Spore zmiany w prawie drogowym. "Kampania społeczna jest niezbędna"

Od 1 czerwca kierowcy i piesi będą mieli nowe przywileje i obowiązki
Zmiany przepisów dla kierowców i pieszych
Źródło: TVN24
Dużo zmian, mało informacji - 1 czerwca w życie wchodzą nowe przepisy dla wszystkich kierowców i pieszych. Zostało kilka dni, a kampanii informacyjnej wciąż brak. Sprawa jest poważna, bo z dnia na dzień zacznie obowiązywać szereg nowych zasad na przejściach, autostradach, ekspresówkach i w terenie zabudowanym. Materiał magazynu "Polska i Świat".

1 czerwca kierowcy i piesi będą mieli nowe przywileje i obowiązki. Piesi dostaną pierwszeństwo już wchodząc na pasy, na szybkich trasach kierowcy nie będą mogli jeździć zderzak w zderzak, a w nocy w terenie zabudowanym tak szybko jak teraz. - Przy tych zmianach, która obejmie tak szeroką ilość użytkowników drogi, kampania społeczna jest niezbędna – mówi Rafał Grodzicki z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie.

OGLĄDAJ NA ŻYWO W TVN24 GO

Czy będzie kampania? Tak, ale nie wiadomo kiedy. - Ta kampania jest przygotowywana, ruszy niebawem. (...) Wszędzie, gdzie to możliwe informujemy o tym, że szczególna uwaga na przejściach jest bezwzględnie konieczna – stwierdza minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Od 1 czerwca kierowcy i piesi będą mieli nowe przywileje i obowiązki
Od 1 czerwca kierowcy i piesi będą mieli nowe przywileje i obowiązki
Źródło: TVN24

"Ten przepis w pierwszej fazie może przynieść odwrotne skutki"

Wchodząc na pasy, pieszy dostanie pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju. - Już zbliżając się do przejścia dla pieszych, czyli będzie około pół metra, jednego metra od krawędzi jezdni, a będzie wykazywał wolę przejścia przez jezdnię, wtedy on "de facto" nabiera pierwszeństwa – wyjaśnia Rafał Grodzicki.

Eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego przestrzegają jednak, żeby piesi nie wchodzili wprost pod jadące auta. Zachowanie ostrożności nadal dotyczy też pieszych. - Nieważne, kto ma pierwszeństwo, ważny jest skutek. Co z tego, że mieliśmy pierwszeństwo, skoro będziemy leżeli w szpitalu albo rodzina będzie nas opłakiwała – zwraca uwagę Janusz Popiel.

Niektórzy eksperci boją się, że piesi poczują się zbyt pewnie. - Ten przepis w pierwszej fazie może przynieść odwrotne skutki. Piesi mogą bezwzględnie egzekwować swoje prawa – zwraca uwagę Rafał Grodzicki.

Zmian jest więcej - w nocy między godziną 23 a 5 rano w terenie zabudowanym nie rozpędzimy się do 60 kilometrów na godzinę. Całą dobę obowiązywać będzie ograniczenie do 50 kilometrów na godzinę, chyba, że znak mówi inaczej.

Zmiany w przepisach w terenie zabudowanym
Zmiany w przepisach w terenie zabudowanym
Źródło: TVN24

Resort infrastruktury zapowiada też koniec jazdy na zderzak - takie sytuacje już teraz mogły zakończyć się mandatem, ale przepis będzie bardziej precyzyjny. - Kierujący ma obowiązek zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu. Ten przepis zmienia tyle, że ustawodawca podał konkretnie odległość minimalną, jaką powinien zachować kierujący – mówi Grodzicki. Odległość ma być połową aktualnej prędkości – na przykład jadąc 100 kilometrów na godzinę, należy zachować odległość 50 metrów.

Łukasz Wieczorek

Czytaj także: