Siły Zbrojne RP zamierzają kupić na własność, ośmiowagonowy pociąg przystosowany do przewozu żołnierzy i broni. "Polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych. Istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego" - poinformowało nas Ministerstwo Obrony Narodowej.
O planach zakupu dla potrzeb wojska ośmiu specjalistycznych wagonów - samowystarczalnych energetycznie, wyposażonych w dwustulitrowe boksy na plecaki i miejsce na broń, informowaliśmy 8 sierpnia. Spółka PKP Intercity SA wśród swoich zamówień publicznych opublikowała "zapytanie o informację".
Specjalne wymagania co do wagonów
Jak dowiedzieliśmy się u rzeczniczki spółki Intercity, opublikowane zapytanie miało na celu rozpoznanie rynku "w zakresie dostawy 8 wagonów specjalnych na potrzeby wojska". W opisie zamówienia można było wczytać między innymi, że poszukiwani są wykonawcy sześciu wagonów z miejscami do siedzenia i dwóch sypialnych.
Wagony mają być przystosowane do jazdy po torach o normalnej szerokości i mieć odpowiednie pozwolenia na poruszanie się po krajach Unii Europejskiej, europejskich krajach NATO (w tym Turcji), tam gdzie występuje znormalizowany rozstaw szyn (czyli tylko w części Litwy, ale już nie na Łotwie, w Estonii i Finlandii), a także po Serbii oraz Bośni i Hercegowinie.
Wagony z 72 miejscami do siedzenia mają być bezprzedziałowe, ze stolikami na oparciach. W każdym ma być też "miejsce kierownika, czyli cztery fotele zwrócone parami ku sobie ze stolikiem pośrodku". Fotele powinny być odporne na zabrudzenie, ścieranie i rozdarcie, a także łatwo się demontować i montować.
PKP Intercity wymaga, aby każdy z wagonów miał niezależne zasilanie w prąd (nawet na postoju), oraz możliwość podłączania do zewnętrznych źródeł energii elektrycznej. Przy każdym fotelu ma być osobne gniazdo 230 V do notebooków. Okna mają mieć rolety dzienne i nocne. W wagonach mają być też szafki na plecaki oraz stojaki i szafki na broń.
- Specyfikacja wymagań wobec wagonów dla potrzeb wojska została opracowana przez Ministerstwo Obrony Narodowej. PKP Intercity, jeśli otrzyma zlecenie, będzie realizowało zakup wagonów na potrzeby Sił Zbrojnych w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych, a więc w zakresie stąd wynikającym. Natomiast określenie standardów, finansowanie oraz sposób wykorzystania tego taboru leży po stronie Ministra Obrony Narodowej - informuje rzeczniczka spółki Agnieszka Serbeńska.
Ministerstwo Obrony uzasadnia planowany zakup
Po co Siłom Zbrojnym RP własny pociąg do przewozu żołnierzy pytaliśmy również Ministerstwo Obrony Narodowej. Oddział Mediów Centrum Operacyjnego MON potrzebował dziesięciu dni, by odpowiedzieć na to pytanie. Dziś dowiedzieliśmy się, że polscy żołnierze, w zależności od potrzeb operacyjnych, są w różne miejsca przewożeni między innymi koleją.
"Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry. Poza przewozami po Polsce bardzo często koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach" - czytamy w informacji MON.
Oddział Mediów Ministerstwa Obrony informuje również, że obecnie żołnierze podróżują normalnymi wagonami PKP, które są wypożyczane na potrzeby wojska. Ministerstwo chce zmienić ten stan rzeczy.
"Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Sił Zbrojnych" - informuje Oddział Mediów MON.
Zdaniem eksperta własny pociąg to ekstrawagancja
Gdy PKP Intercity opublikowało zapytanie do producentów o możliwość dostawy wagonów, ekspert ds. wojskowości, z którym rozmawialiśmy uznawał ten zakup za ekonomicznie nieuzasadniony ewenement.
- Koszt zakupu, utrzymania i amortyzacji jest nieporównanie wyższy niż wynajęcie składu od kogoś, kto taki pociąg już ma. Stojaki na broń i szafki na plecaki można szybko doinstalować. Obecnie armie państw NATO, jeżeli potrzebują przetransportować większą liczbę żołnierzy, po prostu wynajmują środki transportu od firm państwowych albo prywatnych. Nawet tak zmilitaryzowana gospodarka jak rosyjska nie produkuje już od dawna wojskowych pociągów, na przykład na manewry Zapad 17 przewoziła sprzęt i żołnierzy pociągami wynajętymi od kolei rosyjskich - zauważa Wojciech Łuczak, wydawca poświęconego sprawom obronności magazynu "Raport-wto".
PKP Intercity czeka na odpowiedzi od producentów wagonów do 22 sierpnia. Dostawa wagonów - o ile zamówienie zostanie złożone - ma nastąpić do 2019 roku.
Autor: jp/sk / Źródło: tvn24.pl