Ostatni kryzys gospodarczy dał się mocno we znaki brytyjskim arystokratom. Aby związać koniec z końcem, w ostatnich dwóch latach posiadacze błękitnej krwi sprzedali dzieła sztuki za ok. 100 mln funtów - informuje dziennik "The Independent", powołując się na publikację "The Arts".
Dzieła sztuki oceniane łącznie na ok. 80 mln funtów, pochodzące głównie z imponujących wiejskich rezydencji arystokratów, zostały sprzedane na wolnym rynku, a inne za ok. 20 mln funtów sprzedano prywatnie. Jak zauważa "The Independent", wielu właścicieli pozbywa się dzieł, by uporać się z kosztami renowacji i utrzymania posiadłości.
Dziennik niepokoi się, że na zakup tych dzieł w domach aukcyjnych nie będzie stać brytyjskich galerii sztuki, a to z powodu obcięcia rządowych subwencji na kulturę. Oznacza to, że cenne przedmioty, których pozbywa się arystokracja, mogą zostać wywiezione za granicę, co uszczupli brytyjskie dziedzictwo kulturowe.
Zawrotne ceny
Największym wydarzeniem na rynku sztuki w ostatnich tygodniach była sprzedaż przez potomków hrabiego Rosebery'ego słynnego płótna Williama Turnera "Campo Vaccino" za zawrotną sumę 29,7 mln funtów (ok. 44 mln USD) w domu aukcyjnym Sotheby's. Nabywcą jest J.Paul Getty Museum w Los Angeles. Przed sprzedażą obraz był wystawiony jako depozyt w galerii malarstwa w Edynburgu.
Ostatnio również hrabia Charles Spencer, brat księżnej Diany, pierwszej żony księcia Walii Karola, za pośrednictwem domu aukcyjnego Christie's sprzedał dzieła sztuki, meble i porcelanę za 21,1 mln funtów. Innym przykładem jest brązowa płaskorzeźba dłuta Pierino da Vinci, stanowiąca część zbiorów słynnej rezydencji Chatsworth House w hrabstwie Derby. Za płaskorzeźbę książę Lichtensteinu zapłacił 10 mln funtów. Od 1833 roku dzieło to było wystawione na widok publiczny.
Z kolei hrabia Jersey za 9,3 mln funtów sprzedał autoportret flamandzkiego mistrza Antoona van Dycka, będący klejnotem rodzinnej kolekcji przez 300 lat. Przed sprzedażą obraz wyceniono na 2-3 mln funtów.
W ocenie Stephena Deuchara, dyrektora organizacji The Art Fund Charity, powodem dużej podaży dzieł sztuki na wolnym rynku jest rzadki splot dwóch czynników: trudny gospodarczy klimat dla właścicieli i ożywienia na rynku cennych dzieł sztuki.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu