75,7 proc. Polaków w wieku powyżej 16 lat ma w domu dostęp do internetu, wynika z badania Diagnoza Społeczna 2013. 14,9 proc. z nich nie korzysta jednak z sieci.
Wstępne wyniki tegorocznej edycji Diagnozy Społecznej, kompleksowego badania warunków i jakości życia Polaków, które od 2000 r. co dwa lata prowadzi zespół pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego, zaprezentowano w środę w Warszawie.
Nie mają, bo nie chcą
Osoby, które nie mają dostępu do internetu, najczęściej wyjaśniały, że nie jest im to potrzebne (57 proc.), nie mają odpowiedniego sprzętu (30,4 proc.), albo odpowiednich umiejętności korzystania z sieci (26,5 proc.). 20,5 proc. respondentów wskazywało na zbyt duże koszty dostępu do sieci. Z badania wynika, że dostęp do komputerów i internetu jest coraz większy, natomiast Polacy rezygnują stopniowo z posiadania telefonu stacjonarnego - ma go mniej niż połowa badanych (47,3 proc.) - gdy dwa lata temu miało go 54,1 proc. Jak ocenił Dominik Batorski z Rady Monitoringu Społecznego podczas przedstawiania wyników dotyczących internetu i technologii, można mówić o rewolucji mobilnej, ponieważ laptopy (49,4 proc., wzrost przez dwa lata o 10,6 pkt proc.) stały się popularniejsze od komputerów stacjonarnych (46,9 proc., spadek o 3,3 pkt proc.). Rośnie także popularność tabletów (9,3 proc., wzrost o 7,3 pkt proc.) oraz czytników książek elektronicznych (3,8 proc., wzrost o 1,8 pkt proc.). Ponadto 87,4 proc. Polaków ma obecnie telefon komórkowy, a nieco ponad 25 proc. posiada smartfona.
Maleje wraz z wiekiem
Jeżeli chodzi o korzystanie z internetu, to jest ono mocno związane z wiekiem. Internauci to przede wszystkim ludzie młodzi - wśród osób w wieku 16-24 lat z sieci korzystają prawie wszyscy (96,6 proc.). W grupie wiekowej 25-34 lata użytkowników sieci jest 88,4 proc., w wieku 35-44 - 82,3 proc., w wieku 45-59 - 55,2 proc., w wieku 60-64 lat - 35,5 proc., natomiast powyżej 65. roku życia - zaledwie 14,1 proc. Wśród dzieci już co czwarty czterolatek (25 proc.) korzysta z sieci, w większości z pomocą innych osób. Z internetu korzystają częściej osoby z wyższym wykształceniem, z wyższymi dochodami, uczniowie i studenci, mieszkańcy dużych miast. Batorski zwrócił uwagę, że ze względu na coraz większą grupę użytkowników, którzy używają wyłącznie internetu, przeciętne umiejętności korzystania z komputera są wśród użytkowników coraz niższe. Ponad 30 proc. korzystających z komputera nie ma nawet podstawowych umiejętności jego obsługi.
Coraz więcej w sieci
Jak wynika z badania, użytkownicy sieci coraz częściej robią zakupy przez internet. Diagnoza pokazała, że dotychczas ponad 70 proc. użytkowników kupiło coś w sieci, a regularnie zakupy przez internet robi ok. 30 proc. internautów. Zakupy w internecie robione są przede wszystkim (69,8 proc.) w sklepach z Polski, ale 38 proc. internautów kupowało też za granicą. 7. edycję badania Diagnoza Społeczna zrealizowano w marcu i kwietniu br. Wzięło w nim udział ponad 12 tys. gospodarstw domowych i ponad 26,3 tys. indywidualnych respondentów. Szczegółowe wyniki mają zostać opublikowane w specjalnym raporcie jesienią.
Autor: mn/tr/k / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu