Czarno na białym
Człowiek vs bot. "Pan Google" o tym, jak zmylić automatycznego telemarketera
Kiedy dzwoni robot, człowiek się czuje jak trybik w maszynie, takie mięcho, które jest przemielane - mówi Jarosław Juszkiewicz, dziennikarz radiowy i lektor, ale także ofiara groźnego procederu wyłudzania danych osobowych. Od przeszło pół roku codziennie odbiera kilkanaście połączeń. To rozmaite oferty dotyczące na przykład badań profilaktycznych lub fotowoltaiki. W słuchawce słyszy nagrane zdania. - To nie jest system sztucznej inteligencji. To gotowe fragmenty, które wybiera człowiek, siedzący przy komputerze - mówi Juszkiewicz w rozmowie z reporterem "Czarno na białym" Marcinem Jakubikiem, opisując swoje zmagania z telemarketerami. Juszkiewicz przyznaje, że zrobił wiele, by pozbyć się natrętnych telefonów. Niestety, w pełni mu się to nie udało i telefony wciąż dzwonią. Tymczasem on wymyśla coraz bardziej absurdalne odpowiedzi na zadawane pytania. Nagrania tych rozmów wrzuca do internetu.
ZOBACZ TEŻ: W TVN24 GO dostępny jest reportaż "Telefony, telefony". Kto, dla kogo i w jakim celu wykonuje tysiące połączeń telefonicznych dziennie, zachwalając nieistniejący program, wspierający rzekomo ochronę środowiska? Zdaniem adwokata Macieja Kaweckiego celem tych połączeń nie jest złożenie nam oferty, lecz zdobycie naszych danych osobowych, a następnie stworzenie bazy danych i sprzedanie jej do celów marketingowych.