Dobry nauczyciel to kto? Debata Otwartej Rzeczpospolitej i Teatru Polskiego

Na debatę zapraszał dyrektor teatru - Andrzej Seweryn
Na debatę zapraszał dyrektor teatru - Andrzej Seweryn
Źródło: Otwarta Rzeczpospolita, Teatr Polski w Warszawie

Jak ciągłe zmiany w systemie edukacji wpływają na powinności i odpowiedzialność nauczyciela? Czy są dla niego wsparciem, czy przeszkodą w pełnieniu jego roli? Jakie zmiany w systemie edukacji są obecnie konieczne, a z jakich powinno się zrezygnować? O tym między innymi rozmawiali uczestnicy XI Publicznej Debaty Stowarzyszenia Otwarta Rzeczpospolita i Teatru Polskiego im. A. Szyfmana.

Debata "Dobry nauczyciel to kto? Czyli o roli, powinnościach i odpowiedzialności nauczyciela" odbyła się 9 listopada w Sali Kameralnej Teatru Polskiego w Warszawie. Moderatorem dyskusji był Jacek Jakubowski, a panelistami Krystyna Starczewska, Izabela Muszyńska i Łukasz Ługowski.

Debata pamięci wybitnych nauczycieli

Uczestnicy rozmawiali o nauczycielu w jego relacji z zespołem klasowym i z każdym uczniem z osobna oraz o tym, co w tych relacjach jest najważniejsze i czy wystarczy realizować obowiązującą podstawę programową, by być dobrym nauczycielem.

Debata była zadedykowana pamięci Anny Radziwiłł i Mirosława Sawickiego, dwójki wybitnych nauczycieli. Anna Radziwiłł mówiła, że nauczyciel obcuje z duszą ludzką. Mirosław Sawicki twierdził, że w wychowaniu chodzi nie tylko o przygotowanie do życie w społeczeństwie, ale też o uczenie odpowiedzialności za świat i za jego ulepszanie. Jego zdaniem nauczyciel powinien zachęcać do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków z obserwacji świata, a nie narzucać uczniowi jedynie obowiązującego zbioru faktów do zapamiętania. Trzeba więc, zdaniem Sawickiego "uczyć nie tyle praw Ohma, co umiejętności dostrzegania zależności między napięciem a natężeniem".

Autor: mart, tmw\mtom / Źródło: Otwarta Rzeczpospolita, Teatr Polski w Warszawie

Czytaj także: