W sobotę rozpoczynają się testy pociągów Pendolino. Na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Warszawę z Katowicami i Krakowem, składy mają się rozpędzić do 275 km/h. Próby będą przeprowadzane w cztery kolejne weekendy. Niestety nie obędzie się bez utrudnień dla pasażerów.
Przez najbliższe cztery soboty i niedziele (16-17 i 23-24 listopada, 30 listopada-1 grudnia oraz 7-8 grudnia) CMK będzie zamykana dla ruchu pasażerskiego. W efekcie część pociągów, zmierzających do i z Katowic, pojedzie objazdem przez Częstochowę, a jedno połączenie zostanie tymczasowo zawieszone. Ta korekta może wydłużyć czas przejazdu nawet o dwie godziny. Połączenie relacji Warszawa - Kraków nie ulegnie zmianom. Ponadto z objazdów skorzystać zmuszone będą ekspresy "Varsovie" Warszawa - Budapeszt, "Sobieski" z Wiednia do Warszawy i z powrotem, a także TLK "Sztygar" Lublin - Wrocław. Kursy ekspresu "Comenicus" Katowice - Warszawa zostają zawieszone na czas testów. Już zakupione bilety pasażerowie mogą zwrócić lub wymienić na inne.
Pendolino pobije rekord prędkości
Podczas prób Pendolino rozpędzi się do 275 km/h, co poprawi krajowy rekord, ustanowiony w 1994 roku. Wówczas najszybszy skład osiągnął prędkość 250 km/h. Tym razem pojazd będzie nabierał szybkości na odcinku Góra Włodowska - Psary, a między Psarami a Włoszczową hamował; wyniki będą sprawdzane od prędkości startowej, wynoszącej 160 km/h.
- Pociąg przejedzie z daną prędkością, po czym eksperci z Instytutu Kolejnictwa i Alstomu (producent pociągu - red.) zanalizują wyniki pomiarów i po takiej analizie będzie podejmowana decyzja, czy można jechać szybciej - wyjaśniał prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski. W chwili obecnej PKP odebrało dwa pociągi Pendolino, a trzeci przybędzie do Polski na przełomie listopada i grudnia. Jest szansa, że już w maju pociągi uzyskają wszystkie niezbędne zezwolenia, by jeździć po polskich torach, jeśli producenci, zgodnie z zapowiedziami, dostarczą pełną dokumentację do końca lutego przyszłego roku. W regularnych połączeniach skład ma uczestniczyć jednak dopiero od grudnia 2014 roku, choć polski przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne jednostki mogą być wykorzystywane wcześniej.
Z Warszawy do Krakowa w dwie godzin
Pendolino ma docelowo pokonywać trasę z Warszawy do Gdańska w około 2 godz. 40 min., do Krakowa w 2 godz. 15 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min., a do Katowic w nieco ponad 2 godziny. Przejazd z Gdyni do Krakowa ma zająć 5 godz. i 20 min., do Katowic 5 godz. 15 min., a do Gliwic około 6 godzin. PKP Intercity zamówiło 20 pociągów w maju 2011 roku. Ich koszt to 400 mln euro, choć wartość całego kontraktu wyniesie 665 mln - obejmie on również budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz pokrycie kosztów utrzymania technicznego Pendolino przez okres 17 lat.
Autor: jed//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP