Już zeskanowali mapę miasta: ulice, krawężniki, znaki drogowe. Za kilka miesięcy chcą wypuścić pierwsze autonomiczne samochody. Na razie z kierowcą, który jednak nie będzie dotykać kierownicy. Ma zahamować w nagłych wypadkach. A co się stanie, jeśli nie zareaguje? Zobacz materiał programu "Polska i Świat".
Jaworzno ma być pierwszym miastem w Polsce, w którym będą testowane autonomiczne samochody, to znaczy sterowane komputerowo. Z pustym miejscem kierowcy.
Naukowcy już zeskanowali mapę miasta: ulice, krawężniki, znaki drogowe. Potem wgrają mapę do systemu komputerowego i za kilka miesięcy zamierzają wypuścić samochody bez kierowcy do centrum i na autostradę.
To ma być test, więc w aucie będzie kierowca. Ale nie będzie dotykał kierownicy. Chyba ze wydarzy się jakaś sytuacja, której nie da się przewidzieć i zaprogramować.
- Kiedy samochód wyjedzie poza obrys mapy, poprosi kierowcę o przejęcie kontroli - mówił w materiale programie TVN 24 Polska i Świat prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytut Transportu drogowego.
- Jeśli kierowca nie zareaguje - uspokaja prof. Ślęzak - samochód zwolni, zjedzie na pobocze i zatrzyma się.
Autobus bez wad ludzkich
W Jaworznie pierwsze autobusy bez kierowcy pojawią się już za pięć lat - takie plany mają przynajmniej urzędnicy, a prawo polskie już na to zezwala. Śladem Jaworzna chce iść Gdańsk.
Jaworzno będzie pionierem, bo, jak ocenia prof. Ślęzak, jest otwarte na innowacje, nie jest za duże ani za małe i ma świetną lokalizację - przy autostradzie.
- Chciałbym się przejechać takim samochodem - powiedział dziennikarzom TVN24 młody mieszkaniec Jaworzna.
Mieszkanka: - Jak inni się przejadą i przeżyją, to ja też wsiądę.
Trzeci mieszkaniec: - Będę przed nim uciekać.
Bo co, jeśli wymusi pierwszeństwo?
Prof. Ślęzak: - Docelowo sztuczna inteligencja będzie pozbawiona wad, które ma człowiek, odporna na zmęczenie, cały czas skoncentrowana.
Maszyna wyposażona jest w różne czujniki, które "obserwują" otoczenie, skanuje napotkane obiekty, dostaje odpowiedź z systemu: to jest człowiek, a to inny samochód, następnie analizuje sytuację i podejmuje decyzję.
Prof. Ślęzak dodaje, że samochody autonomiczne będą tak długo testowane, aż będzie można zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
Poza tym Jaworzno nie będzie pierwsze na świecie. W Paryżu takie autobusy już wożą pasażerów.
Autor: mag//ec / Źródło: TVN 24
Źródło zdjęcia głównego: YouTube/EASYMILE