Projektant Alejandro Núñez Vicente stworzył prototyp piętrowego siedzenia, które ma zwiększyć komfort lotu. Został entuzjastycznie przyjęty przez branżę lotniczą, jednak wielu pasażerów przeraża wizja podróżowania w klaustrofobicznej przestrzeni.
Innowacyjny projekt w 2021 roku został nominowany do Crystal Cabin Awards - głównej nagrody w branży lotniczej i właśnie jest prezentowany na targach Aircraft Interiors Expo 2022 w Hamburgu, jednych z największych pokazów dla branży lotniczej na świecie. Jak przyznaje twórca piętrowego fotela, 22-letni Alejandro Núñez Vicente, zależy mu na zebraniu opinii osób, które w przyszłości mogłyby korzystać z jego wynalazku. "Moim celem jest zmiana miejsc w klasie ekonomicznej na lepsze (...) dla wszystkich ludzi, których nie stać na droższe bilety" - powiedział CNN.
Núñez Vicente zaprojektował prototyp z dwoma podobnymi do drabiny stopniami, dzięki którym podróżni mogą wejść na najwyższy poziom. Prototypowe fotele nie poruszają się, ale każde z nich jest ustawione w innej pozycji, aby wskazać, w jaki sposób będzie można je docelowo regulować. Pomiędzy górnym a dolnym poziomem zarezerwowano przestrzeń na bagaż podręczny.
Na piętrowych fotelach pasażer rozprostuje nogi
Pasażerowie siedzący w górnym rzędzie piętrowych siedzeń mieliby 1,5 metra do sufitu. Powstanie i wyprostowanie się w takiej przestrzeni może stanowić problem, jednak - zdaniem twórcy projektu - wielu pasażerów nie może się wyprostować już w obecnie istniejących samolotach. Z wyprostowaniem się nie powinni mieć problemu pasażerowie siedzący piętro niżej. Fotele zaprojektowano tak, by mogli również rozprostować nogi, za to przed sobą zobaczą tylko fotele z piętra wyżej - co stwarza dość klaustrofobiczną przestrzeń.
Nowy fotel początkowo miał być przeznaczony dla samolotów nowej generacji Flying-V, których koncepcja jest opracowywana na Uniwersytecie Technicznym w holenderskim Delft, macierzystej uczelni Núñez Vicente'a. Jednak projektant przekonuje, że projekt mógłby zostać wdrożony również w Boeingu 747, Airbusie A330 lub innym średnim lub dużym samolocie szerokokadłubowym.
Mimo entuzjastycznego podejścia, twórca projektu zdaje sobie sprawę, że jego wdrożenie może być problematyczne. Przeszkodzić mogą rygorystyczne zasady i przepisy.
Piętrowe fotele zwiększą komfort pasażerów? Internauci mają obawy
- Jednym ze zwrotów, które często słyszę, jest "jeśli coś nie jest zepsute, po co to zmieniać?" I jeśli pasażerowie nadal latają na najgorszych miejscach w klasie ekonomicznej, dlaczego mamy dać im lepszą opcję? To przecież generuje zyski - a to one są ostatecznym celem linii lotniczych, a nie poprawa warunków twojego lotu - mówi Núñez Vicente. I zapewnia, że już teraz pracuje nad ulepszeniem projektu i ma nadzieję na nawiązanie współpracy z linią lotniczą lub producentem siedzeń. Sam porzucił studia magisterskie, by móc w pełni poświęcić się swojemu wynalazkowi.
Entuzjazmu twórcy nie podziela wiele osób przerażonych wizją podróży w tak ciasnej przestrzeni. Pojawia się też wiele obaw związanych z bezpieczeństwem.
Źródło: CNN