjskie media, jest ona jedną z kilku tysięcy, które wpadły do morza ponad ćwierć wieku temu w wyniku uderzenia fali w kontenerowiec Tokyo Express. Zbieracze zatopionych klocków tłumaczą, że ośmiornica jest postrzegana przez nich jako "święty Graal".

Poszukiwacze klocków z zatopionego transportu nazywają ją "świętym Graalem". 13-latek odnalazł rzadką figurkę

Poszukiwacze klocków z zatopionego transportu nazywają ją "świętym Graalem". 13-latek odnalazł rzadką figurkę

Źródło:
BBC, tvn24.pl

Maciej Świrski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zdecydował o przekazaniu do windykacji kary pieniężnej od Radia ZET. Chodzi o kwotę 476 tysięcy złotych. Wcześniej szef KRRiT podobne decyzje podjął wobec spółki TVN S.A. oraz radia TOK FM. Działaniom Macieja Świrskiego sprzeciwiają się organizacje dziennikarskie.

Jest decyzja szefa KRRiT w sprawie kary dla Radia ZET

Jest decyzja szefa KRRiT w sprawie kary dla Radia ZET

Źródło:
tvn24.pl

Z okazji jubileuszu Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej - Grand Press Photo internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja. Wyboru można dokonać spośród 19 Zdjęć Roku z poprzednich edycji konkursu.

Internauci wybiorą Zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo

Internauci wybiorą Zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo

Źródło:
TVN24