Polka podbija świat mody. "Twarzą" projektantów roku

 
Dla 17-letniej Polki to trzecia prestiżowa kampania reklamowa w sezonie jesień-zima 2011-12
Źródło: materiały prasowe

Zuzanna Bijoch z Katowic została twarzą wpływowego domu mody Proenza Schouler. Jest pierwszą Polką reklamującą ten amerykański duet projektantów. To dla 17-latki oznacza trampolinę do światowej kariery. Zwłaszcza, że w sezonie jesień-zima 2011-12 to już jej trzecia ważna reklama: po Louis Vuitton i Chloe.

Autorem zdjęć kampanii Proenza Schouler jest Willy Vanderperre (fot. materiały prasowe)
Autorem zdjęć kampanii Proenza Schouler jest Willy Vanderperre (fot. materiały prasowe)

Młoda katowiczanka jest wręcz rozchwytywana. Po tym, jak tego lata odkryła ją dla świata mody Prada i zrobiła z niej swoją twarz na sezon wiosenno-letni wszyscy zapragnęli z nią pracować. Okazała się największą sensacją wybiegów w Nowym Jorku, Londynie, Mediolanie i Paryżu - wzięła udział aż w 59 pokazach najważniejszych marek. Światowe media zaczęły o niej pisać jako o "jednym z najlepszych debiutów w historii branży".

W ciągu kilku miesięcy awansowała również o cztery pozycje w rankingu najlepszych modelek świata models.com i zajmuje już 23 miejsce. A to za sprawą kontraktu z domami mody Louis Vuitton i Chloe, które będzie reklamować tej jesieni i zimy.

Teraz do portfolio dołączyła również kampanię reklamową marki Proenza Schouler, która dostała tegorocznego Oscara mody, czyli nagrodę CFDA dla najlepszych projektantów 2011. Choć kampania pojawi się w światowych mediach dopiero we wrześniu, już pokazano pierwsze zdjęcia, które w Nowym Jorku zrobił Willy Vanderperre.

Przyszłość amerykańskiego luksusu?

W czasie, gdy Polka pnie się po szczeblach światowej kariery, duet projektantów Proenza Schouler też dba o swoje interesy. Jak podaje magazyn branżowy "WWD", marka została sprzedana nowym właścicielom – większościowe udziały kupili nowojorscy inwestorzy Andrew Rosen i John Howard. Pierwszy jest współwłaścicielem m.in. takich modowych marek jak Helmut Lang, Rag & Bone i Alice + Olivia, a drugi znany jest na rynku jako inwestor dżinsowej marki Seven for All Mankind.

Dla Louis Vuitton Polkę fotografował Steven Meisel (fot. materiały prasowe)
Dla Louis Vuitton Polkę fotografował Steven Meisel (fot. materiały prasowe)

Negocjacje trwały od marca ubiegłego roku, gdy dotychczasowy właściciel – europejski fundusz inwestycyjny Permira, będący częścią Valentino Fashion Group, do którego należy m.in. dom mody Valentino – postanowił pozbyć się swoich udziałów.

Permira kupiła 45 procent udziałów w Proenza Schouler w 2007 roku za 3,7 mln dolarów. Za ile teraz sprzedała swoje akcje nie podano, ale wiadomo, że zachowa mniejszościowy pakiet w marce.

Zuzanna Bijoch w kampanii Chloe, autor zdjęć David Sims (fot. materiały prasowe)
Zuzanna Bijoch w kampanii Chloe, autor zdjęć David Sims (fot. materiały prasowe)

Co transakcja oznacza dla domu mody? "New York Times" pisze, że będzie mógł rozszerzyć ofertę: stworzyć autorskie perfumy, linię dżinsów i powiększyć linię akcesoriów o wyroby skórzane, buty i okulary słoneczne, na czym domy mody najwięcej zarabiają.

- Wierzymy, że Proenza Schouler to przyszłość amerykańskiego rynku luksusu i marka gotowa do konkurowania na globalnym rynku, który jest obecnie zdominowany przez europejskich projektantów. Dzięki naszemu kapitałowi i doświadczeniu wykorzysta swój cały potencjał – napisali w komunikacie nowi inwestorzy.

Dostali Oscara mody

Marka Proenza Schouler powstała w 1998 roku w Nowym Jorku. Proenza i Schouler to nazwiska panieńskie matek projektantów: Lazaro Hernandeza i Jacka McCollougha, którzy są parą nie tylko w pracy, ale i w życiu.

Projektanci marki Proenza Schouler: Lazaro Hernandez i Jack McCollough (fot. CFDA)
Projektanci marki Proenza Schouler: Lazaro Hernandez i Jack McCollough (fot. CFDA)

Stworzyli swój dom mody, gdy mieli po 23 lata i właśnie ukończyli prestiżową Parsons The New School of Design. Bardzo szybko zyskali rozgłos. Dlatego, że udało im się wypełnić niszę i wykorzystać zapotrzebowanie na rzeczy odważne, młode i nowoczesne.

W tym roku Amerykańska Rada Projektantów Mody (CFDA) odznaczyła ich najważniejszą nagrodą – zostali uznani za najlepszych projektantów mody damskiej. Nagroda uchodzi w świecie mody za odpowiednika Oscara.

Źródło: tvn24.pl

Czytaj także: