Centralne Biuro Antykorupcyjne uniewa偶ni艂o przetarg na zakup samochodu terenowego. Jak wcze艣niej pisali艣my, tylko jedno auto spe艂nia艂o wszystkie wymagania biura.
Przetarg w ostatnich dniach marca og艂osi艂a dyrektor pionu finans贸w CBA Iwona Czerniec. Z ca艂ej palety SUV-贸w oferowanych na polskim rynku, tylko jedno auto spe艂ni艂o wszystkie wymagania opisane na 29 stronach specyfikacji istotnych warunk贸w zam贸wienia publicznego: to najnowszy Land Rover Defender 110.
Zwrot akcji
Jak si臋 dowiadujemy, 26 maja ta sama dyrektor finans贸w CBA poinformowa艂a oferent贸w, 偶e "post臋powanie przetargowe zosta艂o uniewa偶nione". - W odpowiedzi na og艂oszenie o zam贸wieniu w przedmiotowym post臋powaniu zosta艂y z艂o偶one trzy oferty. Jeden wykonawca zosta艂 wykluczony z post臋powania, dwie pozosta艂e oferty zosta艂y odrzucone - napisa艂a w uzasadnieniu swojej decyzji Iwona Czerniec.
Wys艂ali艣my pytanie do biura prasowego CBA z pro艣b膮 o wyja艣nienie, jakie by艂y przyczyny odwo艂ania przetargu. Do momentu publikacji tekstu, jednak nie otrzymali艣my odpowiedzi.
Wcze艣niej, gdy napisali艣my, 偶e s艂u偶ba zamierza kupi膰 ten unikalny na polskich drogach samoch贸d, w CBA zapewniano nas 偶e przetarg zostanie rozstrzygni臋ty. Pr贸bowali艣my si臋 tak偶e wtedy dowiedzie膰, jak i przez kogo mia艂o by膰 u偶ywane auto.
Przedmiot zam贸wienia wynika z w艂a艣ciwie zdefiniowanych potrzeb zamawiaj膮cego pozostaj膮cych w zwi膮zku z zakresem zada艅 ustawowych na艂o偶onych na Centralne Biuro Antykorupcyjne
Jednak inni rozm贸wcy tvn24.pl dzielili si臋 w膮tpliwo艣ciami. - Auta u偶ywane do operacji specjalnych, b膮d藕 dzia艂a艅 operacyjnych kupuje si臋 na niejawnych przetargach. Ten samoch贸d nie nadaje si臋 r贸wnie偶 dla funkcjonariuszy realizacji, kt贸rzy dokonuj膮 zatrzyma艅: jest zbyt luksusowy, ma艂o praktyczny - m贸wi膮 byli funkcjonariusze tej s艂u偶by.
W ich opinii tak luksusowy pojazd m贸g艂 s艂u偶y膰 wy艂膮cznie jako taks贸wka dla szef贸w. - Zdecydowanie zaprzeczam. Auto mia艂o by膰 inaczej wykorzystywane - odpowiada艂 jednak Brodowski.
Jeden z聽ca艂ego rynku
Ze wszystkich dost臋pnych na rynku SUV-贸w wy艂膮cznie najnowszy model Land Rovera spe艂nia艂 wszystkie wymagania Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W uniewa偶nionym post臋powaniu najta艅sza oferta opiewa艂a na 314 tysi臋cy z艂otych, kolejne auto kosztowa艂o ju偶 342 tysi膮ce z艂otych, a najdro偶sze 430 tysi臋cy z艂otych. Inni producenci i dilerzy nie zg艂osili si臋 do przetargu, gdy偶 ich samochody nie spe艂nia艂y oczekiwa艅 CBA.
- Byli艣my zainteresowani startem. Nasze auto nie mia艂o jednak takich prze艣wit贸w - powiedzia艂 nam przedstawiciel jednego z koncern贸w.
SUV mia艂 w specyfikacji przetargowej dok艂adnie opisane warunki, jakie musi spe艂nia膰 w terenie, czyli "minimalne k膮ty natarcia i zej艣cia" okre艣lone na 29 stopni. Skrzynia bieg贸w musia艂a by膰 automatyczna a minimalna moc silnika to 350 KM. Urz臋dnicy CBA zapisali tak偶e, 偶e dodatkowo b臋d膮 punktowa膰 auta z takimi rozwi膮zaniami, jak kamera wspomagaj膮ca parkowanie 360 stopni, lampy LED, czy wylot powietrza tzw. snorkel, kt贸ry pozwala pokonywa膰 g艂臋bsze zbiorniki wodne. Do tego obowi膮zkowo sk贸rzana tapicerka, dwustrefowa klimatyzacja a tak偶e specjalny baga偶nik wraz z drabink膮 u艂atwiaj膮c膮 za艂adunek.
Praktyki antykorupcyjne
- Trudno nie mie膰 wra偶enia, 偶e zam贸wienie by艂o pisane tak jakby z g贸ry wskazywano wygranego. To praktyka, kt贸r膮 CBA jeszcze niedawno zwalcza艂a w administracji publicznej - m贸wi艂 nam by艂y szef CBA Pawe艂 Wojtunik.
W podr臋czniku "艢wiadomi nadu偶y膰 finansowych i korupcji" Centralne Biuro Antykorupcyjne przestrzega艂o urz臋dnik贸w przed praktykami, kt贸re faworyzuj膮 oferent贸w. W艣r贸d takich korupcjogennych zachowa艅 wymieniano m.in unikanie konkurencyjno艣ci poprzez "nieuzasadnione ukierunkowanie na jednego wykonawc臋 lub zniech臋canie innych oferent贸w" czy faworyzowanie jednego oferenta poprzez "przygotowanie pod niego specyfikacji i dzielenie si臋 poufnymi informacjami".
殴r贸d艂o:聽tvn24.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽CBA