Jeden z dwóch zachowanych francuskich myśliwców Caudron CR. 714 Cyclone, na którym polscy lotnicy bronili Paryża, będzie restaurowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Samolot trafił do Krakowa jako depozyt.
Maszyna w maju zeszłego roku została przekazana przez fińskie Muzeum Sił Powietrznych (Sotamuseo) w formie depozytu. Umowę zawarto na pięć lat z możliwością przedłużenia. Myśliwiec, wraz z innymi samolotami, był prezentowany w ub. roku na wystawie upamiętniającej 70. rocznicę zakończenia wojny.
Teraz przedstawiciele obu obydwu placówek, niezależni eksperci oraz przedstawiciele Agencji Lotniczej ALTAIR zatwierdzili plan jego restauracji.
Współpraca muzeów
Jak poinformował rzecznik MLP Jakub Link-Lenczowski, prace zostaną podzielone na kilka etapów. W pierwszym zostaną przeprowadzone działania zabezpieczające zabytkowy samolot. Obie strony uzgodniły zakres badań i ekspertyz, jakie nastąpią w najbliższym czasie.
Celem zespołu restauratorów Muzeum Lotnictwa będzie zabezpieczenie oryginalnych malatur z 1940 r. oraz przywrócenie sylwetki Caudrona. - Spotkanie było przykładem modelowej wręcz współpracy pomiędzy obydwoma muzeami. Obie strony zadeklarowały dalsze rozszerzanie współpracy w przyszłości - zaznaczył rzecznik.
W dobrym stanie, ale niekompletna
Egzemplarz samolotu, który trafił do Krakowa, był przechowywany przez wiele lat w leśnym drewnianym hangarze pod Lahti. W znakomitym stanie zachował się autentyczny kamuflaż z 1940 r. Maszyna jest w dobrym stanie technicznym, ale niekompletna - brakuje jej m.in. silnika wraz ze śmigłem oraz wyposażenia kabiny pilota. Dzięki staraniom specjalisty lotniczego dr Bartłomieja Belcarza udało się pozyskać większość instrumentów pokładowych, które posłużą w procesie restauracji samolotu.
Polska dywizja w obronie Francji
W 1940 r. na samolotach Caudron walczyła w obronie Paryża i dorzecza Sekwany jedyna zwarta polska lotnicza formacja myśliwska pod polskim dowództwem - Groupe de Chasse Polonaise de Varsovie GC 1/145. Dywizjon złożony z ochotników - znakomitych pilotów początkowo zwany był "fińskim", gdyż miał zostać wysłany wraz z samolotami CR.714 na pomoc Finlandii, zaatakowanej zimą 1939 r. przez Stalina.
Francuzi zdążyli wysłać Finom w styczniu 1940 r. pierwszą partię sześciu samolotów, druga licząca 32 sztuki miała się znaleźć tam razem z polskimi lotnikami. Ale polska formacja na CR.714 weszła do akcji w obronie Francji.
Odznaczyli dyrektora
Podczas pobytu w Krakowie Kai Mecklin, dyrektor Fińskiego Muzeum Sił Powietrznych, otrzymał nagrodę Błękitnych Skrzydeł w uznaniu jego wielkiego wkładu w sprowadzeniu do krakowskiego muzeum jednego z dwóch zachowanych samolotów Caudron CR.714 Cyclone.
Błękitne Skrzydła, wyróżnienie istniejące od 1964 r., przyznawane jest za najwybitniejsze osiągnięcia w lotnictwie polskim w ciągu roku poprzedzającego ich przyznanie oraz za całokształt wybitnej działalności na rzecz lotnictwa polskiego. Kapitułę Błękitnych Skrzydeł stanowi zarząd Krajowej Rady Lotnictwa i redakcja „Skrzydlatej Polski”, wspierane przez Dowództwo Sił Powietrznych.
Autor: wini/r / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Bartłomiej Belcarz