Nastąpi rozdzielenie funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego, którego na 6-letnią kadencję będzie powoływał Sejm za zgodą Senatu - wynika z założeń projektu Ministerstwa Sprawiedliwości noweli Prawa o prokuraturze. To pierwszy krok do przywrócenia niezależności prokuratury - ocenia resort.
Założenia projektowanej noweli przedstawiło w piątek w komunikacie Ministerstwo Sprawiedliwości. Jak czytamy, celem jest rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości; obecnie obie funkcje pełni Adam Bodnar, który na początku tygodnia zapowiedział przedstawienie założeń do noweli.
Piątkowy komunikat przypomina obecny stan prawny, obowiązujący od marca 2016 roku. "Uchwalone i przyjęte wówczas przepisy połączyły stanowiska Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości. Ustawa utworzyła też Prokuraturę Krajową w miejsce Generalnej, zlikwidowała Krajową Radę Prokuratury oraz wojskowy pion organizacyjny prokuratury." Jak oceniono, było to działanie całkowicie odbierające prokuratorze niezależność od organów władzy wykonawczej i ustawodawczej.
"Pierwszy krok do przywrócenia niezależności prokuraturze"
"Rozdzielenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego to pierwszy krok do przywrócenia niezależności prokuraturze. Da też gwarancje wolności od ewentualnych nacisków politycznych, presji mediów i opinii publicznej" - ocenia resort sprawiedliwości.
W myśl proponowanych rozwiązań, prokuratora generalnego będzie powoływać bezwzględną większością głosów Sejm za zgodą Senatu. Kadencja prokuratora generalnego ma trwać 6 lat, bez możliwości jej ponowienia. Po jej zakończeniu prokurator generalny będzie mógł przejść w stan spoczynku niezależnie od osiągniętego wieku.
Kto będzie mógł zgłaszać kandydatów na ten urząd
Kandydatów na urząd będą mogli zgłaszać: prezydent, marszałek Sejmu, grupa 35 posłów lub 15 senatorów, 200 prokuratorów w stanie czynnym lub 2000 obywateli. "Stanowisko Prokuratora Generalnego będzie mógł zajmować wyłącznie prokurator w stanie czynnym, z co najmniej 20-letnim nieprzerwanym stażem na stanowisku prokuratora. Kandydat będzie też musiał wykazać, że w ciągu 10 lat bezpośrednio przed zgłoszeniem kandydatury nie wykonywał innego zawodu" - wskazuje MS.
W myśl nowych przepisów prokurator generalny nie będzie mógł zajmować innego stanowiska czy wykonywać innych zajęć zarobkowych, z wyjątkiem pracy na uczelni. Nie będzie również mógł należeć do partii politycznej ani związku zawodowego, a także nie będzie mógł prowadzić działalności publicznej, która "nie licowałaby z godnością urzędu lub zagrażała niezależności prokuratury".
Prokurator generalny nie będzie mógł też zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej, zatrzymany ani tymczasowo aresztowany bez uprzedniej zgody Sejmu. Wyjątkiem ma być zatrzymanie na gorącym uczynku.
Kiedy prokurator generalny będzie mógł być odwołany
Odwołanie prokuratora generalnego przez Sejm przed upływem kadencji ma być możliwe, gdy prokurator generalny zrzeknie się funkcji, stanie się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby lub utraty sił, zostanie skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; złoży niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, co zostanie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu lub zostanie prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną.
Poza przypadkiem zrzeczenia się funkcji prokuratora generalnego, wniosek o jego odwołanie będzie mogła złożyć grupa 35 posłów lub 15 senatorów. "Zgodnie z założeniem nowelizacji Sejm będzie mógł odwołać Prokuratora Generalnego większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów" - wskazuje MS.
Prokurator generalny corocznie będzie przedstawiać Sejmowi i Senatowi sprawozdanie roczne z działalności prokuratury. Dokument ten będzie także otrzymywać prezydent, premier, minister sprawiedliwości oraz Krajowa Rada Prokuratury.
"Powyższe organy będą mogły przedstawić pisemne stanowisko do sprawozdania Prokuratora Generalnego. Zarówno sprawozdanie jak i stanowiska, będą miały charakter jawny i będą publikowane w biuletynie Prokuratora Generalnego oraz na stronie internetowej Biura Prokuratora Generalnego" - czytamy dalej w komunikacie. "Prokurator Generalny będzie również uprawniony do przedstawienia Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych informacji o postępowaniach przygotowawczych, mających bezpośrednie znaczenie dla bezpieczeństwa Państwa, po uzyskaniu pisemnego stanowiska w tym przedmiocie prokuratora prowadzącego postępowanie przygotowawcze kierując się dobrem i koniecznością zapewnienia sprawności prowadzonego postępowania" - dodano.
"Najważniejsze zasady współpracy" z innymi instytucjami i organizacjami
Resort pisze także o "najważniejszych zasadach współpracy Prokuratora Generalnego z administracją publiczną, samorządem i organizacjami społecznymi". "Prokurator Generalny będzie współpracował z nimi w zakresie propagowania praworządności i zasad demokratycznego państwa prawa, uczestnicząc we wspólnych inicjatywach edukacyjnych, naukowych, opiniodawczych i analitycznych" - napisano na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
"Będzie mu także przysługiwało prawo opiniowania projektów aktów normatywnych związanych z funkcjonowaniem i zakresem działalności prokuratury oraz szeroko pojętym prawem karnym. Będzie mógł również wystąpić do Prezydenta RP lub Marszałka Senatu RP z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie związanym z funkcjonowaniem prokuratury" - przekazał resort sprawiedliwości.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Paweł Supernak