Po katastrofie samolotu ze skoczkami. Był za nisko, przyczyną mógł być upał

Błękitny24 przeleciał trasą rozbitego samolotu
Akcja usuwania szczątków samolotu po katastrofie
Źródło: tvn24

Samolot, który w sobotę rozbił się pod Częstochową, bezpośrednio przed katastrofą powinien znajdować się 200-300 m wyżej. Możliwe, że wpływ na to miała wysoka tego dnia temperatura – zasygnalizował w środę wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

W katastrofie samolotu piper navajo używanego przez prywatną szkołę spadochronową zginęło 11 osób, ocalała jedna. Miejsce katastrofy znajdowało się ok. 3 km w linii prostej od lotniska w Rudnikach, skąd wystartowała maszyna.

"Wysoka temperatura działa negatywnie"

Podczas briefingu w Częstochowie wiceszef PKBWL Andrzej Pussak mówił m.in., że istotnym czynnikiem może być wysoka temperatura powietrza, która panowała w sobotę.

- Wysoka temperatura zawsze działa negatywnie na silniki lotnicze – sprawność silnika wraz z jej spadkiem wzrasta. Zaskoczeniem dla Komisji było to, że w takiej odległości od lotniska samolot znajdował się na wysokości ok. 100 metrów. Według wstępnych wyliczeń w tym miejscu powinien mieć on wysokość ok. 300-400 metrów” - wskazał Pussak.

Jak dodał, nie oznacza to, że warunki do lotu były nieodpowiednie. - Pogoda nie miała wpływu na zdarzenie, jednak wobec wagi samolotu, pasażerów, czego jeszcze nie wiemy, czynniki temperaturowe obniżały sprawność silników, a zarazem pogarszały aerodynamikę tego samolotu - zaznaczył ekspert.

Trzy główne wersje śledcze

Wcześniej rzecznik prowadzącej śledztwo ws. katastrofy prokuratury Tomasz Ozimek podkreślił, że mimo dotychczasowych ustaleń, zgodnie z którymi w chwili uderzenia o ziemię nie pracował lewy silnik samolotu, śledczy nadal biorą pod uwagę trzy główne wersje śledcze: awarię samolotu, błąd pilota i nieprawidłowości w organizacji lotu.

- Te kwestie nadal będziemy sprawdzać, a w tym ostatnim wątku np. kwestię ewentualnego przeciążenia samolotu. Może tu bowiem istnieć jakiś splot przyczyn i przyczyną tej katastrofy jest nie tylko sama awaria silnika, która – wszystko na to wskazuje – nastąpiła - podkreślił Ozimek.

Ustalenia PKBWL

PKBWL ustaliła dotąd m.in., że w momencie katastrofy nie pracował lewy silnik maszyny. Wiele wątpliwości jest też co do prawego silnika. Specjaliści nie wiedzą na razie m.in., dlaczego lewy silnik nie pracował, a także dlaczego jego śmigło nie przestawiło się w tej sytuacji w położenie ograniczające opór powietrza. Będą starali się sprawdzać to, badając urządzenia mechaniczne w kabinie wraku.

Pussak przekazał też, że pilot samolotu próbował awaryjnie lądować, do czego już wcześniej doszli przedstawiciele Komisji - na podstawie ułożenia oraz otoczenia wraku. Ich przekonanie potwierdził podczas poniedziałkowego przesłuchania ocalały w katastrofie 40-latek.

Zeznania ocalałego

Zgodnie z zeznaniami mężczyzny, pilot przed katastrofą poinformował pasażerów o procedurze awaryjnego lądowania (świadek jednak nie potrafił wskazać, co było tego przyczyną). Po tej informacji pilota pasażerowie założyli kaski i przyjęli odpowiednią pozycję, przypominającą embrionalną.

Według świadka wówczas doszło do tzw. przeciągnięcia, czyli utraty siły nośnej i sterowności – przy niskiej prędkości i wobec innych czynników. To zeznanie pokrywa się z wnioskami ekspertów PKBWL - samolot na trasie zmierzającej do miejsca odpowiedniego dla lądowania awaryjnego zaczął spadać, uderzając o ziemię pod ostrymi kątami pochylenia i przechylenia.

Przesłuchana żona właściciela szkoły

Prok. Ozimek przekazał w środę informacje z wtorkowego przesłuchania żony właściciela szkoły, który zginął w katastrofie. Potwierdziło ono wcześniejsze doniesienia o problemach z silnikami maszyny - m.in. już podczas transportu do Polski z USA. Później do Polski został sprowadzony mechanik ze Stanów Zjednoczonych, wobec problemów, które pojawiły się na „kilka-kilkanaście dni” przed katastrofą.

We wtorek zakończyły się sekcje zwłok ofiar katastrofy. Biegli dysponują już materiałem do badań genetycznych – również pobranym od rodzin materiałem porównawczym. Zapowiadali, że – jeżeli nie powstaną dodatkowe trudności – powinni zakończyć identyfikację do piątku. Wówczas będzie mogła powstać ostateczna, potwierdzona lista ofiar.

Do wtorkowego wieczora w śledztwie przesłuchano ok. 20 świadków – m.in. osoby związane ze szkołą spadochronową, osoby z kręgu lotniska w Rudnikach, a także członków rodzin i mieszkańców okolic miejsca katastrofy.

Autor: jl//kdj / Źródło: PAP

Czytaj także: