LOT wdraża plan restrukturyzacji i chce kolejnych pieniędzy od państwa. Jednocześnie spółka rozpoczyna konsultacje społeczne w sprawie zwolnienia części pilotów.
LOT wysłał w poniedziałek do resortu skarbu poprawiony plan restrukturyzacji, który zakłada pomoc publiczną. Z nieoficjalnych informacji PAP wynika, że spółka może poprosić o drugą transzę pomocy w wysokości ok. 400 mln zł.
Dokument poddawany jest obecnie konsultacjom. Opinię mają wydać: resort finansów, gospodarki i transportu oraz UOKiK. Dopiero po ich zakończeniu ministerstwo skarbu podejmie decyzję o ewentualnej pożyczce.
Na co chce ją wydać LOT? - Na sfinansowanie straty operacyjnej z poprzednich miesięcy, wynikającej z tego, że firma traciła pieniądze na lataniu, na sfinansowanie wymiany floty i kolejnych zwolnień - powiedział Mikosz w TVN24.
Dodał, że już widać skutki oszczędności w spółce, jej wyniki za I kwartał są lepsze niż zakładano.
Dalsza restrukturyzacja
Elementem restrukturyzacji są zwolnienia. Mikosz zaznaczył, że zarząd przyjął już uchwałę, która zobowiązuje do podjęcia konsultacji społecznych w sprawie zwolnień pilotów.
Pytany, czy zwolnienia obejmą 100 pilotów, powiedział, że "nie potwierdza żadnej liczby". - Ilu pilotów odejdzie ze spółki, będzie zależało od efektów rozmów z pilotami na temat nowych warunków pracy - wyjaśnił. Pod koniec marca zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT poinformował, że chce zmienić warunki zatrudnienia pilotów. Dotychczasowe zasady mają przestać obowiązywać z końcem czerwca. Związek pilotów był tym pomysłem zarządu wówczas zaskoczony.
Lista starszeństwa
Warunki zatrudnienia pilotów są określone w Zbiorze Zasad Działania Pilotów PLL LOT. Zawiera on wymogi kwalifikacyjne oraz zasady awansowania i przeszkalania pilotów na różne typy samolotów zgodnie z tzw. listą starszeństwa. Według spółki lista starszeństwa - czyli lista porządkująca pilotów według stażu pracy - jest jedynym kryterium decydującym o awansie lub przeszkoleniu. Zbiór Zasad obejmuje także uregulowania dotyczące czasu pracy pilotów oraz dodatkowe świadczenia (m.in. 10 dni dodatkowego urlopu, pełne umundurowanie na koszt spółki, ekwiwalent za pranie i zasady finansowania szkoleń). LOT tłumaczył wówczas, że przywileje te utrudniają bardziej efektywne planowanie załóg. Ponadto, decyzja o wypowiedzeniu Zbioru Zasad ma na celu także dostosowanie warunków zatrudnienia pilotów LOT-u do realiów rynkowych, co oznacza m.in. zmianę systemu wynagrodzenia na bardziej motywujący pilotów, otwarte zasady awansów i rozwoju zawodowego oraz zwiększenie elastyczności zatrudnienia.
Pierwsze cięcia
W marcu - w pierwszym etapie planu restrukturyzacji spółki - z firmy odeszło 360 pracowników. Wówczas zarząd spółki porozumiał się ze związkami zawodowymi, uzgadniając, że w ramach zwolnień grupowych odejdzie 230 osób szeroko pojętego personelu naziemnego. Dodatkowo 130 pracowników skorzystało z programu dobrowolnych odejść. W pierwszym etapie zwolnienia nie objęły personelu pokładowego oraz latającego. Spółka podkreślała wówczas, że decyzje odnośnie kolejnych zwolnień w firmie będą uzależnione od planu restrukturyzacyjnego PLL LOT, który spółka ma złożyć do KE do 20 czerwca. LOT zatrudnia 413 pilotów, 642 pracowników personelu pokładowego. Z danych spółki wynika, że w firmie zatrudnionych jest obecnie ponad 1700 pracowników.
Autor: kcz/MAC//bgr / Źródło: PAP, TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA) | Alan Lebeda