Stacja TVN została "Telewizją 25-lecia". Nagrodę w czasie gali finałowej Grand Press 2014 odebrał Mariusz Walter. Wyróżnieniem "Media 25-lecia" w poszczególnych kategoriach uhonorowane zostały redakcje, "które wniosły największy wkład w rozwój wolnych mediów i stały się kuźniami profesjonalnego dziennikarstwa".
Na gali Grand Press co roku nagradzani są najlepsi polscy dziennikarze. Tym razem z okazji rocznicy wyborów czerwcowych przyznano również specjalne wyróżnienie: nagrodę "Media 25-lecia". - Ćwierć wieku wolnego słowa to dobry moment, aby podsumować to, co nam się dobrego udało - powiedział o nagrodzie redaktor naczelny "Press" Andrzej Skworz.
"Telewizją 25-lecia" została TVN. W kategorii "Gazeta 25-lecia" wyróżniona została "Gazeta Wyborcza", "Radio 25-lecia" to RMF FM. "Internet 25-lecia" to Onet.
"Jedno nazwisko muszę wymienić"
Nagrodę w imieniu TVN odebrał Mariusz Walter, jeden z założycieli TVN i honorowy prezydent grupy ITI.
- Przyrzekłem sobie, że nie będę wymieniał żadnego nazwiska, żeby nikogo nie zapomnieć. A nie ma gorszej krzywdy, jeżeli zapomina się o kimś ważnym - powiedział. - Jedno muszę jednak wymienić: Janek Wejchert. Miałem za sobą ścianę, której dziś brakuje, a o którą można się było oprzeć, angażować się wszystkim, co było we mnie w tworzenie, a nie w myślenie o pieniądzach, organizacji. To był Janek - podkreślił Walter.
Zwracając się do organizatorów zauważył, że nie wspomnieli hasła "cała prawda całą dobę". - Na ogół to prawda. Patrząc już z oddali na TVN, TVN24, Style, Turbo i wszystkie inne, mogę powiedzieć, że zdarzają się błędy. Zawsze jednak intencje i próba poszukiwań prawdy usprawiedliwiają temat na antenie - powiedział Walter.
Rewolucja w polskiej telewizji
TVN zaczęła nadawać 17 lat temu. I zrewolucjonizowała polską telewizję.
Powstały "Fakty" - pierwszy niezależny program informacyjny, realna konkurencja dla "Wiadomości" TVP. Później przyszły pierwsze reality show z flagowym "Big Brotherem" i "Agentem" oraz bijący rekordy popularności teleturniej "Milionerzy".
TVN na niespotykaną skalę rozwinęła grupę kanałów tematycznych. W ciągu pierwszych trzech lat powstało ich aż sześć.
Ruszył pierwszy w Polsce kanał informacyjny TVN24 (sierpień 2001). Później zadebiutowała TVN Siedem, kanał telewizyjny o profilu filmowo-serialowym (marzec 2002). W maju 2003 wystartowała TVN Meteo – pierwsza polska telewizja pogodowa. W grudniu ruszyła TVN Turbo – pierwsza stacja motoryzacyjna w kraju.
W kwietniu 2004 roku działalność rozpoczęła iTVN - kanał dla Polonii. W sierpniu zadebiutowała TVN Style – telewizja przede wszystkim dla kobiet.
"Fakty" TVN i telewizja TVN24 otrzymały w 2004 roku najnowocześniejsze wówczas studio informacyjne w Europie. Taśma filmowa przestała istnieć, dziennikarz mógł montować wszystko w jednym miejscu, przy jednym komputerze.
Złoty okres
2004 był rokiem znakomitym. W listopadzie, tuż przed debiutem giełdowym, "Fakty" - flagowy program informacyjny TVN - pierwszy raz w historii miał lepszy wynik oglądalności niż konkurencyjne "Wiadomości".
Ukoronowaniem złotego okresu budowy największej grupy medialnej w Polsce był debiut giełdowy.
- Widzowie poświęcali nam dotychczas swój czas, teraz zainwestowali znacznie więcej - powiedział 7 grudnia 2004 Piotr Walter, wówczas prezes TVN. W giełdowy dzwon na GPW uderzył razem z Mariuszem Walterem i Janem Wejchertem, właścicielami stacji.
Do sprzedaży TVN oddała 25 proc. swoich akcji, za kwotę 580 mln zł. Wartość spółki oszacowano na nieco ponad 2 mld zł.
Start na warszawskim parkiecie okazał się dużym sukcesem. Media pisały o "udanym debiucie giełdowym TVN", podkreślały, że "spółka i jej właściciele świętują".
Cena akcji TVN na otwarciu pierwszej sesji wzrosła o 10 proc. wobec ceny emisyjnej, a analitycy podkreślali, że nie spodziewali się tak dobrego debiutu. Spółka trafiła zaraz do WIG20, największych spółek na parkiecie, a potem do WIGMedia.
Rok później pierwszy raz w historii w miesięcznym podsumowaniu wyników oglądalności TVN wyprzedził inne polskie telewizje komercyjne.
Zawsze pierwsi
W historii TVN przewija się słowo pierwszy. Pierwsza komercyjna telewizja na giełdzie, pierwsze reality show w Polsce, pierwszy portal informacyjny tvn24.pl zajmujący się wyłącznie newsami, pierwszy na tak wielką skalę projekt dziennikarstwa obywatelskiego Kontakt 24, pierwszy telewizyjny helikopter Błękitny24, pierwsza biznesowa telewizja.
Jest też ciągle pierwsze logo TVN. Niewiele osób wie, że wygląda ono tak samo, jak 17 lat temu.
Obecnie Grupa TVN to 10 kanałów telewizyjnych, pięć portali informacyjnych oraz wortal VOD player.pl. Oprócz tego spółka ma udziały w Onet.pl i nc+.
Rocznie TVN produkuje kilkaset godzin programów, najwyższej klasy rozrywki m.in. "Mam talent", "Masterchef" czy "Top Model".
Kanały TVN codziennie oglądają miliony osób, a udział w rynku oglądalności sięga 25 proc. W internecie tvn24.pl nie ma sobie równych wśród portali informacyjnych, a player.pl pod względem wyświetlanych materiałów wideo.
Nagrody i tytuły
Grupa TVN otrzymała mnóstwo nagród i od lat zajmuje pierwsze miejsca w wielu rankingach.
Najlepiej zarządzana firma na europejskich rynkach wschodzących w kategorii "Communications" i najlepiej zarządzana spośród polskich firm ujętych w rankingu brytyjskiego miesięcznika "Euromoney" – Emerging Europe’s best managed companies.
Najsilniejsza i najbardziej ceniona marka wśród mediów w Polsce w rankingach "Rzeczpospolitej". Nagrody od GPW m.in. za "najwyższą stopę zwrotu spółki z indeksu WIG20 w 2005 roku (99 proc.)". Co oznaczało, że akcje TVN zdrożały w ciągu roku aż o 99 proc.
Każdy z prezesów TVN przez tych kilkanaście lat wdrażał różne strategie. Jedna rzecz pozostała jednak niezmienna: treść jest kluczem, a jakość kontentu to jedna z największych wartości TVN.
Autor: kg//rzw/kwoj / Źródło: TVN